Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Er det en god idé at tjekke emails fra jobbet i din fritid?

Rigtig mange af os tjekker email-indbakken om aftenen og i weekenden. Men er det nu også en god idé?

Du kender det sikkert godt: Bare tanken om din overfyldte email-indbakke kan få uroen til at brede sig i kroppen, mens 22 Nyhederne plaprer løs på flimmerkassen. 

De fleste af os har det bedst med at have styr på arbejdsopgaverne og med at undgå fornemmelsen af, at det hober sig op med ubesvarede mails.

Derfor tjekker rigtig mange af os også indbakken ikke bare i arbejdstiden, men også om aftenen, i weekenderne og i ferieugerne. 

Her er mail-problemerne

Selv om det sker med de bedste hensigter, kan konsekvensen være uheldig både for virksomheden og for dig.

"Jeg taler med it-ledere om, hvordan de kan forbedre produktiviteten og mindske nedslidningen i deres organisationer ved hjælp af it, og så går jeg gennem kontoret blot for at kunne se, at stort set alle bladrer igennem sider af nye emails i deres indbakker."

Sådan skriver Capgemini-rådgiver Andy Simpson i en kommentar om problemet i, at emailen fylder så meget. 

De nye mobile enheder, medarbejderne er blevet udstyret med over de seneste år, har betydet, at email-klienten nu er blevet endnu mere fremtrædende i vores tilværelse, forklarer rådgiveren. 

"Ved at bruge email til at reagere på en svær situation kan det forværre situationen"

"Vi giver ikke bare adgang til, men anbefaler også, brugen af email som den primære kommunikationsform i vores virksomheder."

"Vores tørst efter information, viden, sladder, rygter og simpel nysgerrighed har skabt et skift i måden, vi opfører os på, imod at være kommunikationsmæssigt aktive. Hvis vi ikke kan tale ansigt til ansigt, sende en besked eller chatte, er emailen det naturlige alternativ," skriver Andy Simpson.

"Resultatet er, at email-kommunikation i dag i virksomheder er højere prioriteret end face-to-face eller telefonsamtaler."

Email i fritiden - er det en god idé?

Andy Simpson fremhæver, at der er dem, der mener, at det er en fordel, at man nu også lige kan tjekke mails om aftenen, fordi man så er på forkant med den følgende dags arbejde.

Og så er der dem, der mener, at man har brug for at holde fri, når man har fri, så man kan være helt frisk i hovedet til efterfølgende dag. 

Selv mener Capgemini-rådgiveren i sin kommentar, at der er argumenter både for og imod de to måder at arbejde med emails på.

"Hvis du tjekker email uden for kontortid, vil du have færre ulæste emails i din indbakke den næste dag."

"Men, og det er et stort men, svarer du ordentligt på emailen, eller har du blot udskudt den potentielle handling, som emailen kræver, til den næste dag?"

"Samtidig skaber du ved ofte at svare på emails uden for kontortid ubevidst en forventning om, at du bruger email som din foretrukne kontakt-form, hvilket resulterer i (ja...) flere emails!"

Vi tør ikke tale med hinanden

Samtidig peger Andy Simpson på en anden velkendt problemstilling ved den markante brug af emails på arbejdspladserne.

"En af de ting, der er generelt accepteret, er, at folk ‘gemmer' sig bag en email, fordi det anses som mindre stressende at konfrontere på tekst end ansigt til ansigt. Men ved at bruge email til at reagere på en svær situation kan det forværre situationen, der kunne have været håndteret bedre ansigt til ansigt eller over telefonen."

"Løsningen er: Du skal ændre den måde, du og din virksomhed arbejder på. Du er ikke nødt til at bruge email som den primære måde at kommunikere på," skriver Capgemini-rådgiveren

Hvad mener du?

En McKinsey-rapport har konkluderet, at den gennemsnitlige vidensarbejder bruger 28 procent af arbejdstiden på emails.

Det vidner om, at de fleste af os har ganske mange mails, vi skal forholde os til (eller i hvert fald tror, at vi skal forholde os til).

Formentlig er det også årsagen til, at rigtig mange tjekker mails uden for kontortid. På den måde kan man måske mindske lidt af mail-presset til den efterfølgende arbejdsdag. 

Flere virksomheder har forsøgt at begrænse brugen af emails for netop at øge medarbejder-produktiviteten - læs om erfaringerne med det her.

Hvordan griber du selv mail-udfordringen an?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Undgå cyberkatastrofen med automatiseret kontrol over sensitive data

Når cyberkriminelle gennemtrænger din sikkerhedsinfrastruktur, bruger de i snit 48 dage til at danne sig et overblik over sensitive data, før de lukker dine systemer og data ned med ransomware. På dette seminar får du derfor et solidt grundlag for at sikre dig overblik over sensitive, virksomhedskritiske informationer. Derudover vil du få et praktisk indblik i, hvordan du beskytter dine informationer, så du er er mindre sårbar når cyberkriminelle trænger ind på dit netværk, samt et overblik over typiske angrebsformer og viden om, hvordan et ransomwareangreb foregår i praksis.

07. februar 2023 | Læs mere


Status og erfaringer fra fem år med GDPR

Vi samler nogle af Danmarks fremmeste GDPR-eksperter trådene efter knapt fem år. Dette giver dig et solidt overblik over de hidtidige erfaringer og sikker viden at basere din indsats på, når du skal planlægge og tilpasse din organisations indsats for at sikre compliance med det omfattende regelkompleks.

07. februar 2023 | Læs mere


ERP-trends 2023

Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på. Herunder hvordan den stadig mere udbredte – og uomgængelige – anvendelse af cloudservices vil påvirke dine muligheder for at få mest muligt ud af dine investeringer.

08. februar 2023 | Læs mere