Artikel top billede

Lønkonflikt løst hos TDC: Men nu venter det store opgør

ComputerViews: Utilfredse teknikere hos TDC får nu en lønstigning på 450 kroner om måneden. Men forude venter der langt større konflikter.

ComputerViews: TDC har nu fundet en løsning med de løn-utilfredse teknikere, der strejkede i sidste uge.

Teknikernes forhandlingsudvalg meddeler på en hjemmeside under Dansk Metal, at TDC og Dansk Metals Landsklub er nået til enighed om om lønreguleringen.

"Da det ikke kunne lykkes at indgå en fornuftig aftale alene for 2014, er der efter svære forhandlinger indgået aftale for såvel 2014 som 2015.

Aftalen betyder blandt andet, at der foretages en generel regulering af den faste løn per 1. september 2014 på 450 kroner om måneden.

Det svarer for fuldtidsansatte til 2,80 kroner per time, oplyser forhandlingsudvalget.

"Der foretages herudover en individuel lønregulering per 1. september 2014 og 1. marts 2015 i de tilfælde, hvor TDC finder behov herfor," står der videre.

Usikker fremtid for teknikerne

Selvom der dermed tilsyneladende er opnået enighed i den specifikke lønforhandling hos TDC, må situationen fortsat siges at være noget tilspidset.

Lars Jørgensen, der er fællestillidsmand hos TDC og har været talsperson i løn-konflikten, har udtalt til Computerworld, at lønforhandlinger rigtig nok var den specifikke årsag til arbejdsnedlæggelsen i sidste uge.

"Men jeg tror ikke, at folk havde reageret så voldsomt, hvis ikke der havde været alt det andet forud for det her forløb," tilføjede han dog også.

Og ikke nok med, at TDC-teknikerne og andre medarbejdere hos telegiganten allerede har været igennem meget - der venter mindst ligeså mange ubehagelige begivenheder i de kommende år. 

Tidligere i denne uge skrev Jyllands-Posten, at TDC er klar til at skære dybt i den danske medarbejderstab.

Ifølge avisen er topchef Carsten Dilling langt med planerne om at outsource store dele af den daglige drift af selskabets telenet.

Planerne om at outsource selskabets kabelbårne telenet kan ende med, at TDC i alt outsourcer op til 3.000 job - herunder de kørende teknikere, lød det blandt andet i artiklen.

Det store opgør

Den plan kommer næppe som den store overraskelse for TDC-medarbejderne, der allerede i flere år har mærket den markante spare-operation, som TDC har haft gang i.

Mange opgaver hos telegiganten er allerede blevet outsourcet, og medarbejderantallet er også blevet markant lavere, end det var for år tilbage.

Der var tidligere i år historier fremme om intern uro blandt selskabets medarbejdere, og flere af de absolutte topchefer har forladt telekoncernen det seneste halve år.

At der ulmer store konflikter i den nærmeste fremtid for TDC, kommer også til udtryk ved, at TDC's milliardaftale med kinesiske Huawei om at opbygge telegigantens nye mobilnetværk netop nu er er ramt af en arbejdskonflikt.

Slagsmålet drejer sig om to af Huaweis underleverandører - tjekkiske Pen Com og portugisiske Constructel - som nægter at indgå overenskomst med fagforbundet Dansk Metal.

Dansk Metal har svaret igen med en såkaldt sympatikonflikt for at tvinge Huaweis underleverandører til at skrive under på en overenskomst.

Alle de forskellige konflikter, vi ser i TDC, er et udtryk for den store masterplan, TDC har gang i.

Her er det nok væsentligste nøgleord "effektiviseringer."

Selv om det næppe er alle, der er lige begejstrede for de mange besparelser og effektiviseringer hos TDC, er det en strategi, der giver konkrete resultater på bundlinjen.

I 2013 tjente TDC godt 3,2 milliarder kroner

"I 2013 er det faktisk gået bedre end nogensinde, for vi har netop skabt vældig meget værdi og indtjening den vej rundt," har koncernchef Carsten Dilling udtalt til Computerworld om arbejdet med at effektivisere virksomheden.

Vi har slet ikke set det sidste

Der går en lige linje fra den CSC-konflikt, der ramte Danmark for nogle år siden til de lukningstruede Danish Crown-slagterier rundt omkring i landet og til de efterhånden mange sammenstød hos TDC.

