Forbrugerne skifter fokus: Derfor sælger tablets ikke længere så godt

Det er slut med at skifte tablet-pc'en ud med en ny i ét væk. I stedet har forbrugerne i stigende grad vendt sig mod en ny type produkter.

Artikel top billede

Der er ikke længere den samme efterspørgsel på tablets og 2-i-1-maskiner/hybrid-maskiner, som der har været tidligere.

Analysefirmaet IDC skriver, at det har sænket sine forudsigelser for salget i de to produkt-kategorier i 2014 til samlet 245 millioner.

Selv om der dermed fortsat vil være tale om en vækst i salget på 12 procent fra 2013 til 2014, er det ingenting sammenlignet med væksten på næsten 52 procent, som var tilfældet fra 2012 til 2013.

"To store problemer betyder, at tablet-markedet sænker farten. For det første beholder forbrugerne deres tablets, særligt de dyre fra store producenter, i meget længere tid end oprindeligt antaget. Og når de rent faktisk køber en ny, giver de ofte den eksisterende videre til et andet familie-medlem," lyder det fra IDC-analytiker Tom Mainelli.

"For det andet betyder fremkomsten af phablets - smartphones med skærme på 5,5 tommer og mere - at mange mennesker tænker en ekstra gang over tablet-køb, fordi disse telefoner og skærme ofte er passende til opgaver, der engang var forbeholdt tablets."

Phablets er et hit - lige nu ...

Det er efterhånden et par år siden, at phablet-kategorien blev født, og i dag er der et betydeligt marked for de ganske store smartphones - eller ret små tablets, om man vil.  

Ifølge IDC var mere end hver 10. af de smartphones, der blev solgt i første kvartal i år, phablets.

Men det er slet ikke sikkert, at det forbruger-fokus på sigt vil gå ud over salget af de større tablets, vurderer IDC.

"Da store telefoner helt tydeligt påvirker den kortsigtede tablet-vækst, forventer IDC, at markedet vil vende tilbage ved at skifte fokus til enheder med større skærme. Produkter med større skærme - som Microsofts nye 2-i-1, Surface Pro 3 med 12 tommer - ventes at spille en større rolle på markedet fremadrettet."

IDC skriver samtidig, at de fleste leverandører vil nyde godt af det, hvis forbrugerne igen begynder at fokusere på tablets med større skærme, fordi de koster omkring 50 procent mere - og at særligt Microsoft kan få gavn af dette, så Windows-markedsandelen på tablet-markedet vil kunne blive fordoblet fra nu af og frem til 2018.

iPad under pres

Ifølge ABI Research er Apples iPad i stigende grad under pres på tablet-markedet. Som vi skrev for nylig, er iPad-salget steget med 13 procent det seneste år - sammenlignet med en vækst på hele 79 procent hos de nærmeste konkurrenter.

"Historisk set har Apple domineret markedet, men det nuværende skift i i økosystemet har rejst spørgsmål til den kontrol og om fremtiden," har ABI Research udtalt om situationen med, at ikke mindst Samsung buldrer frem med sine tablet-produkter.

"Er Apple ved at miste momentum, eller er Samsung og andre ved at komme efter det, efterhånden som forbrugerne bliver præsenteret for et bredt udvalg af valgmuligheder i forhold til skærmstørrelse, connectivity og pris?" lød det for nylig fra analysefirmaet.

IDC venter, at Android i 2018 vil være den mest udbredte tablet-platform med en global markedsandel på 61 procent mod 27 procent til iOS og 10 til Windows. 

Læs også:

Nye tablet-pc'er stormer frem: Er Apples iPad ved at miste pusten?

Det siger eksperterne: Så god er Surface Pro 3

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse