Danske it-firmaer taber terræn: Taber kampen om vigtige kunder

Dansk it siver støt mod udlandet, men der kommer ingenting den anden vej. Se her, hvad der ifølge leverandørerne er galt.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

De store danske udbydere af datacentre kæmper med næb og kløer for at skaffe nye kunder.

Men de udenlandske kunder bliver væk og fravælger Danmark, når de går på jagt efter gode steder, som de kan anvende som datalagerplads, skriver Berlingske.

"Ingen spørger for at komme til Danmark. Vi har spillet os muligheden af hænde," siger administrerende direktør i colocation-selskabet Interxion i Danmark og Sverige, Peder Bank, til avisen.

Fravælger Danmark

Ifølge avisen siver dansk it stille og roligt til udlandet, mens udenlandske selskaber til gengæld fravælger Danmark.

Eksempelvis ligger Netflix' data i Malmø i Sverige, mens Facebook drives fra Luleå i Sverige, skriver Berlingske.

De danske datacenter-firmaer peger over for avisen på komplicerede grønne afgifter, bureakratiske regler om brug af overskudsvarme samt dårlig koordinering af internet-trafikken i Danmark som nogle ting, der gør dem uatrraktive for de udenlandske kunder.

Direktør i Nianet, Rasmus Helmig, siger til Berlingske, at Danmark faktisk er geografisk godt placeret for datacentre i forhold til resten af Europa, ligesom der er masser af kølende havvand, stabil infrastruktur og ingen jordskælv.

Til gengæld er energi-forbruget en akilleshæl, fordi datacentrene rammes af de danske miljøregler, der forbyder dem eksempelvis at sælge de store mængder overskudsvarme, som de producerer.

"Det er meget dyrt at bygge og drive datacentre i Danmark, og det afspejler sig i, hvad det koster at benytte dem," siger han til avisen.

Peder Bank fra Interxion har tidligere fortalt Computerworld om grundene til, at de store datacentre ikke placeres i Danmark.

Det kan du læse mere om her: Derfor går Danmark glip af gigantiske datacentre.

Computerworld afholder i næste uge et gratis formiddagsseminar om datacentre, hvor du kan få lejlighed til at høre bud på fremtidens og nutidens bedste datahåndtering.

Det kan du læse mere om her: Fremtidens datahåndtering.


Læs også:

Her er Microsofts vilde datacenter - kom med ind bag portene

Gode råd: Sådan får du styr på storage og backup

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S