Her er Microsofts BI til Office 365: Sådan fungerer det

Power BI til Office 365 er Microsofts forsøg på at få fremtidens dataanalyser helt ud på den enkelte medarbejders skrivebord.

Artikel top billede

Det er ikke uden grund, at Microsoft nu kaster det tunge skyts ind på for alvor at kunne levere topmoderne BI via Office 365.

BI-markedet er nemlig i vild vækst, og mange it-chefer er på udkig efter funktioner a la dem, man får med Microsofts Power BI til Office 365, hvor visualiseringerne og interaktionen blandt andet er i fokus. 

"Med Excel kan du nu opdage, analaysere og visualisere data som aldrig før for at få værdifuld forretningsindsigt. Med Power BI til Office 365 kan du let udrulle et cloud-baseret BI-miljø, hvor folk kan dele indsigt, samarbejde og tilgå rapporter fra hvor som helst," skriver Microsoft i et blogindlæg.

Her er Microsofts stærkeste våben

Power BI til Office 365 kædet sammen med Excel og er ifølge Microsoft designet til, at brugerne med egne hænder skal kunne analysere og visualisere de relevante data via de Office-applikationer, som de allerede kender i forvejen.

Microsoft forsøger samtidig at slå på, at BI-løsningen er nem at tilgå fra eksempelvis en Windows-smartphone eller -tablet.

Mens vi endnu ikke ved, hvilken effekt Power BI til Office 365 vil få på markedet, er fundamentet for en vis indflydelse naturligvis til stede i kraft af Excels massive udbredelse som et BI-værktøj og den stadig voksende popularitet, der kendetegner Office 365.

Gartner-analytiker Rita Sallam udtaler til Informationweek, at Power BI er vigtigt for Microsoft, og at selskabet har arbejdet på projektet i fem år.

Analytikeren peger også på, at Microsofts styrke med Power BI både er de gode funktioner, men også at der er en lav barriere for at komme i gang med løsningen for de allerede eksisterende Office-brugere.

Microsoft er dog ikke ene om om at ville levere BI via cloud og til mobile devices, ligesom hele self-service-tankegangen går igen hos de fleste BI-leverandører.

Sådan fungerer Power BI

Gartner har vurderet, at det globale marked for business intelligence-software voksede med syv procent i 2013, så det i alt omsatte for 79 milliarder kroner.

I 2016 ventes den omsætning at være steget til næsten 100 milliarder kroner.

"Selv om det er et modent marked og har været en CIO-topprioritet i årevis, er der fortsat en masse efterspørgsel. Enhver virksomheder har en række områder - som HR, marketing, social og så videre - hvor man endnu ikke er startet med BI og analytics," har Gartner-analytiker Kurt Schlegel udtalt.

IDC vurderer, at markedet for business analytics software vil opleve en årlig vækst på 9,7 procent frem til 2017.

IDC forklarer det med det vedblivende behov for bedre og hurtigere værktøjer til beslutningstagning baseret på data.

"Dette har sammen med den markante interesse i big data været med til at bringe teknologien ind på mange lederes agendaer," lyder det blandt hos IDC.

Sådan fungerer Power BI

Herunder kan du se et par demo-videoer med Power BI til Office 365:

Læs også:

Vild vækst på BI-markedet: Derfor sælger det så godt

Til udvikleren: Derfor kan dit arbejde være spild af tid

Derfor skal it-afdelingen acceptere dette BI-bøvl

Danoffice IT

IT-supporter

Københavnsområdet

PensionDanmark

IT Security Specialist

Københavnsområdet

Supporters A/S

It-driftskonsulent på Sjælland

Region Sjælland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S