Artikel top billede

Foto: Jonathan Strange Kjeldsen

Forandring på it-markedet? Tænk som en skurk - og udnyt din egen svaghed

Når forandring sker på et marked, er der altid nogle, som bliver efterladt ved startlinjen. Hvis det ikke skal være dig og din virksomhed, skal du ifølge en konsulent tænke utraditionelt ... som en skurk.

"Da download af musik var nyt, gik det strygende for musikbranchen. Men så kom Napster og gjorde noget uhørt. Efterfølgende kom iTunes og gjorde noget uhørt, og nu står Spotify og har gjort noget radikalt anderledes," siger Dietmar Dahmen.

"De der tænker sådan, tænker som en outlaw - en skurk. Tankegangen er: Bryd de skrevne og uskrevne regler og gør, hvad der skal til, for at nå målet."

Sådan forklarer konsulent og tidligere innovations-chef Dietmar Dahmen. Han er keynote-taler til Computerworlds Mobility konference i dag og forklarer de mange fremmødte, hvad der skal til for at overleve i en verden, hvor mobility er ved at ændre mange virksomheder.

Og man skal tænke som en skurk - eller rettere sagt: Man skal turde tænke unfair og anderledes.  

Hver tid har sin egen konge

Et eksempel er onlinbutikken Amazon, som længe har kæmpet med eBay om, hvem der kan aflevere kundernes pakker først. I USA lover de, at de kan aflevere pakkerne på under en time, men pludselig ændrede Amazon præmis og ville levere pakkerne med en drone. Det betød, at de skilte sig mere ud på markedet - og betød ifølge Dietmar Dahmen, at de overhalede eBay.

En vigtig pointe er ifølge Dietmar Dahmen: Man skal selv huske at tænke i de baner, inden konkurrenterne gør det.

"Jeg talte på et tidspunkt med en produktchef om, hvad der kunne ødelægge det for ham og hans virksomhed, og da jeg så spurgte ham, hvorfor han så ikke bare selv udviklede lige netop det produkt, fik jeg både kindkys og guld kastet efter mig. Det er enkelt, men det er langt fra alle, som tænker over det," siger Dietmar Dahmen.

Man kan se tilbage på mange virksomheder, som er faldet sammen på grund af, at de ikke fulgte ordentligt med. Giganter som bare ikke var gode nok til at tænke i nye retninger.

"Udvikling er sjældent lineær, og hver tidsalder - hver æra - har sin egen konge. Den første telefon var Xenos, den første mobiltelefon var Nokia eller Siemens og smartphones ejes nu af Apple og Samsung," siger Dietmar Dahmen.

"Men hvorfor er Nokia og Siemens ikke konger længere? Ganske enkelt: De var ikke gode til at rykke over på en ny platform og turde tænke nyt."

"Never change a winning horse"
Dietmar Dahmen har arbejdet bade som kreativ konsulent og som innovativ chef for en række virksomheder. Han er desuden omrejsende konferencetaler og har blandt andet talt til TED-konferencer verden over.

Og innovation er hamrende vigtigt, for selv om man har et genialt produkt på et givent tidspunkt, kan man langt fra altid tage produktet over på en ny platform.

"Jeg plejer at bruge udtrykket "never change a winning horse". En vinderhest er genial på en løbebane, men kan jo slet ikke følge med i et hav. Der vinder en delfin i stedet," siger Dietmar Dahmen. 

Læs også:

Softwaremarkedet under voldsom forandring: Her er de nye vindere

Microsoft skovler penge ind: Løber fra alle de andre




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere