Fremtidens vigtige valg: Microsoft kan lære en hel del af IBM

ComputerViews: Om få uger samles tusindvis af Microsofts vigtigste partnere på årets vigtigste kongres. Fremtiden er på dagsordenen. Måske bør Microsoft kigge i retning af IBM for at lære en vigtig lektion.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

ComputerViews: Der er vigtige ting på dagsordenen, når Microsoft om få uger slår dørene op for årets vigtigste konference: Den globale partnerkonference eller 'World Partner Conference (WPC) med deltagelse af titusindvis af de partnere, der udgør rygraden i Microsofts enorme kommercielle succes i erhvervslivet.

Det er første gang, at Microsofts nye topchef, Satya Nadella, er vært ved en partnerkonference i selskabet, hvis indtjening i meget høj grad er afhængig af det store partner-netværk, der sørger for at udvikle og sælge alverdens special-løsninger til Microsoft-universet.

Det er gået stærkt med udmeldingerne, siden Satya Nadella overtog roret i Microsoft i i februar fra Steve Ballmer.

Microsoft er nemlig slået ind på en ny kurs, der degraderer hovedproduktet Windows til blot at være et middel til at nå kunderne fremfor at være det, som hele Microsoft drejer sig om.

Det kalder Satya Nadella for 'cloud first, mobile first,' og det kan du læse mere om her: Det nye Microsoft: Program-cyklus skal op i fart.

For Satya Nadella og Microsoft er kurs-ændringen afgørende. Derfor er det vigtigt for selskabet, at alle partnerne forstår, hvad der sker, så de kan indrette deres produkter og stragier efter det mægtige moderskib.

Microsoft var i 1990'erne og 2000'erne det ubetinget mægtigste it-selskab i verden, men har i de seneste fem-otte år mistet terræn i takt med, at den globale it-dagsorden har skiftet fra software til mobility, cloud og internet-teknologier.

Skal frem i forreste geled

Den store opgave er derfor at få ændret kursen for hele det store Microsoft-univers - inklusive mange tusinde produkter og mange tusinde partnere verden over - og få genetableret sig som en mægtig og indflydelsesrig og indbringende virksomhed helt fremme på 'the cutting edge' af verdens teknologi-udvikling. Som det var engang.

Det hører til historiens gang og markedernes drift, at store virksomheder mister glansen, mens mindre virksomheder bliver store, og alting skifter hele tiden.

Microsoft er da også langt fra det første store it-selskab, der er nødt til at genopfinde sig selv efter at have siddet på verdens tinde i mange år.

Det samme skete for IBM i 1980'erne, da selskabet var blevet en fed og sløv mainframe-kæmpe, der var blevet lidt for vant til at telefonen ringede af sig selv, mens pengene væltede ind. Og samtidig buldrede pc-området, som IBM ganske vist selv var involveret i, men som selskabet ikke desto mindre havde meget svært ved at få gjort indbringende.

Fra konstant at have tjente mere end fem milliarder dollar om året i årevis faldt IBM's indtjening støt og bundede i 1992 med et underskud på gigantiske 8,1 milliarder dollar.

Total ommøblering

I 1993 gik selskabet med ny topchef Louis Gerstner i gang med en omfattende fokus- og organisationsændring af det store selskab:

Forretningsområder, der ikke tjente penge, blev droppet, og selskabet investerede i blandt andet middleware og refokuserede sig som service-selskab og teknologi-integrations-firma med vægt på eksempelvis kunstig intelligens, data-analyse og lignende komplekse emner.

Det gav gevinst.

For Microsoft er udfordringen i dag den samme: Tiden er ved at rinde ud for selskabets guldkalv - software - på samme måde, som tiden løb fra IBM's 80'er-guldkalv - mainframen.

Dengang tog IBM konsekvensen og vendte sig fra hardware-salget og mod service-forretningen.

Det samme er allerede ved at ske for Microsoft, hvor Satya Nadella som ny direktør er ved at vende sig væk fra software-salget og over mod at gøre Microsoft til en service-forretning.

Stor omstilling for partnerne

På partnerkonferencen om nogle uger vil vægten derfor ganske givet blive lagt på at fortælle Microsofts mange partnere, hvordan de skal skifte fokus og indrette sig efter 'mobile first, cloud first'-strategien og dermed accellerere deres omstilling til cloud og (netop) services.

Op gennem 1990'erne lykkedes den lignende omstilling for IBM, der siden har haft en solid position blandt verdens største software- og service-virksomheder.

Kort og godt:

For alle virksomheders topchefer gælder det som bekendt, at:

- Kunderne er vigtigere end produkter.

- Man er nødt til at forstå, hvad man tjener penge på - og ikke tjener penge på.

- Man er nødt til at tage konsekvenser af ovenstående - både når det gælder organisation, udvikling og produktfokus.

Det var noget, som IBM lærte på den hårde måde i 1980'erne.

Og det er noget, som Microsoft først i de senere år har erkendt og taget konsekvensen af.

Lykkes denne manøvre, kan det meget vel være, at Microsoft igen kan finde fodfæste og blive indflydelsesrig og mægtig som i gamle dage.

Hvad mener du? Er Microsoft og Satya Nadella på rette vej til igen at blive dagsordensættende og blandt verdens mægtigste?

Læs også:

Det nye Microsoft: Gratis software i massevis og magten tilbage til brugeren

Styresystemernes tid er ved at være omme

Microsofts innovative ideer: Her er Windows' fremtid

IBM mister terræn - bankes af pinden som verdens næststørste softwarefirma

Det nye Microsoft: Lægger Windows bag sig - her er den nye fremtid

Microsofts tophemmelige datacenter: Her gemmer vi dine data

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

LB Forsikring

Digital delivery manager

Københavnsområdet

KMD A/S

Projektleder

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef til Cyberdivisionens Infrastruktursystemer i Hvidovre

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S