Derfor sløjfer Danmarks nabo nu sit e-valg

Forsøg med e-valg over internettet skal lukkes i Norge. Læs her, hvorfor gentagne forsøg med e-valg har ført til, at politikerne nu lukker for at sætte digitale kryds i Danmarks broderland.

Artikel top billede

Oppe i Norge har man i flere år forsøgt sig med internet-afstemninger, men det er slut nu.

Det skriver det norske Kommunal- og Moderniserings-departement i en pressemeddelelse.

Senest havde 13 norske kommuner i 2013 ellers kastet sig over internet-valgene, ligesom der i 2011 også var opbakning til forsøg med e-valg i form af internetafstemninger.

Den norske kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner begrunder sløjfningen af e-valg på følgende måde:

"Der har været politisk uenighed om forsøgene, og Stortinget har flere gange diskuteret sagen. Regeringen ønsker at sikre den høje tillid, som findes ved valggennemførelsen i Norge, og mener, at det er uheldigt med politisk uenighed knyttet til selve gennemførelsen af valgene."

Grundet uenigheden vil Norge altså ikke poste flere penge i forsøg med e-valg, som Danmark også har forsøgt sig med, uden at det er blevet rullet ud i stor skala.

Kan ikke gennemskue systemet

Det norske Institut for Samfunnsforskning har gennempløjet det seneste forsøg med e-valg fra 2013, hvor det blandt andet viste sig, at vælgerne ikke kan gennemskue sikkerhedsmekanismerne i systemet.

Dermed er der skabt usikkerhed om, hvorvidt der gennemføres frie og hemmelige valg, som er alfa og omega i valgsituationen.

"Dette viser, hvor vigtigt det er, at valgene gennemføres i valgsteder, hvor valgtilforordnede sikrer, at princippet om frie og hemmelige valg bliver opretholdt," lyder det fra Norges kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

Du kan her læse om Institut for Samfunnsforsknings samlede erfaringer med e-valg i Norge.

I Danmark er beslutningen om at gennemføre e-valg flere gange skudt til hjørne, hvilket du kan læse om her

Læs også: 

Sådan har Norge fået e-valg til at fungere

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
Mohamed El Haddaoui, er pr. 7. april 2026 ansat hos Dafolo A/S som IT-systemudvikler. Han skal især beskæftige sig med udviklingsopgaver relateret til Brugerklubben SBSYS. Han er nyuddannet datamatiker og har erfaring med udvikling af REST API'er og integreret databaser. Nyt job

Mohamed El Haddaoui

Dafolo A/S

Guardsix har pr. 1. maj 2026 ansat Louise Sara Baunsgaard som Global Marketing & Communications Director. Hun skal især beskæftige sig med at positionere virksomheden som et europæisk alternativ i en tid, hvor cybersikkerhed i høj grad handler om geopolitik. Hun kommer fra en stilling som Co-Founder og CMO hos Get BOB. Hun er uddannet Ba.ling.merc fra CBS og har desuden en Mini MBA i marketing. Hun har tidligere beskæftiget sig med marketing og kommunikation i ledende nordiske roller hos bl.a. Meta og Nets. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job