Den aktuelle lønkonflikt hos TDC er løst med en lønstigning på 450 kroner om måneden - det svarer til 2,50 kroner mere i timen.

Det er næppe noget, der betyder, at vi har set den sidste TDC-konflikt.

Tværtimod venter der langt større opgør forude.

Arbejdet med at reducere omkostninger, digitalisere processer og outsource arbejdsopgaver er alt sammen helt centrale værktøjer, der skal bruges for at effektivisere TDC.

Jo mere trimmet, selskabet er, jo bedre står det i den hårde konkurrence på telemarkedet. 

Effektiviseringerne er kommet for at blive. 

Læs også:

TDC's masterplan: Derfor er medarbejderne i farezonen

TDC-konflikt vil ikke dø: Nu er der igen strejkende medarbejdere

TDC-teknikere genoptager arbejdet: Men konflikten ulmer stadig

Vil have TDC-folk tilbage på arbejde - men mobilerne er inddraget

Strejke hos TDC - teknikerne har forladt arbejdet

Fagforeninger til kamp mod kæmpe TDC-leverandør




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Webinar: Tør du håndtere cyberberedskabet på egen hånd?

Der er akut behov for at øge visibilitet, indsigt og overblik, hvis man som virksomhed skal have en chance for at afværge og minimere skaden ved cyberangreb. Trusselsbilledet udvikler sig imidlertid så hastigt, at opgaven let vokser selv større virksomheder, med en eller flere dedikerede IT-sikkerhedsansvarlige, over hovedet. Bliv klogere på dette seminar.

22. september 2021 | Læs mere


GDPR i dagligdagen: Vedligeholdelse og tilsyn

Det er efterhånden ved at være noget tid siden, at vi blev introduceret til GDPR, og alle organisationer har med tiden fået styr på dataflow og håndteringen af persondata i organisationen. Mange valg har skulle træffes og det har krævet mange ressourcer. Få overblik over de seneste nye tiltag og udmeldinger fra Datatilsynet samt overblik over de seneste regler, og hvordan du håndterer dem.

23. september 2021 | Læs mere


Årets CISO 2021

I både offentlige og private organisationer er der behov for at uddanne, rekruttere og fastholde de bedste it-sikkerhedsfolk, fordi sikkerhedsudfordringerne konstant forandres. Derfor sætter vi fokus på best practice inden for it-sikkerhed, og vi vil samtidig fremhæve de personer i Danmark, der gør et ekstra stykke arbejde for at styrke den digitale sikkerhed. Vi hylder derfor årets CISO 2021 på denne konference.

05. oktober 2021 | Læs mere






Premium
Danske militær-officerers fagforening ramt af hackerangreb: Cpr-numre og helbredsdata på 5.000 medlemmer kan være lækket
5.000 medarbejdere og medlemmer af danske officerrs fagforbund, HOD, kan have fået lækket cpr-numre, helbredsdata og oplysninger om privatøkonomi og strafbare forhold på det mørke internet. HOD ved efter en måneds venten på Center for Cybersikkerhed stadig ikke, hvad der er sket efter hackerangreb på organisationen.
Computerworld
Apple præsenterer iPhone 13 og iPhone 13 Pro - se dem her
Snart kan du få fingre i den nye iPhone 13 og iPhone 13 Pro. Bliv klogere på de to helt nye iPhones her.
CIO
“Der har simpelthen været for få gråhårede medarbejdere involveret i den her udviklingsproces. Folk der ved, hvad der skal til”
"Vi havde ansat nogle unge mennesker i sandaler og med langt skæg for at bryde med det traditionelle it-setup. De her vakse unge mennesker fik også ret hurtigt bygget en supersmart applikation til virksomheden. Men den brager ned, da vi ruller den ud, og den fylder cirka 1,5 procent af alle transaktioner."
Job & Karriere
35-årig kvinde gik amok på hjemmekontoret efter fyring: ”De fjernede ikke min adgang, så jeg slettede p-drevet lol”
En 35-årig kvinde står anklaget for at have slettet 21,3 gigabyte data fra fællesdrevet efter, at hun blev fyret. Nu risikerer hun op til 10 års fængsel.
White paper
Høst hurtigt AI-fordele med skarp fokus på specifikke udfordringer – og uden behov for at kode
Markant reduceret svartid, styrket effektivitet og færre fejl. Det er blandt fordelene ved at lade AI sortere og prioritering beskeder fra en stor mængde brugere og kunder.