Artikel top billede

Vild vækst: Disse it-løsninger kan vi slet ikke få nok af

Investeringerne i en bestemt type software buldrer derudad - og det er der en række gode grunde til.

CRM-markedet har de seneste par år oplevet ganske markante vækstrater, og der er intet, der tyder på, at festen er ved at være slut.

Tværtimod lyder det i en ny analyse fra Gartner, at CRM vil være i centrum for virksomhederne digitale initiativer også i de kommende år.

"Det her er en teknologi, der helt sikkert vil være penge til, fordi digitale forretning er afgørende for, at man kan forblive konkurrencedygtig."

Analysefirmaet venter, at CRM-markedets samlede omsætning vil nå op på omkring 132 miiliarder kroner i 2014, hvoraf en stor del vil komme fra de cloud-baserede løsninger.

"SaaS- eller cloud-baserede CRM-udrulninger repræsenterer i øjeblikket mere end 40 procent af alle udrulninger, og det ser ud til at nå op på 50 procent i 2015," skriver Gartner.

Blandt de brancher, der bidrager mest til CRM-leverandørernes indtjening, finder man bankerne, forsikringsselskaberne, teleselskaberne og medicinalfirmaerne, der alle storsatser på at optimere betjeningen af kunderne.

Derfor er CRM i fokus

Der er ifølge Gartner en række tendenser, der medvirker til de fortsatte investeringer i CRM-løsninger.

"De hotte områder inden for CRM-investeringer inkluderer mobility, social media og teknologier, webanalyse og e-handel," skriver Gartner blandt andet. 

Det drejer sig konkret om mere målrettede initiativer over for kunderne med big data-analyser, bedre cross-channel-kundebetjening, et øget fokus på e-handel og bedre udnyttelse af Internet of Things-trenden, hvor flere og flere dimser kobles til nettet og dermed kan levere vigtige informationer til eksempelvis et CRM. 

Dertil kommer naturligvis det faktum, at mange nu begynder at tage cloud computing i brug - en stor driver for CRM - og at eksempelvis sociale medier og mobility også i de kommende år vil været et hot emne i mange virksomheder.

De store CRM-spillere

IDC i Danmark har estimeret, at cirka 20 procent af CRM-markedet sidste år var dækket via SaaS/cloud-løsninger, og analysefirmaet forventer, at SaaS-andelen af CRM-markedet vil være stigende.

IDC regner vi med gennemsnitlige SaaS-vækstrater på cirka 24 procent om året på europæisk plan.

"Det totale CRM-marked forventes at vokse med cirka seks procent årligt fra 2012 til 2016. Det vil sige, at SaaS-andelen af omsætningen vil stige i de kommende år," har Andersen Ebbesen, nordisk softwareanalytiker i IDC, tidligere forklaret.

Gartner har vurderet, at Salesforce.com i 2012 overhalede SAP som verdens største CRM-leverandør målt på omsætning.

Her i Danmark var det dog ifølge IDC SAP, der dominerede i 2012 med en omsætnings-markedsandel på 19,6 procent mod 9,6 procent til Salesforce og 6,8 procent til Microsoft.

Læs også:

Microsoft-boss: Sådan rykker vi CRM og ERP i skyen

Cloud-løsningerne løber fra de klassiske CRM-systemer

Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne

CIO for gigantiske Ecco: Derfor skifter vi til Salesforce

Danske virksomheder klar til cloud: Dette vælger de

Disse fem it-områder skal du bruge penge på i år




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Er der en vej uden om usikker, kostbar og kompleks clouddrift?

Få indsigt i konklusionerne fra en nylig, storstilet undersøgelse fra Computerworld og Veritas med svar fra mere end 100 danske IT-topchefer i detaljer om deres erfaringer med de seneste års bevægelse mod cloudbaserede platforme og services. Derudover får du bud på, hvordan man som virksomhed både høster fordelene ved øget clouddrift og et stigende antal leverandører. Vel at mærke samtidig med, at man får det overblik, som gør det muligt at drive infrastrukturen sikkert og effektivt.

05. oktober 2023 | Læs mere


Hvor kommer cybertruslerne fra i OT-miljøer?

Sammen med en række eksperter vil du blive indviet, hvilke udfordringer virksomheder typisk skal forholde sig til, for at sikre OT-miljøet mod udefrakommende trusler og cyberangreb.

10. oktober 2023 | Læs mere


Øg virksomhedens agilitet med modulære og fleksible forretningssystemer

Hvordan kan kravet til øget fleksibilitet og agilitet afspejles i din virksomheds valg af forretningssystemer? Med udgangspunkt i Microsoft Dynamics 365-platformen giver vi i webinaret inspiration til, hvordan du bliver i stand til at reagere hurtigt på skiftende markedsvilkår, begivenheder og kriser, der kan udfordre din forretning.

11. oktober 2023 | Læs mere