Teleindustrien i oprør: Gratis Wi-Fi vil smadre konkurrencen

At danske kommuner får lov til at tilbyde gratis Wi-Fi til turister, kalder Teleindustrien en 'lidt for fiks ide', der kan koste teleselskaberne formuer. Læs her, hvad teletoppen foreslår i stedet for gratis Wi-Fi til turisterne.

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Principielt og økonomisk er Teleindustriens direktør Jakob Willer imod, at kommunerne nu kan udbyde gratis Wi-Fi til turister, der besøger Danmark.

Jakob Willer peger på, at hvis det offentlige begynder at finansiere Wi-Fi til turister, så åbner man Pandoras Æske for en hel række utilsigtede effekter.

"Tiltaget fra politikerne strider lodret imod markedsbaseret udvikling, som er kernen i dansk teleinfrastruktur. For det offentlige vil til at investere i noget, som turisterne allerede kan få i dag, men man vil bare tilbyde det gratis," siger Jakob Willer til Computerworld.

Samtidig sætter han store spørgsmålsmålstegn ved, om de eventuelt kommende gratis Wi-Fi-forbindelser i kommunerne kun vil begrænse sig til turisternes telefoner - altså, om de kommunale Wi-Fi-netværk kun vil blive brugt af turisterne, eller om også danske telekunder vil hoppe med på Wi-Fi-vognen.

"Det vil alt andet lige skævvride konkurrencen, når det er offentlige penge, der finansierer, hvad der er i privat udbud," fortsætter han.

Koster på bundlinjen

Han nævner, at hvis forslaget om at stille Wi-Fi til rådighed for turisterne bliver gennemført, så vil det kunne mærkes hos teleselskaberne.

"Naturligvis vil det være et betydeligt indhug i teleselskabernes forretning, og det kan få store konsekvenser for teleselskabernes fremtidige investeringer," siger Jakob Willer.

Teleindustriens direktør fremhæver her, at telebranchen har brug for stabile rammebetingelser, hvilket i Jakob Willers optik ikke er opfyldt, hvis den offentlige sektor begynder at købe Wi-Fi-forbindelser og udbyde dem gratis.

"Når telebranchen årligt investerer et sted mellem seks og otte milliarder kroner på infrastruktur, er det virkelig en lidt for fiks idé fra det offentliges side, når man vil ud og konkurrere med de eksisterende teleselskaber," siger han.

Giv dem sim-kort på færgen

Jakob Willer tilkendegiver, at roaming er et reelt problem, selv om det i praksis er ved at blive afskaffet inden for EU's grænser.

Han foreslår derfor, at teleindustrien sætter sig sammen med Danmarks turistorganisation VisitDenmark for at få strikket nogle alternative løsninger på plads.

"Det kunne eksempelvis være, at der blev indkøbt danske sim-kort og udleveret som en del af pakken om bord på et krydstogsskib. På den måde forbliver internetopkoblingen på markedsvilkår," foreslår han.

Jakob Willer er også åben for at mødes med kommunerne for at diskutere, hvordan de kan udnytte eventuel overskudskapacitet på den bedst mulige måde.

Venter på et møde

Lige nu ligger forslaget om at ændre i den danske telelovgivning hos Erhvervs- og Vækstministeriet, der blandt andre skal tale med teleindustrien, turistbranchen og kommunerne om, hvorvidt og hvordan der skal udbydes gratis Wi-Fi til turister i Danmark.

Det har desværre endnu ikke været muligt for Computerworld at få en kommentar fra ministeriet, som vi ellers blandt andet ville have spurgt om, hvordan Wi-Fi-netværkene skal skelne mellem danske og udenlandske smartphones.

Indtil videre er der ikke fastlagt nogen tidsplan eller budget omkring, hvordan kommunerne eventuelt skal åbne for offentlige Wi-Fi-netværk.

Læs også: 
Danske kommuner må nu levere gratis trådløst internet

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival 2026

    Digital transformation | Ballerup

    Eksplosiv udvikling i cloud og AI kræver overblik og viden. Computerworld samler 3.000 it-professionelle, 70+ leverandører og 120+ talere om AI, infrastruktur, data, compliance og sikkerhed. To dage med viden og netværk. Tilmeld dig nu.

    16 & 17 september 2026 | Gratis deltagelse

    Ringkjøbing Landbobank – Nordjyske Bank

    Forretningsudvikler til procesoptimering

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-specialister til WAN, Routing og Switching

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen

    Tinne Schjoldan Gyllich, Director, CX & Services (Customer Adoption) hos TDC Erhverv, er pr. 1. juni 2026 forfremmet til Senior Director, Head of Partnerships. Tinne skal fremover især beskæftige sig med at drive strategiske partnerskaber, styrke økosystemet og skabe vækst gennem partnerbaseret omsætning. Forfremmelse
    Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

    Mohamed El Haddaoui

    Dafolo A/S