Vild vækst: Disse it-løsninger kan vi slet ikke få nok af

Investeringerne i en bestemt type software buldrer derudad - og det er der en række gode grunde til.

Artikel top billede

CRM-markedet har de seneste par år oplevet ganske markante vækstrater, og der er intet, der tyder på, at festen er ved at være slut.

Tværtimod lyder det i en ny analyse fra Gartner, at CRM vil være i centrum for virksomhederne digitale initiativer også i de kommende år.

"Det her er en teknologi, der helt sikkert vil være penge til, fordi digitale forretning er afgørende for, at man kan forblive konkurrencedygtig."

Analysefirmaet venter, at CRM-markedets samlede omsætning vil nå op på omkring 132 miiliarder kroner i 2014, hvoraf en stor del vil komme fra de cloud-baserede løsninger.

"SaaS- eller cloud-baserede CRM-udrulninger repræsenterer i øjeblikket mere end 40 procent af alle udrulninger, og det ser ud til at nå op på 50 procent i 2015," skriver Gartner.

Blandt de brancher, der bidrager mest til CRM-leverandørernes indtjening, finder man bankerne, forsikringsselskaberne, teleselskaberne og medicinalfirmaerne, der alle storsatser på at optimere betjeningen af kunderne.

Derfor er CRM i fokus

Der er ifølge Gartner en række tendenser, der medvirker til de fortsatte investeringer i CRM-løsninger.

"De hotte områder inden for CRM-investeringer inkluderer mobility, social media og teknologier, webanalyse og e-handel," skriver Gartner blandt andet. 

Det drejer sig konkret om mere målrettede initiativer over for kunderne med big data-analyser, bedre cross-channel-kundebetjening, et øget fokus på e-handel og bedre udnyttelse af Internet of Things-trenden, hvor flere og flere dimser kobles til nettet og dermed kan levere vigtige informationer til eksempelvis et CRM. 

Dertil kommer naturligvis det faktum, at mange nu begynder at tage cloud computing i brug - en stor driver for CRM - og at eksempelvis sociale medier og mobility også i de kommende år vil været et hot emne i mange virksomheder.

De store CRM-spillere

IDC i Danmark har estimeret, at cirka 20 procent af CRM-markedet sidste år var dækket via SaaS/cloud-løsninger, og analysefirmaet forventer, at SaaS-andelen af CRM-markedet vil være stigende.

IDC regner vi med gennemsnitlige SaaS-vækstrater på cirka 24 procent om året på europæisk plan.

"Det totale CRM-marked forventes at vokse med cirka seks procent årligt fra 2012 til 2016. Det vil sige, at SaaS-andelen af omsætningen vil stige i de kommende år," har Andersen Ebbesen, nordisk softwareanalytiker i IDC, tidligere forklaret.

Gartner har vurderet, at Salesforce.com i 2012 overhalede SAP som verdens største CRM-leverandør målt på omsætning.

Her i Danmark var det dog ifølge IDC SAP, der dominerede i 2012 med en omsætnings-markedsandel på 19,6 procent mod 9,6 procent til Salesforce og 6,8 procent til Microsoft.

Læs også:

Microsoft-boss: Sådan rykker vi CRM og ERP i skyen

Cloud-løsningerne løber fra de klassiske CRM-systemer

Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne

CIO for gigantiske Ecco: Derfor skifter vi til Salesforce

Danske virksomheder klar til cloud: Dette vælger de

Disse fem it-områder skal du bruge penge på i år

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job