Filmbranchen: Pirater er faktisk de bedste kunder

Filmbranchen har forsket i, hvem der er de bedste kunder, og piraterne hører til i toppen. Derfor ændres antipirat-strategien fra trusler langt ind i helvede til sjove videoer.

Artikel top billede

Du husker nok sloganet:

Vi sagsøger dig langt ind i helvede!

Det stammer fra Anti-piratgruppens kampagne, der forsøgte at skræmme livet af pirater gennem en benhård trussel om økonomiske rockerbank.

En politik, der er blevet effektueret ved flere lejligheder.

Det kan du læse mere om her: Filmpirat får millionbøde klasket i nakken af Nordisk Film

Men nu har piben fået en anden lyd.

Den hårde linje over for piraterne har angivelig ikke virket efter hensigten, og derfor har filmbranchen ændret strategi i sit anti-piratfremstød.

Filmbranchen siger nu, at piraterne er de mest værdifulde kunder i butikken.

I et interview med Techradar indrømmer chefen for brancheorganisationen The Industry Trust for Intellectual Property Awareness, Liz Bales, at piraterne i et stort omfang er de samme personer, som støtter op om filmindustrien.

"Vi ved, at personer, der begår brud på ophavsretten, er den mest værdifulde publikumsgruppe. De går oftere i biografen end gennemsnittet, de køber flere Blu-ray-film end nogen andre, og de abonnerer mere på streaming-tjenester som eksempelvis Netflix," siger hun til netsiden.

På baggrund af disse forskningsresultater har organisationen valgt at udforme en mere forsigtig strategi over for piraterne. I praksis betyder det, at "tyveri-faktoren" neddrosles til fordel for en mere positivt ladet kampagne, der skal appellere til piraternes kærlighed til film.

Film er værd at betale for

I stedet for at blive sagsøgt langt ind i helvede er budskabet nu, at pirater elsker film.

"Vi vil fortælle dem (der bryder ophavsretten, red.), at vi ved, de elsker film og sætter pris på at bruge penge på film. Men vi ønsker, at de gør det rigtige og ikke bryder ophavsretten," siger Liz Bales.

Og essensen af den nye kampagne er da også: Film er værd at betale for. I praksis er det blandt andet blevet til en humoristisk kampagnefilm med Will Ferrel i forbindelse med Anchorman 2.

For at sprede budskabet har The Industry Trust for Intellectual Property Awareness også oprettet websiden Findanyfilm.com, der giver en oversigt over de lovlige måder at se film på.

Læs også:
Pirat efter bøde på 55 millioner: I har smadret mit liv

Danske myndigheder vil have fingrene i svensk pirat

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S