Netflix' motor vil være din bedste ven

Streaming-tjenesten Netflix vil kende dig endnu bedre, og det skal gøres med strammere algoritmer. Resultatet bliver mere præcist indhold til dig.

Artikel top billede

(Foto: Janice Chan)

Der er cirka 2.000 titler i den danske udgave af Netflix, og det er ikke altid lige nemt at finde frem til noget, som du gider se, selv om teknologien bag streaming-tjenesten forsøger, at præsentere dig for interessant indhold, der falder i netop din smag.

Og præcist indhold er en af nøglerne til succes, erkender firmaet ifølge Ekstra Bladet.

I øjeblikket holder Netflix sig ikke tilbage med at foreslå relevant indhold i din personlige oversigt. Der kommer stribevis af ideer inden for alle mulige stilarter, som du kan scrolle igennem.

Men sådan bliver det næppe i fremtiden.

Netflix' Chief Product Officer, Neil Hunt, fortalte på konferencen Internet Week i New York, at der skal drosles ned på tilbuddene.

"Vores vision er, at du ikke skal opleve den nuværende menu og ikke præsenteres for et hav af titler," lød det fra streaming-bossen.

Han mener, at firmaet skal helt ned på tre eller fire forslag - og ikke dusinvis som nu.

Netflix' filmtilbud, der skal rammen netop din smag, er baseret på algoritmer, som blandt andet forsøger at stykke en brugerprofil sammen efter de film, du allerede har tygget dig igennem i tjenestens katalog.

En procedure, som for mange år siden blev introduceret af Amazon, dengang det handlede om bøger og ikke om cloud-tjenester.

Giv præcise oplysninger

Overordnet set er algoritmerne baseret på at spore identiske mønstre hos brugere, der repræsenterer en smag, der minder om din egen.

Ved at fintune den intelligens, som streaming-tjenesten anvender, skal brugerprofilerne trækkes endnu skarpere op, vurderer Neil Hunt.

En teknologi han også ser vinde udbredelse i reklameverdenen, så du i stigende grad kan få tilsendt de reklamer, som firmaerne mener, passer til dine købsbehov.

I dag kan du selv bidrage til bedre forslag fra Netflix-motoren ved at benytte de funktioner, der er på siden.

Du kan eksempelvis give stjerne til de film, du har set, reagere på anbefalinger, og så kan du bruge lidt tid på at gøre dine præferencer præcise, så du har en detaljeret profil.

Læs også:
Endelig på Netflix - men konsekvenserne kan blive alvorlige

Netflix klar med ny streaming-teknologi: Fire gange klarere end HD

Derfor giver Netflix alle de andre bøllebank

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil