Pengene vælter ned i lommerne på cloud-leverandørerne

Cloud-tjenesterne er blevet de etablerede it-firmaers nye guldæg, og vi er kun ved begyndelsen. Her er tre vindere.

Artikel top billede

Der er ingen tvivl om, at udviklingen går i retning af stadig flere cloud-tjenester.

Det betyder alt andet lige nye veje for it-branchens dinosaurer. 

Både Microsoft og IBM, der er traditionelle software-leverandører, er således ved at omstille sig til at levere tjenester fremfor de traditionelle programpakker, hvilket betyder, at de to øger omsætningen mest på cloud-området.

Begge virksomheder har da også taget den opgave alvorligt, hvilket har betydet, at Microsoft kan fremvise en vækst i andet kvartal på 164 procent.

IBM er til gengæld vokset 86 procent i samme kvartal sammenlignet med sidste år.

Også virksomheder som Google og Salesforce ligger godt til med hensyn til cloud-indtjeningen.

Det kan man læse i denne rapport fra Synergy Research Group.

Udviklingen er således ikke gået ubemærket forbi it-giganterne, der bruger masser af penge på at køre cloud-kanonerne i stilling.

"Det er ikke bare snak (om cloud, red.), virksomhederne følger op med store investeringer," siger John Dinsdale, analytiker hos Synergy Research Group, til The New York Times.

IBM købte eksempelvis cloud-tjenesten SoftLayer for 15 milliarder sidste år for at placere sig bedre på markedet.

Amazon topper listen

Den største omsætning ligger dog hos firmaet Amazon, der omsætter for næsten 7,5 milliarder kroner i cloud-butikken.

Microsofts sky-omsætning ligger på to milliarder kroner, og IBM når knap 1,5 milliarder kroner for det posteringspunkt i regnskabet for andet kvartal.

Google kan prale med lige godt en milliard i omsætning for sky-afdelingen.

Cloud-tjenester udgør dog stadig kun en relativ lille del af markedet på trods af en total omsætningsværdi på lige godt 70 milliarder kroner i år.

Det er samtidig en vækst på 45 procent i forhold til året før, men der er altså stadig masser af plads til forbedringer og erobring af nye milliarder på cloud-markedet.

Det skriver business-mediet Forbes.

Du kan selv møde de tre virksomheder på: Årets stærkeste cloud-konference: Mød Microsoft, Amazon og IBM.

Læs også:
Her øjner Microsoft kæmpe-indtjening: Dette område bliver en guldgrube

Er din virksomheds data altid sikre i skyen?

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil