Voldsom vækst på smartphone-markedet: Disse mærker stormer frem

Væksten på smartphone-markedet tager til. Se hvilke leverandører, der sælger bedst.

Artikel top billede

Man skulle måske tro, at smartphone-bølgen efterhånden havde toppet, men det er bestemt ikke tilfældet. 

Antallet af smartphones, producenterne sendte afsted fra fabrikkerne, steg med hele 23 procent på globalt plan fra andet kvartal 2013 til andet kvartal i år.

Sådan lyder konklusionen i den netop offentliggjorte kvartalsopgørelse fra analysefirmaet IDC.

Dermed blev der også slået rekord i andet kvartal i år, hvor der ialt blev sendt 295 millioner smartphones afsted fra producenterne ifølge IDC.

Det svarer til, hvis stort set samtlige borgere i USA havde fået en ny smartphone i dette kvartal. 

Den rekord viser, at smartphone-markedet stadig har masser af vækst-muligheder, lyder det i analysen - hvor det også fremhæves, at man venter, at den nye rekord vil blive overgået allerede med den næste kvartalsopgørelse.

Det er ikke mindst de nye markeder og de lidt billigere smartphones, der driver væksten. 

Men konkurrencen om at få snablen i forbrugernes pengepunge er benhård.

"Lige nu har vi mere end et dusin leverandører, der har mulighed for at lande i top-fem i det næste kvartal. En håndfuld af disse virksomheder opererer i øjeblikket i et enkelt land, men ingen skal tage fejl og tro, at de er tilfredse med det - de kan alle se mulighederne, der ligger uden for deres hjemmemarkeder," skriver IDC.

Samsung mister pusten

Blandt de fem største smartphone-leverandører på globalt plan er det især værd at bemærke, at verdens største producent, Samsung, oplevede et fald på næsten fire procent i antallet af smartphone-forsendelser fra andet kvartal sidste år til samme kvartal i år.

Samsung ligger nu på en global markedsandel på 25,2 procent ifølge IDC-opgørelsen.

"For at fastholde positionen på toppen vil Samsung være nødt til at skabe et momentum på markeder, der er domineret af lokale brands," lyder det fra IDC - nok ikke mindst med henblik på det kinesiske marked og USA.

Apple, der fortsat er verdens anden største smartphone-producent, ligger nu på en markedsandel på 11,9 procent, mens nummer tre, Huawei, står for 6,9 procent af de smartphones, der sendes ud til butikkerne.

IDC-opgørelsen viser, at netop kinesiske Huawei er den af de fem største producenter, der har oplevet den største vækst over det seneste år - hele 95 procent er smartphone-forsendelserne fra Huawei steget med.

Fjerdepladsen i opgørelsen går til Lenovo med en markedsandel på 5,4 procent, mens LG ligger på 4,9 procent.

Sådan ser situationen ud i Danmark

I hele 2013 blev der i Danmark ifølge IDC solgt flere end 2,6 millioner smartphones.

Det var Samsung og Apple, der nuppede det meste af markedet med markedsandele på henholdsvis 40,1 procent og 33,4 procent.

Også Sony klarede sig godt med en markedsandel på 11,2 procent ifølge IDC's opgørelse.

Både Nokia og HTC stod for blot tre procent, mens Blackberry røg helt ned på 0,3 procent.

Læs også:

Her er taberne på det danske smartphone-marked

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job