Storstilede mobil-satsninger slår fejl: Her er forklaringen

Vi har store ambitioner med alle de mobile investeringer i virksomhederne. Desværre opnår vi alt for sjældent de ventede forretningsmæssige effekter.

Artikel top billede

Alt for mange mobile initiativer i virksomhederne ender ikke med at have den forretningsmæssige effekt, man havde ventet.

Det er en af konklusionerne i konsulentfirmaet Accentures årlige Mobility Insights Report (PDF), der netop er udkommet.

Accenture har lavet undersøgelsen blandt omkring 1.500 topledere, de fleste af dem it-ledere, fra virksomheder i 14 forskellige lande.

Mens deltagerne i undersøgelsen generelt melder, at de har gang i masser af initiativer og investeringer i den mobile afdeling og den vej rundt kan nå nye forretningsmål, peger de samtidig også på nogle af de grundlæggende udfordringer.

Eksempelvis er det kun lidt mere end fire ud af 10 virksomheder, der har opnået gode fremskridt i forhold til deres mobile prioriteringer.

Kun 18 procent af deltagerne i Accenture-undersøgelsen kan svare ja til, at de har opnået omfattende fremskridt i forhold til bare en enkelt af deres mobile prioriteringer.

I det hele taget viser undersøgelsen, at der stadig er lang vej, fra man investerer i mobile løsninger og så til, at man rent faktisk opnår de ventede forretningsmæssige gevinster.

Kun 46 procent af respondenterne betegner deres overordnede ibrugtagen af mobile teknologier som effektiv.

Store mobile ambitioner

Det er ellers ikke, fordi virksomhederne ikke har store planer og ambitioner med de mobbile teknologier.

Faktisk har hele 77 procent af virksomhederne mobilitet som en af deres fem vigtigste forretningsprioriteringer, og 43 procent af virksomhederne siger, at mobilitet er blandt de to vigtigste prioriteringer.

Halvdelen af respondenterne peger på, at det vigtigste ved de de mobile løsninger er at opnå en dybere kunde-indsigt via analyser.

Virksomhederne satser ifølge Accenture blandt andet på at kunne levere apps, der gør det lettere at komme i kontakt med nye kunder og fastholde eksisterende.

Men hvorfor er det så, at man ikke opnår de ønskede effekter?

Her opstår problemerne

Rapporten beskriver nogle af de udfordringer, virksomhederne støder på med de mobile tiltag.

Blandt andet peger en stor del af deltagerne i undersøgelsen på, at det er svært at følge med i forhold til nye mobile devices, systemer og services.

I to ud af tre af virksomhederne kæmper man også med, at de nuværende systemer og den nuværende it-infrastruktur ikke kan spille sammen med de mobile teknologier på en smidig måde.

"At udvikle og vedligeholde mobil-apps er et område, der også giver specielle udfordringer."

"De mest almindelige relaterer sig til de teknologier, der er involveret - som problemer med performance (crashes og fejl, der fører til dårlige kundeanmeldelser), problemer med brugeroplevelsen, der får kunderne til at lade være med at bruge app'en, og problemer, der gør det svært for kunderne at finde eller tilgå app'en," skriver Accenture blandt andet i rapporten.

Hvem ejer det mobile?

Det kan også være en udfordring, at der ikke er et klart defineret og centralt placeret ejerskab af de mobile initiativer i virksomheden.

Mange peger også på, at man fejler i forhold til at udvikle nye forretningsprocesser eller redesigne de gamle for bedre at kunne tage mobile løsninger i brug.

Endelig er der en del, der mener, at problemerne blandt andet opstår, fordi der er mangel på interne og eksterne kompetencer i forhold til at planlægge og udføre mobile initiativer.

Læs også:

Disse apps kan virksomheden (måske) ikke leve uden

Disse fem it-områder skal du bruge penge på i år

Overblik: Alt dette kan din smartphone lige om lidt

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S