Artikel top billede

Derfor smadrer disse apps sms'en: Kan noget særligt

Det er slet ikke så underligt, at flere og flere kaster sig over tjenester som WhatsApp og Facebook Messenger i stedet for de gammeldags sms'er, mener analytiker.

Hvorfor synes din datter, at det er håbløst forældet at sende sms'er?

Og også dine kolleger - og måske sågar din gamle far?

Måske undrer du dig over, hvorfor så mange efterhånden foretrækker besked-apps som WhatsApp frem for den traditionelle sms.

Antallet af afsendte sms'er falder nemlig drastisk, og i stedet er det via apps som SnapChat, Viber, Kakao, Facebook og WhatsApp, at kommunikationen foregår.

Det er der flere forklaringer på, lyder det i en kommentar fra Forrester-rådgiver Thomas Husson.

"Besked-apps er i eksplosiv udvikling," skriver han.

"Besked-apps tilbyder en differentieret og gnidningsløs oplevelse frem for sms og andre kommunikations-værktøjer. Eksempelvis tilbyder de avancerede funktioner til gruppe-beskeder multimedie-funktioner, konstant innovation og muligheden for at følge brands til fordel for forbrugeren," forklarer han og skriver, at besked-apps er med til at redefinere sociale medier.

Samtidig er de med til at ruske godt og grundigt op i markedet, fordi de er født ud af hele mobil-bølgen og dermed fra starten har kunnet få kontakt med mange brugere og udnytte den infrastruktur, der allerede er skabt - og betalt - af andre.

"Ingen tvivl om, at besked-apps hurtigt har ødelagt den gode gamle og lukrative forretning, som blev ført an af teleoperatører og pionerer som BlackBerry Messenger, der ikke distribuerede sin app tidligt nok til andre platforme."

Her ligger den store værdi gemt

Thomas Husson mener også, at de mange nye og uhyre populære apps til at kommunikere har en fordel i, at de ved så meget om brugerne, fordi de også indeholder hele det sociale lag - den indsigt kan bruges til at styrke virksomhederne bag.

"Indtil nu har de fleste besked-apps anvendt avancerede analyser til at forbedre oplevelsen, men de kan også tilbyde en enorm værdi som nye lytte-platforme for marketingfolk."

Ifølge Erhvervsstyrelsen blev der sendt 519 millioner færre sms'er i første halvår 2013 end i halvåret før.

"Hvis man sammenligner antallet af afsendte sms'er i første halvår 2013 med første halvår 2010, hvor antallet af sms'er toppede, så er der forsvundet 1,6 milliarder afsendte sms'er, eller hvad der svarer til en nedgang på 24,4 procent," har styrelsen udtalt i en rapport

Værdien i de nye besked-apps er svær at fastslå - ikke mindst fordi mange af tjenesterne stadig er gratis at anvende og derfor ikke har en direkte omsætning på brugerne.

Det betyder dog ikke, at de ikke repræsenterer en betydelig værdi - det så vi blandt andet, da Facebooks Mark Zuckerberg tidligere i år besluttede at købe WhatsApp for omkring 100 milliarder kroner.

Det køb var et stort tema på dette års Mobile World Congress, hvor mange af de traditionelle teleoperatører forsøgte at knække koden til, hvordan de forbliver relevante, når de nye tjenester og indholdsleverandører fylder mere og mere.

Læs mere om den udfordring her

Læs også:

Vi dropper sms'en: Men den har stadig flere trumfer

Ups! Populær besked-app blotter dine private beskeder

Sms'en i frit fald: Danskerne gider den ikke mere




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere