Buldrer frem: Vilde it-firmaer du aldrig har hørt om

Disse websites har alle mere end 100 millioner brugere, men du har næppe nogensinde hørt om dem. Mød fremtidens vilde internet-konger.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Kina er forlængst blevet et af de allervigtigste lande for teknologi-branchen.

Det anslåes, at omkring 600 millioner kinesere i dag er online. Til sammenligning husede hele Europa - alt talt med - i 2012 omkring 503 millioner mennesker.

Det enorme tal har gødet jorden for nogle enorme internet-tjenester, som du næppe nogensinde har hørt om, men som ikke desto mindre har vokset sig meget store.

Du kan læse om andre af de store kinesiske sites her: Her er de millionsites du ikke kender.

Qihoo 360

Mange kender efterhånden det kinesiske svar på Google, som hedder Baidu.

Mindre kendt er Qihoo 360, der imidlertid er godt i gang med at mindske Baidus forspring på det kinesiske søgemarked.

Selskabet er mest kendt for sin sikkerheds-software, der har mere end 400 millioner brugere.

Det har selskabet brugt som springbræt for dets søgemaskine, der blev lanceret i 2012 og som nu sidder på næsten en fjerdedel af det store, kinesiske marked.

JD.com

Kinas nok mest kendte e-handelssite heder Alibaba, men der er faktisk andre meget store e-handelsfirmaer i Kina.

En af de mest fremgangsrige er JD.com, der tidligere var kendt som 360Buy. Sitet har i dag mere end 140 millioner brugere.

Forretningsmodellen er nogenlunde den samme som hos Amazon, og JD.com markedsfører sig ikke mindst på hurtige leveringstider, hvor kunder, der bor i Beijing, kan modtage pakken samme dag, hvis ordren afgives inden klokken 11.

Jiayuan.com

I Kina har mange vanskeligheder ved at finde en ægtefælle. Det skyldes den mangeårige etbarns-politik, der kombineret med traditionelle kønsrolle-mønstre i familierne har gjort, at der i dag findes mange flere unge mænd end unge kvinder.

Det har givet grobund for Jiayan.com, der med 100 millioner bruger er et af Kinas største datingsites.

Netease

Neteases hovedsite, 163.com, er i dag blandt de 20 mest besøgte websites i verden.

Ifølge analysehuset Alexa Internet ligger sitet faktisk på en 15. plads lige efter LinkedIn.

163.com er da også Kinas største nyheds-portal, ligesom selskabet har en stor mail-tjeneste med mere end 590 millioner brugere.

Her er også søgninger, video, sociale funktioner og online-spil, som Netease efter sigende scorer kassen på.

Tianya.cn

Tianya.cn er blandt Kinas ældste web-tjenester. Det begyndte i 1999 som et diskussions-forum.

I dag har Tianya.cn omkring 200 millioner brugere om måneden. Hovedindholdet er lokale nyheder af den mere sladder-agtige art, som kineserne elsker at sladre om.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil