Bombe under iPhone: Nu vil folk have denne smartphone

Det er ikke længere en iPhone, der står øverst på ønskelisten. I stedet får en anden smartphone-platform folk til at stoppe op foran butiksvinduerne.

Artikel top billede

Der var engang - og det er faktisk ikke ret længe siden - da iPhonen var det hotteste hotte hos rigtig mange forbrugere.

Der er imidlertid en hel del, der tyder på, at Apples iPhone ikke længere står øverst på ønskelisten hos så mange forbrugere som tidligere.

751 læsere af Computerworld har i en afstemning svaret på spørgsmålet: "Hvilken smartphone skal du have næste gang?"

Her vælger 41 procent at svare, at de skal have en Android-smartphone. Det er ikke specielt overraskende, da Android er den suverænt mest populære platform i disse år.

Langt mere overraskende er det, at hele 30 procent svarer: "Jeg skal have en smartphone med Windows Phone."

Det er kun 18 procent, der siger, at de skal have en iPhone næste gang.

666 læsere har også svaret på, hvilken smartphone de har i dag. Hvor det i dag er 25 procent, der har en iPhone, vil kun 18 procent således vælge en iPhone næste gang.

Sådan ser markedet ud

Ifølge IDC var der Android installeret på 78,6 procent af de smartphones, der blev solgt på verdensplan i 2013.

iOS opnåede en markedsandel på 15,2 procent, Windows Phone landede på 3,3 procent, og BlackBerry opnåede en global markedsandel på 1,9 procent ifølge IDC-opgørelsen.

Her i Danmark blev der ifølge IDC sidste år solgt flere end 2,6 millioner smartphones.

Heraf stod Nokia og HTC hver for blot tre procent, mens Samsung og Apple nuppede det meste af markedet med markedsandele på henholdsvis 40,1 procent og 33,4 procent.

Også Sony klarede sig godt med en markedsandel på 11,2 procent ifølge IDC's opgørelse.

Historien på mobil-markedet viser imidlertidig, at styrkeforholdet hurtigt kan kan ændre sig.

Hvorfor øget interesse for Windows Phone?

Computerworld-undersøgelsen er ikke videnskabeligt valid, men giver et indblik i, hvilken smartphone-platform denne gruppe af it-brugere viser størst interresse for.

Præcis den samme online-afstemning blev læserne i øvrigt bedt om at deltage i i maj 2013.

Dengang var det 19 procent, der svarede, at de skulle have en Windows Phone - mod altså 30 procent i den nye afstemning.

I 2013 mente 22 procent af læserne, at de skulle have en iPhone næste gang. I år er det kun 18 procent, der svarer det.

Også interessen for Android er faldet på grund af den øgede interesse for Windows Phone. I 2013 svarede 46 procent, at de ville have en Android-smartphone næste gang. Det er nu faldet til 41 procent.

Windows Phones kamp

Flere ting kan have medvirket til den øgede interesse for Windows Phone.

Nokia er blevet opkøbt af Microsoft, så det nu er softwaregiganten, der råder over den engang så mægtige mobil-producent, der må siges at være blevet kørt lidt ud på et sidespor, siden iPhonen ankom i 2007.

Det skader nok heller ikke interessen, at Windows Phone-platformen bliver bedre og bedre for hver ny version - senest med Windows Phone 8.1, der rummer flere interessante nyheder.

Samtidig er det værd at bemærke, at Apples iPhone har været voldsomt populær blandt danske forbrugere i efterhånden en del år nu, og at der næsten må komme et knæk i den popularitet før eller siden - ikke mindst fordi det vælter ud med så mange nye produkter fra konkurrenterne.

Windows Phone-platformen blev introduceret af daværende Microsoft-topboss, Steve Ballmer, på Mobile World Congress i Barcelona i 2010. 

Selv om Windows Phone kommer fra det samme selskab, som har haft så massiv succes med Windows til traditionelle computere, har Microsoft haft mere end svært ved at slå igennem på smartphone-markedet i en grad, så Windows Phone kan betegnes som en markedsmæssig succes.  

Det går dog fremad kvartal for kvartal, og analytikerne bliver da også ved med at have tiltro til, at denne platform vil have en væsentlig plads på markedet fremadrettet. 

Læs også:

Hård kamp om dig: Hvilken smartphone skal du have næste gang?

Her er taberne på det danske smartphone-marked

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil