Nye afsløringer: NSA indsamler millioner af billeder til ansigtsregister

Nye afsløringer fra Edward Snowden viser, at NSA ikke kun indsamler skriftligt materiale og lyd-beskeder. Den amerikanske efterretning opsamler også millioner af billeder til ansigtsgenkendelse.

Artikel top billede

Hver eneste dag indsamler NSA "millioner" af billeder til et ansigtsgenkendelsesprogram, hvoraf godt de 55.000 billeder kan bruges.

Det fortæller New York Times på basis af lækkede dokumenter fra whistlebloweren Edward Snowden, som stadig befinder sig i Rusland.

Ifølge dokumenterne anses ansigtsgenkendelse som et lige så vigtigt aktiv for NSA som de millioner og atter millioner af lyd- og skrift-informationer, som agenturet efter sigende skulle indsamle dagligt om både udenlandske og amerikanske borgere.

NSA's evner til at bruge ansigtsgenkendelsesprogrammer er ifølge New York Times blevet væsentligt bedre over de sidste fire år, da NSA er gået over til et nyt program, som kan håndtere den store mængde billeder i mails, sms'er, sociale medier, videokonferencer og så videre.

Alle medier, som NSA ifølge dokumenterne har adgang til.

Kan revolutionere NSA
Dokumenterne er fra 2011, men ifølge dem selv kan ansigtsgenkendelse for evigt ændre den måde, som NSA arbejder på.

Ansatte hos NSA mener, at de med ganske lidt arbejde vil kunne finde specifikke mål langt nemmere i fremtiden.

"Det er ikke bare traditionel kommunikation, som vi er efter: Vi skal gå ind og udnytte de digitale fodspor - alle digitale fodspor, som et givent mål efterlader sig i deres daglige færden på nettet. På den måde kan vi lave komplette biografier med biometrisk information," skrives det i et dokument fra 2010.

Det er uvist om, hvor mange mennesker verden rundt, der er en del af systemet - og hvor mange amerikanere, der er endt i arkivet. Skal NSA indsamle data om amerikanere, kræver det en dommerkendelse i USA, imens de har fri adgang til at indsamle udenlandske data.

Du kan læse hele New York Times' artikel om emnet her.  

Læs også:

Ex PET-chef skælder ud: Spionage er fredsbevarende

 Snowden i dansk interview: Danmark giver millioner af oplysninger til NSA hver dag

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S