Det siger eksperterne: Så god er er Surface Pro 3

Microsofts Surface Pro 3 rummer imponerende specifikationer og funktioner - og en høj pris. Vil kunderne købe den? Se eksperternes vurderinger her.

Artikel top billede

Microsofts lancering af Surface Pro 3 har [url=tiltrukket sig stor opmærksomhed i alverdens tech-medier, og reaktionerne er ganske positive.

Alt i alt ser det ud til, at Microsoft er ved at have fundet en formel for mobile produkter, der kan overbevise mange kunder, der er på udkig efter nye, mobile produkter og står klar med pengepungen åben.

Det mest interessante spørgsmålet er, om erhvervs-brugerne vil vælge at satse på Surface Pro 3, ikke mindst når prisen hører til i den høje ende.

Det har flere analytikere et bud på her i kølvandet på Surface pro 3-lanceringen. 

"Med noget ret hæderligt hardcore it (inklusive Intel-processorer og Windows 8.1) og nye innovationer (som en stylus, der aktiverer muligheden for noter uden på låse-skærmen) er enheden et tredjegenerations tilbud, der tilbyder et nyt mobility-niveau, selvom den har en større skærm end forgængerne i Surface-serien," skriver Forrester-rådgiver JP Gownder blandt andet i en kommentar.

Forrester mener, at Microsoft med Surface Pro 3 har skabt en enhed med en række forbedringer, der samlet set gør den overraskende innovativ.

"Med dette produkt kommer Microsoft med sit hidtil bedste argument for konsolidering af enheder til arbejdsstyrken og gør det potentielt muligt for nogle medarbejdere ikke længere at skulle bære rundt på en separat bærbar og tablet, men i stedet Pro 3."

Analytikeren mener, at Surface Pro 3 også kan have gode muligheder hos forbrugerne som en erstatning for en god laptop.

"Dermed ikke sagt (for at bruge klichéen), at det er en form for iPad-killer; startprisen på en Surface Pro 3 er højere end startprisen på iPad'en. Det er snarere en efterfølger til en laptop - men en, der tager mobilitet ret seriøst."

Kan sparke gang i markedet

Nogenlunde samme analyse har IDC-analytiker Tom Mainelli i en artikel hos Seattle Times.

"Jeg er meget imponeret af den. Den har virkelig potentialet til at kickstarte kategorien 2-i-1," siger han og peger på, at det kan hjælpe Microsoft til at få bedre fat i tablet-kunderne i erhvervslivet.

"Dette produkt er helt sikkert endnu mere spændende end Surface Pro 2. Jeg tror, at it-kunder, der traditionelt har støttet Windows, vil se dette produkt som en bæredygtig mulighed," lyder det fra IDC-analytikeren.

Også Gartners Michael Silver udtaler til Seattle Times, at Surface Pro 3 er en virkelig konkurrencedygtig enhed i forhold til virksomheds-brugerne.

Han er dog samtidig skeptisk over for, om den kan opnå samme 'hip-faktor' som Apples produkter - og så skal Surface Pro 3 testes mere, før den endelige dom kan fældes.

"Når du ser på en maskine, der forsøger at gøre mere end én ting, har det altid en pris," udtaler han til Seattle Times.

Læs også:

Her er dommen over Microsofts nye tablet: Surface Pro 3

Dansk top-CIO: Derfor satser vi på Windows 8.1

Helt tæt på Microsofts nye tablet-computer: Så lækker er den

Nye tablet-pc'er stormer frem: Er Apples iPad ved at miste pusten?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S