Her øjner Microsoft kæmpe-indtjening: Dette område bliver en guldgrube

Microsoft Partner Konference: Microsoft ser en kæmpe-mulighed i et område, som ifølge selskabet er på alles læber lige nu. "Vi har en fantastisk mulighed for mer-salg," lyder det fra topchef.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Washington D.C: I dag kan man ingenting, hvis ikke man som leverandør har styr på sikkerheden.

Microsofts daglige leder, COO Kevin Turner, mener, at sikkerhed er en stor forretningsmulighed med meget stort indtjeningspotentiale.

Efter i flere år at have fokuseret på de fire såkaldte såkaldte 'nexus of disruptive forces' - mobile, social, cloud og big data - som hovedvækstområder for Microsoft, tilføjer Microsoft nu sikkerhed som et yderligere fokusområde for Microsoft.

"Der har aldrig været et år med så mange sikkerheds-problemer som det seneste år. Sikkerheden er kommet på CEO-level, og der er store muligheder for at lave forretninger, hvis man kan få fat i sin del af kagen," sagde Kevin Turner til Microsofts store partnerkonference, World Partner Conference 2014, der netop nu finder sted i Washington D.C.

Et spørgsmål om arkitektur

Ifølge topchefen handler hele sikkerhedsdelen om 'detect, respond and protect.'

Emnet er afgørende for enhver virksomhedsleder og CIO, og enhver chef har haft sikkerhedsmæssige bekymringer, lyder analysen fra Microsoft.

Det er ikke nye toner. For Microsofts daværende topchef, Bill Gates, nåede for 12 år siden frem til samme konklusion og meddelte, at Microsoft nu skulle fokusere på sikkerhed efter nogle år med massive sikkerhedsproblemer i Windows.

Resultatet var blandt andet Windows Vista, der fik indbygget en række markante sikkerhedsfunktioner og beskyttelses-foranstaltninger, som ikke alle var lige begejstrede for.

Ideerne er siden blevet videreført i de efterfølgende generationer af Windows, der i dag er markant mere sikre end tidligere.

Men omfanget af cyberkriminalitet vokser fortsat dramatisk - og problemet tegner til at kunne eksplodere inden for de kommende år i en hidtil uset grad.

Det kan du læse mere om her: Sikkerheds-mareridt venter: Dine pivåbne it-systemer kan hverken lappes eller opgraderes

Samme indgang

For Microsoft handler det i dag om både at beskytte det gamle Windows - men også om i langt højere grad at få indbygget sikkerhed på et grundlæggende niveau i mobile enheder.

Det gælder blandt andet med selskabets Enterprise Mobility Suite, hvor databeskyttelse og sikkerhed er blandt hovedområderne.

Microsoft har allerede sikkerheds-funktioner som Forefront og Bitlocker. Blandt hovedområder vil der fremover komme værktøjer til rettigheds-håndtering og multifaktor-autentificering.

En stor del af sikkerhedsproblemet ligger nemlig i bruger-adfærd - ikke mindst på de mobile enheder, som brugerne anvender både privat og på arbejde.

Her har Microsoft udviklet forskellige systemer, der kan identificere uregelmæssigheder og pinge de ansvarlige it-chefer, når det sker

"Vi bygger fundamentale sikkerhedsmæssige ting ind i vores produkter. Der er en stor mulighed for mer-salg i at hjælpe vores kunder til bedre sikkerhed," siger Kevin Turner.

Ifølge ham vil Microsoft desuden udlevere selskabets kildekode til alle relevante myndigheder.

"Men vi vil aldrig udlevere kundedata eller indarbejde bagdøre i vores produkter. Microsoft skal være førende inden for data-sikkerhed.

Læs også:

Microsoft banket ned fra verdens tinder: Her er topchefens råd til ansatte og partnere

Microsoft: Sådan tegner fremtiden sig for os og vores partnere

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil