Artikel top billede

Sådan vil Huawei lægge de europæiske telefirmaer for sine kinesiske fødder

Den kinesiske telegigant Huawei er på charmeoffensiv på vores breddegrader. Det betyder, at europæiske telefirmaer skal spidse ører, for konkurrencen bliver endnu hårdere.

Milano: Hvis konkurrence handlede om at kommunikere strategier på korrekt oxford-engelsk, ville det kinesiske telefirma Huawei tabe stort.

Engelsk er bare svært for asiater - og omvendt, naturligvis.

Det kan måske lyde, som om vores asiatiske brødre har et problem, men det har de ikke.

For når det handler om udvikling af teknologi og erobring af markeder, så suser den gebrokne accent i baggrunden, og tingene strammer for alvor til.

Kineserne formår at lægge et enormt pres på de europæiske og amerikanske konkurrenter.

Det er gået nemlig stærkt for det firma, som vi først lærte navnet på for ganske få år siden.

150.000 ansatte

I 2000 blev der åbnet for det europæiske marked, nærmere bestemt i Stockholm i Sverige. Syv år senere var der 50 medarbejdere i broderlandets afdeling.

I dag, syv år senere, har Huawei 7.700 ansatte i hele Europa, hvor 850 alene er dedikeret til udvikling af de løsninger, som skal definere markedet i morgen og fremover.

Antallet af udviklingsmedarbejdere bliver derfor også mere end fordoblet i Europa i de kommende tre år, fortæller virksomheden, da vi besøger dem i den italienske by Milano i forbindelse med en innovationsdag.

Tæller man alle ansatte sammen, er der 150.000 ansatte med 70.000 folk i udviklingsafdelingen. Det er en stor butik.

Presset stiger på Europa

"Sidste år voksede vi med 31 procent i Europa. I år er målsætningen 40 procent," fortæller William Xu, der er strategisk marketingdirektør i Huawei.

Med andre ord: Kineserne har udset Europa til slagplads, og de mener det alvorligt. Det har vi da også allerede oplevet i kongeriget, hvor firmaet vandt kampen om at bygge TDC's 4G-netværk.

Og udviklingskronerne lægges i stort omfang i Europa. 18 ud af 21 udviklingscentre for Huawei ligger således i byer som Milano og Stockholm.

Situationen har bragt selvtilliden i top blandt de ellers så beskedne kinesere.

"Gennem innovation vil vi være de bedste," siger William Xu, og han fortsætter:

"Kunderne vil bruge os, og vi leverer værdi til kunderne."

Krigen mod konkurrenterne er i fuld gang.

5G er fremtidens succes

Selv om Huawei stadig kun er i opstartsfasen af samarbejdet med TDC om skabelsen af et 4G-netværk i Danmark, er kikkerten allerede rettet mod generation 5.

Konkurrencen om den næste generation netværk har Huawei bestemt sig for at vinde.

Implementeringen af 5G-netværket starter nok først i 2020, men mulighederne er så interessante, at der allerede nu bliver fokuseret på teknologien, der skal gøre Huawei endnu større.

Der skal defineres standarder, udvikles arkitekturer og hardware, der understøtter teknologi-drømmen.

Hastighed er nøgleordet, hvilket en downloadhastighed på 10 gigabyte per sekund burde sætte en tyk streg under.

Men det er ikke kun, når du skal hente den næste spillefilm, at teknologien giver nye muligheder. Det handler i stort omfang om udvikling af internet-i-ting og maskine-til-maskine-funktioner.

Den hastighed, data kan behandles med, bliver enorm, og derved bliver data i større omfang en del af realtidsbeslutninger. Cloud- og big data-leverandørerne får teknologien, der kan opfylde deres vådeste drømme.

Allerede i dag, mindst seks år før introduktionen, har Huawei lagt næste tre milliarder til side til innovation og udvikling af 5G.

Penge, der skal sikre telefirmaet en plads på en stribe andre områder indenfor eksempelvis cloud-løsninger, algoritmeudvikling og skabelsen af antenner, der kan udnytte teknologien.

Huawei vil være mere end et teleselskab, og det skal ske gennem innovation.

Læs også:

Huawei: Sådan bliver fremtidens 5G-netværk

Huawei klar med super-Wi-Fi: 10 gange hurtigere end almindelig Wi-Fi




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


Sats på DevOps og få mere kvalitet og hastighed i både udvikling og drift

Der er mange potentielle gevinster at hente ved at satse på DevOps. Rigtig mange danske virksomheder er allerede i gang. På denne konference får du et indblik i mulighederne med DevOps og gode råd, der kan sikre dig succesen.

02. november 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere