Voksende utilfredshed: Firmaets it-løsninger er noget rod

Der er en voksende utilfredshed med it-afdelingens evne til at levere effektive løsninger, viser stor undersøgelse.

Artikel top billede

Flere og flere ledere anerkender, at den strategiske værdi af it i virksomheden handler om langt mere end bare at skære i omkostningerne.

Desværre finder den positive udvikling sted, samtidig med at utilfredsheden med it vokser i virksomhederne.

Det skriver rådgivningsfirmaet McKinsey i en årlig undersøgelse blandt både it-ledere og forretningsledere, der nu er foretaget for ottende gang - i år blandt 807 respondenter.

"Mens de fokuserer på og investerer i mulighederne for at skabe produktivitet, forretnings-effektivitet og innovation inden for produkter og service, retter de også fokus på de mangler, mange it-organisationer lider under."

"Blandt de mest afgørende udfordringer er at demonstrere effektivt lederskab og at finde, udvikle og fastholde it-talenter," skriver McKinsey i analysen.

Her går det galt

Den kedelige tendens er særligt, at respondenterne i den nye 2013-undersøgelse er mere negative omkring it-performance, end de var i 2012.

"På specifikke funktionsområder er ledere fra forretningssiden mindre tilbøjelige, end de var i 2012, til at sige, at it performer effektivt. It-lederne er endnu mere negative," lyder det videre fra McKinsey.

Konkret siger kun 13 procent af it-lederne selv, at deres it-organisationer er fuldstændig eller meget effektive til at introducere nye teknologier hurtigere eller mere effektivt end konkurrenterne.

I 2012 var det 22 procent, der bakkede op om det udsagn.

Et andet tankevækkende resultat er, at det i både 2011 og 2012 var 59 procent, der mente, at it-afdelingen og it-løsningerne gjorde virksomheden i stand til at træde ind på nye markeder.

Det er nu faldet til kun 37 procent.

Derfor har CIO'en et problem

Spørgsmålet er naturligvis, om det er it-cheferne og it-organisationerne, der er blevet dårligere til deres arbejde - eller om det er brugernes forventninger, der er vokset. McKinsey peger umiddelbart på det sidste.

"Disse resultater afspejler formentlig de generelt voksende forventninger til virksomhedens it - og til at det eksempelvis kan give en service, der er sammenlignelig med forbrugerrettede cloud og mobil-applikationer, der er tilgængelige uden for virksomheden."

Det ændrer imidlertid ikke ved, at det er it-organisationen, der får på puklen, hvis resten af huset ikke føler, at it-løsningerne fungerer godt nok.

Det har vi skrevet mere om her, og du kan også læse vores interview med en dansk top-CIO, der er i gang med at etablere fremtidens it-organisation, hvor netop service er et nøgleord.

Læs også:

Dansk CIO toptuner it-afdelingen: Her er opskriften

Nedetid accepteres ikke længere: Men kan det undgås?

Kan it-chefen løse den vigtigste opgave af alle?

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil