Forandring på it-markedet? Tænk som en skurk - og udnyt din egen svaghed

Når forandring sker på et marked, er der altid nogle, som bliver efterladt ved startlinjen. Hvis det ikke skal være dig og din virksomhed, skal du ifølge en konsulent tænke utraditionelt ... som en skurk.

Artikel top billede

Foto: Jonathan Strange Kjeldsen

"Da download af musik var nyt, gik det strygende for musikbranchen. Men så kom Napster og gjorde noget uhørt. Efterfølgende kom iTunes og gjorde noget uhørt, og nu står Spotify og har gjort noget radikalt anderledes," siger Dietmar Dahmen.

"De der tænker sådan, tænker som en outlaw - en skurk. Tankegangen er: Bryd de skrevne og uskrevne regler og gør, hvad der skal til, for at nå målet."

Sådan forklarer konsulent og tidligere innovations-chef Dietmar Dahmen. Han er keynote-taler til Computerworlds Mobility konference i dag og forklarer de mange fremmødte, hvad der skal til for at overleve i en verden, hvor mobility er ved at ændre mange virksomheder.

Og man skal tænke som en skurk - eller rettere sagt: Man skal turde tænke unfair og anderledes.  

Hver tid har sin egen konge

Et eksempel er onlinbutikken Amazon, som længe har kæmpet med eBay om, hvem der kan aflevere kundernes pakker først. I USA lover de, at de kan aflevere pakkerne på under en time, men pludselig ændrede Amazon præmis og ville levere pakkerne med en drone. Det betød, at de skilte sig mere ud på markedet - og betød ifølge Dietmar Dahmen, at de overhalede eBay.

En vigtig pointe er ifølge Dietmar Dahmen: Man skal selv huske at tænke i de baner, inden konkurrenterne gør det.

"Jeg talte på et tidspunkt med en produktchef om, hvad der kunne ødelægge det for ham og hans virksomhed, og da jeg så spurgte ham, hvorfor han så ikke bare selv udviklede lige netop det produkt, fik jeg både kindkys og guld kastet efter mig. Det er enkelt, men det er langt fra alle, som tænker over det," siger Dietmar Dahmen.

Man kan se tilbage på mange virksomheder, som er faldet sammen på grund af, at de ikke fulgte ordentligt med. Giganter som bare ikke var gode nok til at tænke i nye retninger.

"Udvikling er sjældent lineær, og hver tidsalder - hver æra - har sin egen konge. Den første telefon var Xenos, den første mobiltelefon var Nokia eller Siemens og smartphones ejes nu af Apple og Samsung," siger Dietmar Dahmen.

"Men hvorfor er Nokia og Siemens ikke konger længere? Ganske enkelt: De var ikke gode til at rykke over på en ny platform og turde tænke nyt."

"Never change a winning horse"
Dietmar Dahmen har arbejdet bade som kreativ konsulent og som innovativ chef for en række virksomheder. Han er desuden omrejsende konferencetaler og har blandt andet talt til TED-konferencer verden over.

Og innovation er hamrende vigtigt, for selv om man har et genialt produkt på et givent tidspunkt, kan man langt fra altid tage produktet over på en ny platform.

"Jeg plejer at bruge udtrykket "never change a winning horse". En vinderhest er genial på en løbebane, men kan jo slet ikke følge med i et hav. Der vinder en delfin i stedet," siger Dietmar Dahmen. 

Læs også:

Softwaremarkedet under voldsom forandring: Her er de nye vindere

Microsoft skovler penge ind: Løber fra alle de andre

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S