Menneskelig fejl bag Rejsekortets kæmpe-nedbrud

Fredagens nedbrud for Rejsekortet skyldtes en menneskelig fejl.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Fredag morgen gik Rejsekortets system ned efter en opdatering torsdag nat.

Det skyldtes, at de medarbejdere, der skulle installere opdateringen til rejseløsningen, på grund af en fejl kom til at installere en forkert opdatering.

Det fik hele systemet til at kollapse, så tog-, bus-, og metropassagerer ikke kunne bruge deres rejsekort fredag morgen, hvilket du kan læse mere om her: Her er forklaringen: Derfor gik Rejsekortet ned med et brag

Rejsekort A/S har hele dagen igennem kæmpet med at få systemet op at køre igen.

"Indtil videre formoder vi, at det var en forkert version af en "equipment operation data"-opdatering, der blev installeret, og det fik systemet til at gå ned," siger Rejsekorts direktør, Bjørn Wahlsten, til Computerworld og tilføjer:

"Lige nu fokuserer vi på at få hele systemet op igen, og så tager vi først for alvor fast på selve årsagen på mandag. Det kommer til at ske i samarbejde med vores leverandør," siger han.

Havde godkendt den rigtige version

Rejsekort A/S' teknikere godkendte torsdag aften opdateringen, men konkluderer altså nu, at det ikke er den samme opdatering, der efterfølgende blev sendt ud til standerne.

Selve opdateringen af standerne har Rejsekorts leverandør, East-West Denmark, ansvaret for.

Til gengæld lover Rejsekort, at der snart vil være en løsning på nedbruddet.

"Vi har nu sendt den rigtige opdatering ud, og vi forventer, at standerne igen virker omkring klokken 15.00. Nogle busser kan dog godt stadig være påvirkede, da busserne først bliver opdateret, når de kommer igennem en garage," siger Bjørn Wahlsten.

Der er tale om en regelmæssig opdatering, som Rejsekort gennemfører hver eneste uge, og ifølge Bjørn Wahlsten plejer det at gå fuldstændig gnidningsfrit.

DSB har i forbindelse med nedbruddet lovet, at rejsende med Rejsekort kan køre gratis fredag.

Det skete, efter at transportminister Magnus Heunicke (S) tweetede, at han mente, at det skulle være gratis. DSB's første udmelding var, at det var passagerernes eget ansvar at finde en billet.

Læs også:

Her er forklaringen: Derfor gik Rejsekortet ned med et brag

Ekspert: Rejsekort-funktion er grotesk og ubrugelig

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S