Artikel top billede

Sådan vil Huawei lægge de europæiske telefirmaer for sine kinesiske fødder

Den kinesiske telegigant Huawei er på charmeoffensiv på vores breddegrader. Det betyder, at europæiske telefirmaer skal spidse ører, for konkurrencen bliver endnu hårdere.

Milano: Hvis konkurrence handlede om at kommunikere strategier på korrekt oxford-engelsk, ville det kinesiske telefirma Huawei tabe stort.

Engelsk er bare svært for asiater - og omvendt, naturligvis.

Det kan måske lyde, som om vores asiatiske brødre har et problem, men det har de ikke.

For når det handler om udvikling af teknologi og erobring af markeder, så suser den gebrokne accent i baggrunden, og tingene strammer for alvor til.

Kineserne formår at lægge et enormt pres på de europæiske og amerikanske konkurrenter.

Det er gået nemlig stærkt for det firma, som vi først lærte navnet på for ganske få år siden.

150.000 ansatte

I 2000 blev der åbnet for det europæiske marked, nærmere bestemt i Stockholm i Sverige. Syv år senere var der 50 medarbejdere i broderlandets afdeling.

I dag, syv år senere, har Huawei 7.700 ansatte i hele Europa, hvor 850 alene er dedikeret til udvikling af de løsninger, som skal definere markedet i morgen og fremover.

Antallet af udviklingsmedarbejdere bliver derfor også mere end fordoblet i Europa i de kommende tre år, fortæller virksomheden, da vi besøger dem i den italienske by Milano i forbindelse med en innovationsdag.

Tæller man alle ansatte sammen, er der 150.000 ansatte med 70.000 folk i udviklingsafdelingen. Det er en stor butik.

Presset stiger på Europa

"Sidste år voksede vi med 31 procent i Europa. I år er målsætningen 40 procent," fortæller William Xu, der er strategisk marketingdirektør i Huawei.

Med andre ord: Kineserne har udset Europa til slagplads, og de mener det alvorligt. Det har vi da også allerede oplevet i kongeriget, hvor firmaet vandt kampen om at bygge TDC's 4G-netværk.

Og udviklingskronerne lægges i stort omfang i Europa. 18 ud af 21 udviklingscentre for Huawei ligger således i byer som Milano og Stockholm.

Situationen har bragt selvtilliden i top blandt de ellers så beskedne kinesere.

"Gennem innovation vil vi være de bedste," siger William Xu, og han fortsætter:

"Kunderne vil bruge os, og vi leverer værdi til kunderne."

Krigen mod konkurrenterne er i fuld gang.

5G er fremtidens succes

Selv om Huawei stadig kun er i opstartsfasen af samarbejdet med TDC om skabelsen af et 4G-netværk i Danmark, er kikkerten allerede rettet mod generation 5.

Konkurrencen om den næste generation netværk har Huawei bestemt sig for at vinde.

Implementeringen af 5G-netværket starter nok først i 2020, men mulighederne er så interessante, at der allerede nu bliver fokuseret på teknologien, der skal gøre Huawei endnu større.

Der skal defineres standarder, udvikles arkitekturer og hardware, der understøtter teknologi-drømmen.

Hastighed er nøgleordet, hvilket en downloadhastighed på 10 gigabyte per sekund burde sætte en tyk streg under.

Men det er ikke kun, når du skal hente den næste spillefilm, at teknologien giver nye muligheder. Det handler i stort omfang om udvikling af internet-i-ting og maskine-til-maskine-funktioner.

Den hastighed, data kan behandles med, bliver enorm, og derved bliver data i større omfang en del af realtidsbeslutninger. Cloud- og big data-leverandørerne får teknologien, der kan opfylde deres vådeste drømme.

Allerede i dag, mindst seks år før introduktionen, har Huawei lagt næste tre milliarder til side til innovation og udvikling af 5G.

Penge, der skal sikre telefirmaet en plads på en stribe andre områder indenfor eksempelvis cloud-løsninger, algoritmeudvikling og skabelsen af antenner, der kan udnytte teknologien.

Huawei vil være mere end et teleselskab, og det skal ske gennem innovation.

Læs også:

Huawei: Sådan bliver fremtidens 5G-netværk

Huawei klar med super-Wi-Fi: 10 gange hurtigere end almindelig Wi-Fi




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere