Filmbranchen: Pirater er faktisk de bedste kunder

Filmbranchen har forsket i, hvem der er de bedste kunder, og piraterne hører til i toppen. Derfor ændres antipirat-strategien fra trusler langt ind i helvede til sjove videoer.

Artikel top billede

Du husker nok sloganet:

Vi sagsøger dig langt ind i helvede!

Det stammer fra Anti-piratgruppens kampagne, der forsøgte at skræmme livet af pirater gennem en benhård trussel om økonomiske rockerbank.

En politik, der er blevet effektueret ved flere lejligheder.

Det kan du læse mere om her: Filmpirat får millionbøde klasket i nakken af Nordisk Film

Men nu har piben fået en anden lyd.

Den hårde linje over for piraterne har angivelig ikke virket efter hensigten, og derfor har filmbranchen ændret strategi i sit anti-piratfremstød.

Filmbranchen siger nu, at piraterne er de mest værdifulde kunder i butikken.

I et interview med Techradar indrømmer chefen for brancheorganisationen The Industry Trust for Intellectual Property Awareness, Liz Bales, at piraterne i et stort omfang er de samme personer, som støtter op om filmindustrien.

"Vi ved, at personer, der begår brud på ophavsretten, er den mest værdifulde publikumsgruppe. De går oftere i biografen end gennemsnittet, de køber flere Blu-ray-film end nogen andre, og de abonnerer mere på streaming-tjenester som eksempelvis Netflix," siger hun til netsiden.

På baggrund af disse forskningsresultater har organisationen valgt at udforme en mere forsigtig strategi over for piraterne. I praksis betyder det, at "tyveri-faktoren" neddrosles til fordel for en mere positivt ladet kampagne, der skal appellere til piraternes kærlighed til film.

Film er værd at betale for

I stedet for at blive sagsøgt langt ind i helvede er budskabet nu, at pirater elsker film.

"Vi vil fortælle dem (der bryder ophavsretten, red.), at vi ved, de elsker film og sætter pris på at bruge penge på film. Men vi ønsker, at de gør det rigtige og ikke bryder ophavsretten," siger Liz Bales.

Og essensen af den nye kampagne er da også: Film er værd at betale for. I praksis er det blandt andet blevet til en humoristisk kampagnefilm med Will Ferrel i forbindelse med Anchorman 2.

For at sprede budskabet har The Industry Trust for Intellectual Property Awareness også oprettet websiden Findanyfilm.com, der giver en oversigt over de lovlige måder at se film på.

Læs også:
Pirat efter bøde på 55 millioner: I har smadret mit liv

Danske myndigheder vil have fingrene i svensk pirat

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S