22-årig italiener udråbes til at være den næste Mark Zuckerberg

Har du nogensinde hørt om Matteo Achili?

Artikel top billede

Foto: Matteo Achili - Twitter.

Det er sandsynligvis de færreste, der kender navnet Matteo Achili.

Men i det italienske erhvervsliv er den blot 22-årige Matteo Achili angiveligt allerede en berømthed.

Han står bag et fremadstormende socialt netværk for erhvervsfolk i Italien ved navn Egomnia, og ifølge det amerikanske erhvervsmedie Business Insider vil netværket allerede i oktober blive lanceret uden for Italien, hvor det skal tage kampen op mod LinkedIn.

På Egomnia kan brugerne ligesom på LinkedIn designe deres eget cv. Men med den afgørende forskel, at siden ved hjælp af en algoritme udstyrer brugernes profiler med en karakter, der viser, hvor attraktiv personen er for en eventuel arbejdsgiver.

Fik ideen da han søgte universitet

Matteo Achili har angiveligt selv fået ideen til algoritmen, men har ikke selv udviklet den. Det hyrede han en række it-studerende til at gøre.

Ifølge den britiske tv-station BBC fik han ideen for tre år siden, da han skulle på universitet og kunne sammenligne de forskellige universiteter med hinanden på internationale opgørelser over de bedste universiteter.

"Jeg tænkte: Hvorfor giver vi ikke også virksomheder mulighed for at rangere jobsøgere i forhold til, hvor godt de passer til virksomheden," siger han.

Men ifølge Business Insider har Matteo Achili også hentet inspiration hos Googles berømte Pagerank-algoritme. Pagerank-algoritmen er i stand til at vurdere kvaliteten af internetsider, og har været afgørende for søgemaskinens succes, fordi algoritmen sikrer, at Google leverer søgeresultater af høj kvalitet til brugerne. 

Forside af erhvervsmedie

Som blot 20-årig blev han på forsiden af det italienske erhvervsmagasin Panorama Economy udråbt som "den italienske Mark Zuckerberg", og i øjeblikket bliver der arbejdet på et italiensk tv-drama om hans liv, der forventes at få premiere til næste år.

Han har også vakt interesse uden for Italien, og han medvirker i øjeblikket i en dokumentarserie på britiske BBC ved navn "The Next Billionaires."

Samtidig har flere tunge venture kapital-firmaer i Silicon Valley angiveligt udvist interesse for Egomnia.

Ifølge Achili har hans virksomhed allerede indgået samarbejdsaftaler med Microsoft og Google, og i BBC's dokumentarfilm siger Anders Nilsson, direktør for Microsofts udviklingsafdeling i Italien, at Microsoft ønsker at bidrage til at accelerere Egomnias vækst.

De virkelige eksperter er de unge - ikke folk med gråt hår

I den amerikanske tech-branche har Mark Zuckerberg og en ny generation af yngre iværksættere været med til at sætte dagsordenen.

En generation der består af folk som Tumblrs David Karp, Snapchats Evan Spiegel og Instagram-stifteren Kevin Systrom.

Og sidst men ikke mindst vakte det stor opsigt, da Yahoo sidste år opkøbte den blot 17-årige Nick D'Aloisios app Summly for 170 millioner kroner. 

I et interview med den britiske tv-station BBC forklarer Matteo Achili, at det at være ung ikke er en ulempe for iværksættere som ham.

Tværtimod er det den unge generation, der er opvokset med internettet, som har nøglen til succes i dag: 

"De virkelige eksperter er de unge mennesker, ikke folk med gråt hår," siger han til BBC og tilføjer:

"I starten troede jeg ikke, at min unge alder var en god ting, men i dag forstår jeg, at det er min unge alder, der er min succes," siger han.

Langt op til LinkedIn

Egomnia har i dag 330.000 registrerede brugere i Italien, og mere end 700 virksomheder bruger siden til rekruttering. 

Men selv om det måske umiddelbart lyder af meget, er det værd at huske på, at det er i et land med knap 60 millioner indbyggere. Til sammenligning menes det, at LinkedIn har i omegnen af en million brugere alene i Danmark og mere end 200 millioner på verdensplan.

Herunder kan du se Matteo Achili tale til et Techcrunch-arrangement i Italien: 

Læs også: 
Yo - historien om en latterlig app, der erobrede verden

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil