Voldsom vækst på smartphone-markedet: Disse mærker stormer frem

Væksten på smartphone-markedet tager til. Se hvilke leverandører, der sælger bedst.

Artikel top billede

Man skulle måske tro, at smartphone-bølgen efterhånden havde toppet, men det er bestemt ikke tilfældet. 

Antallet af smartphones, producenterne sendte afsted fra fabrikkerne, steg med hele 23 procent på globalt plan fra andet kvartal 2013 til andet kvartal i år.

Sådan lyder konklusionen i den netop offentliggjorte kvartalsopgørelse fra analysefirmaet IDC.

Dermed blev der også slået rekord i andet kvartal i år, hvor der ialt blev sendt 295 millioner smartphones afsted fra producenterne ifølge IDC.

Det svarer til, hvis stort set samtlige borgere i USA havde fået en ny smartphone i dette kvartal. 

Den rekord viser, at smartphone-markedet stadig har masser af vækst-muligheder, lyder det i analysen - hvor det også fremhæves, at man venter, at den nye rekord vil blive overgået allerede med den næste kvartalsopgørelse.

Det er ikke mindst de nye markeder og de lidt billigere smartphones, der driver væksten. 

Men konkurrencen om at få snablen i forbrugernes pengepunge er benhård.

"Lige nu har vi mere end et dusin leverandører, der har mulighed for at lande i top-fem i det næste kvartal. En håndfuld af disse virksomheder opererer i øjeblikket i et enkelt land, men ingen skal tage fejl og tro, at de er tilfredse med det - de kan alle se mulighederne, der ligger uden for deres hjemmemarkeder," skriver IDC.

Samsung mister pusten

Blandt de fem største smartphone-leverandører på globalt plan er det især værd at bemærke, at verdens største producent, Samsung, oplevede et fald på næsten fire procent i antallet af smartphone-forsendelser fra andet kvartal sidste år til samme kvartal i år.

Samsung ligger nu på en global markedsandel på 25,2 procent ifølge IDC-opgørelsen.

"For at fastholde positionen på toppen vil Samsung være nødt til at skabe et momentum på markeder, der er domineret af lokale brands," lyder det fra IDC - nok ikke mindst med henblik på det kinesiske marked og USA.

Apple, der fortsat er verdens anden største smartphone-producent, ligger nu på en markedsandel på 11,9 procent, mens nummer tre, Huawei, står for 6,9 procent af de smartphones, der sendes ud til butikkerne.

IDC-opgørelsen viser, at netop kinesiske Huawei er den af de fem største producenter, der har oplevet den største vækst over det seneste år - hele 95 procent er smartphone-forsendelserne fra Huawei steget med.

Fjerdepladsen i opgørelsen går til Lenovo med en markedsandel på 5,4 procent, mens LG ligger på 4,9 procent.

Sådan ser situationen ud i Danmark

I hele 2013 blev der i Danmark ifølge IDC solgt flere end 2,6 millioner smartphones.

Det var Samsung og Apple, der nuppede det meste af markedet med markedsandele på henholdsvis 40,1 procent og 33,4 procent.

Også Sony klarede sig godt med en markedsandel på 11,2 procent ifølge IDC's opgørelse.

Både Nokia og HTC stod for blot tre procent, mens Blackberry røg helt ned på 0,3 procent.

Læs også:

Her er taberne på det danske smartphone-marked

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly