Netflix' motor vil være din bedste ven

Streaming-tjenesten Netflix vil kende dig endnu bedre, og det skal gøres med strammere algoritmer. Resultatet bliver mere præcist indhold til dig.

Artikel top billede

(Foto: Janice Chan)

Der er cirka 2.000 titler i den danske udgave af Netflix, og det er ikke altid lige nemt at finde frem til noget, som du gider se, selv om teknologien bag streaming-tjenesten forsøger, at præsentere dig for interessant indhold, der falder i netop din smag.

Og præcist indhold er en af nøglerne til succes, erkender firmaet ifølge Ekstra Bladet.

I øjeblikket holder Netflix sig ikke tilbage med at foreslå relevant indhold i din personlige oversigt. Der kommer stribevis af ideer inden for alle mulige stilarter, som du kan scrolle igennem.

Men sådan bliver det næppe i fremtiden.

Netflix' Chief Product Officer, Neil Hunt, fortalte på konferencen Internet Week i New York, at der skal drosles ned på tilbuddene.

"Vores vision er, at du ikke skal opleve den nuværende menu og ikke præsenteres for et hav af titler," lød det fra streaming-bossen.

Han mener, at firmaet skal helt ned på tre eller fire forslag - og ikke dusinvis som nu.

Netflix' filmtilbud, der skal rammen netop din smag, er baseret på algoritmer, som blandt andet forsøger at stykke en brugerprofil sammen efter de film, du allerede har tygget dig igennem i tjenestens katalog.

En procedure, som for mange år siden blev introduceret af Amazon, dengang det handlede om bøger og ikke om cloud-tjenester.

Giv præcise oplysninger

Overordnet set er algoritmerne baseret på at spore identiske mønstre hos brugere, der repræsenterer en smag, der minder om din egen.

Ved at fintune den intelligens, som streaming-tjenesten anvender, skal brugerprofilerne trækkes endnu skarpere op, vurderer Neil Hunt.

En teknologi han også ser vinde udbredelse i reklameverdenen, så du i stigende grad kan få tilsendt de reklamer, som firmaerne mener, passer til dine købsbehov.

I dag kan du selv bidrage til bedre forslag fra Netflix-motoren ved at benytte de funktioner, der er på siden.

Du kan eksempelvis give stjerne til de film, du har set, reagere på anbefalinger, og så kan du bruge lidt tid på at gøre dine præferencer præcise, så du har en detaljeret profil.

Læs også:
Endelig på Netflix - men konsekvenserne kan blive alvorlige

Netflix klar med ny streaming-teknologi: Fire gange klarere end HD

Derfor giver Netflix alle de andre bøllebank

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S