Her øjner Microsoft kæmpe-indtjening: Dette område bliver en guldgrube

Microsoft Partner Konference: Microsoft ser en kæmpe-mulighed i et område, som ifølge selskabet er på alles læber lige nu. "Vi har en fantastisk mulighed for mer-salg," lyder det fra topchef.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Washington D.C: I dag kan man ingenting, hvis ikke man som leverandør har styr på sikkerheden.

Microsofts daglige leder, COO Kevin Turner, mener, at sikkerhed er en stor forretningsmulighed med meget stort indtjeningspotentiale.

Efter i flere år at have fokuseret på de fire såkaldte såkaldte 'nexus of disruptive forces' - mobile, social, cloud og big data - som hovedvækstområder for Microsoft, tilføjer Microsoft nu sikkerhed som et yderligere fokusområde for Microsoft.

"Der har aldrig været et år med så mange sikkerheds-problemer som det seneste år. Sikkerheden er kommet på CEO-level, og der er store muligheder for at lave forretninger, hvis man kan få fat i sin del af kagen," sagde Kevin Turner til Microsofts store partnerkonference, World Partner Conference 2014, der netop nu finder sted i Washington D.C.

Et spørgsmål om arkitektur

Ifølge topchefen handler hele sikkerhedsdelen om 'detect, respond and protect.'

Emnet er afgørende for enhver virksomhedsleder og CIO, og enhver chef har haft sikkerhedsmæssige bekymringer, lyder analysen fra Microsoft.

Det er ikke nye toner. For Microsofts daværende topchef, Bill Gates, nåede for 12 år siden frem til samme konklusion og meddelte, at Microsoft nu skulle fokusere på sikkerhed efter nogle år med massive sikkerhedsproblemer i Windows.

Resultatet var blandt andet Windows Vista, der fik indbygget en række markante sikkerhedsfunktioner og beskyttelses-foranstaltninger, som ikke alle var lige begejstrede for.

Ideerne er siden blevet videreført i de efterfølgende generationer af Windows, der i dag er markant mere sikre end tidligere.

Men omfanget af cyberkriminalitet vokser fortsat dramatisk - og problemet tegner til at kunne eksplodere inden for de kommende år i en hidtil uset grad.

Det kan du læse mere om her: Sikkerheds-mareridt venter: Dine pivåbne it-systemer kan hverken lappes eller opgraderes

Samme indgang

For Microsoft handler det i dag om både at beskytte det gamle Windows - men også om i langt højere grad at få indbygget sikkerhed på et grundlæggende niveau i mobile enheder.

Det gælder blandt andet med selskabets Enterprise Mobility Suite, hvor databeskyttelse og sikkerhed er blandt hovedområderne.

Microsoft har allerede sikkerheds-funktioner som Forefront og Bitlocker. Blandt hovedområder vil der fremover komme værktøjer til rettigheds-håndtering og multifaktor-autentificering.

En stor del af sikkerhedsproblemet ligger nemlig i bruger-adfærd - ikke mindst på de mobile enheder, som brugerne anvender både privat og på arbejde.

Her har Microsoft udviklet forskellige systemer, der kan identificere uregelmæssigheder og pinge de ansvarlige it-chefer, når det sker

"Vi bygger fundamentale sikkerhedsmæssige ting ind i vores produkter. Der er en stor mulighed for mer-salg i at hjælpe vores kunder til bedre sikkerhed," siger Kevin Turner.

Ifølge ham vil Microsoft desuden udlevere selskabets kildekode til alle relevante myndigheder.

"Men vi vil aldrig udlevere kundedata eller indarbejde bagdøre i vores produkter. Microsoft skal være førende inden for data-sikkerhed.

Læs også:

Microsoft banket ned fra verdens tinder: Her er topchefens råd til ansatte og partnere

Microsoft: Sådan tegner fremtiden sig for os og vores partnere

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Capgemini Danmark A/S

Open Application (Denmark)

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP Solution Specialist

Nordjylland

Politiets Efterretningstjeneste

Sektionsleder for Systemer i PET

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly