Vild vækst: Disse it-løsninger kan vi slet ikke få nok af

Investeringerne i en bestemt type software buldrer derudad - og det er der en række gode grunde til.

Artikel top billede

CRM-markedet har de seneste par år oplevet ganske markante vækstrater, og der er intet, der tyder på, at festen er ved at være slut.

Tværtimod lyder det i en ny analyse fra Gartner, at CRM vil være i centrum for virksomhederne digitale initiativer også i de kommende år.

"Det her er en teknologi, der helt sikkert vil være penge til, fordi digitale forretning er afgørende for, at man kan forblive konkurrencedygtig."

Analysefirmaet venter, at CRM-markedets samlede omsætning vil nå op på omkring 132 miiliarder kroner i 2014, hvoraf en stor del vil komme fra de cloud-baserede løsninger.

"SaaS- eller cloud-baserede CRM-udrulninger repræsenterer i øjeblikket mere end 40 procent af alle udrulninger, og det ser ud til at nå op på 50 procent i 2015," skriver Gartner.

Blandt de brancher, der bidrager mest til CRM-leverandørernes indtjening, finder man bankerne, forsikringsselskaberne, teleselskaberne og medicinalfirmaerne, der alle storsatser på at optimere betjeningen af kunderne.

Derfor er CRM i fokus

Der er ifølge Gartner en række tendenser, der medvirker til de fortsatte investeringer i CRM-løsninger.

"De hotte områder inden for CRM-investeringer inkluderer mobility, social media og teknologier, webanalyse og e-handel," skriver Gartner blandt andet. 

Det drejer sig konkret om mere målrettede initiativer over for kunderne med big data-analyser, bedre cross-channel-kundebetjening, et øget fokus på e-handel og bedre udnyttelse af Internet of Things-trenden, hvor flere og flere dimser kobles til nettet og dermed kan levere vigtige informationer til eksempelvis et CRM. 

Dertil kommer naturligvis det faktum, at mange nu begynder at tage cloud computing i brug - en stor driver for CRM - og at eksempelvis sociale medier og mobility også i de kommende år vil været et hot emne i mange virksomheder.

De store CRM-spillere

IDC i Danmark har estimeret, at cirka 20 procent af CRM-markedet sidste år var dækket via SaaS/cloud-løsninger, og analysefirmaet forventer, at SaaS-andelen af CRM-markedet vil være stigende.

IDC regner vi med gennemsnitlige SaaS-vækstrater på cirka 24 procent om året på europæisk plan.

"Det totale CRM-marked forventes at vokse med cirka seks procent årligt fra 2012 til 2016. Det vil sige, at SaaS-andelen af omsætningen vil stige i de kommende år," har Andersen Ebbesen, nordisk softwareanalytiker i IDC, tidligere forklaret.

Gartner har vurderet, at Salesforce.com i 2012 overhalede SAP som verdens største CRM-leverandør målt på omsætning.

Her i Danmark var det dog ifølge IDC SAP, der dominerede i 2012 med en omsætnings-markedsandel på 19,6 procent mod 9,6 procent til Salesforce og 6,8 procent til Microsoft.

Læs også:

Microsoft-boss: Sådan rykker vi CRM og ERP i skyen

Cloud-løsningerne løber fra de klassiske CRM-systemer

Her er de store CRM-trends: Sådan ændres systemerne

CIO for gigantiske Ecco: Derfor skifter vi til Salesforce

Danske virksomheder klar til cloud: Dette vælger de

Disse fem it-områder skal du bruge penge på i år

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S