22-årig italiener udråbes til at være den næste Mark Zuckerberg

Har du nogensinde hørt om Matteo Achili?

Artikel top billede

Foto: Matteo Achili - Twitter.

Det er sandsynligvis de færreste, der kender navnet Matteo Achili.

Men i det italienske erhvervsliv er den blot 22-årige Matteo Achili angiveligt allerede en berømthed.

Han står bag et fremadstormende socialt netværk for erhvervsfolk i Italien ved navn Egomnia, og ifølge det amerikanske erhvervsmedie Business Insider vil netværket allerede i oktober blive lanceret uden for Italien, hvor det skal tage kampen op mod LinkedIn.

På Egomnia kan brugerne ligesom på LinkedIn designe deres eget cv. Men med den afgørende forskel, at siden ved hjælp af en algoritme udstyrer brugernes profiler med en karakter, der viser, hvor attraktiv personen er for en eventuel arbejdsgiver.

Fik ideen da han søgte universitet

Matteo Achili har angiveligt selv fået ideen til algoritmen, men har ikke selv udviklet den. Det hyrede han en række it-studerende til at gøre.

Ifølge den britiske tv-station BBC fik han ideen for tre år siden, da han skulle på universitet og kunne sammenligne de forskellige universiteter med hinanden på internationale opgørelser over de bedste universiteter.

"Jeg tænkte: Hvorfor giver vi ikke også virksomheder mulighed for at rangere jobsøgere i forhold til, hvor godt de passer til virksomheden," siger han.

Men ifølge Business Insider har Matteo Achili også hentet inspiration hos Googles berømte Pagerank-algoritme. Pagerank-algoritmen er i stand til at vurdere kvaliteten af internetsider, og har været afgørende for søgemaskinens succes, fordi algoritmen sikrer, at Google leverer søgeresultater af høj kvalitet til brugerne. 

Forside af erhvervsmedie

Som blot 20-årig blev han på forsiden af det italienske erhvervsmagasin Panorama Economy udråbt som "den italienske Mark Zuckerberg", og i øjeblikket bliver der arbejdet på et italiensk tv-drama om hans liv, der forventes at få premiere til næste år.

Han har også vakt interesse uden for Italien, og han medvirker i øjeblikket i en dokumentarserie på britiske BBC ved navn "The Next Billionaires."

Samtidig har flere tunge venture kapital-firmaer i Silicon Valley angiveligt udvist interesse for Egomnia.

Ifølge Achili har hans virksomhed allerede indgået samarbejdsaftaler med Microsoft og Google, og i BBC's dokumentarfilm siger Anders Nilsson, direktør for Microsofts udviklingsafdeling i Italien, at Microsoft ønsker at bidrage til at accelerere Egomnias vækst.

De virkelige eksperter er de unge - ikke folk med gråt hår

I den amerikanske tech-branche har Mark Zuckerberg og en ny generation af yngre iværksættere været med til at sætte dagsordenen.

En generation der består af folk som Tumblrs David Karp, Snapchats Evan Spiegel og Instagram-stifteren Kevin Systrom.

Og sidst men ikke mindst vakte det stor opsigt, da Yahoo sidste år opkøbte den blot 17-årige Nick D'Aloisios app Summly for 170 millioner kroner. 

I et interview med den britiske tv-station BBC forklarer Matteo Achili, at det at være ung ikke er en ulempe for iværksættere som ham.

Tværtimod er det den unge generation, der er opvokset med internettet, som har nøglen til succes i dag: 

"De virkelige eksperter er de unge mennesker, ikke folk med gråt hår," siger han til BBC og tilføjer:

"I starten troede jeg ikke, at min unge alder var en god ting, men i dag forstår jeg, at det er min unge alder, der er min succes," siger han.

Langt op til LinkedIn

Egomnia har i dag 330.000 registrerede brugere i Italien, og mere end 700 virksomheder bruger siden til rekruttering. 

Men selv om det måske umiddelbart lyder af meget, er det værd at huske på, at det er i et land med knap 60 millioner indbyggere. Til sammenligning menes det, at LinkedIn har i omegnen af en million brugere alene i Danmark og mere end 200 millioner på verdensplan.

Herunder kan du se Matteo Achili tale til et Techcrunch-arrangement i Italien: 

Læs også: 
Yo - historien om en latterlig app, der erobrede verden

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger leder af logistikelement i Vordingborg

    Region Sjælland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Netværksspecialister (flere roller) til opbygning af Forsvaret nye IT-platform

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    EXCHANGE Driftskonsulenter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly