Microsoft får tørre tæsk på smartphone-markedet mens rivalerne vokser

Salget af smartphones buldrer derudad i et tempo, som vi aldrig tidligere har set. I dette ekstremt vigtige marked får én af producenterne imidlertid fortsat læsterlige tæsk: Microsoft taber andele med katastrofal fart.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Der er aldrig nogensinde tidligere blevet solgt så mange smartphones, som i årets andet kvartal, hvor det globale salg af smartphones ifølge analysehuset IDC landede på i alt 301,3 millioner enheder.

Det svarer til en stigning på hele 25,3 procent i forhold til det tilsvarende kvartal sidste år.

Rekordsalget og den markante stigning i det globale salg underbygger, at smartphone-området for alvor er blevet stedet, som forbrugerne har øjnene - og deres pengepung - rettet imod.

Dermed er det også afgørende for de store producenter at vinde på dette marked, der også i de kommende år spåes at ville vokse i takt med, at forbrugerne i vækstlandene for alvor kommer med.

Samsung størst i verden

Android-telefonerne er de klart mest udbredte på smartphone-markedet, idet 84,7 procent af de solgte smartphones er Android-baserede.

Det er hele 33 procent flere end i den tilsvarende periode i fjor.

Samsung, der er verdens største smartphone-producent, sidder alene på 29,3 procent af markedet.

Samtidig er salget af Apples iPhone steget med 12,7 procent til i alt 35,2 millioner solgte enheder.

Det ændrer dog ikke på, at Apple taber markedsandele i det voksende marked. Apples markedsandel er faldet fra 13 procent i fjor til nu 11,7 procent.

Nedtur for Microsoft

Værre ser det imidlertid ud for Microsoft, der i andet kvartal både går ned på antallet af solgte enheder og markedsandele.

Det er kritisk for selskabet, der har investeret massivt i et gennembrud for Windows Phone, som selskabet betragter som afgørende for fremtidens consumer-rettede aktiviteter.

Microsoft solgte i kvartalet 7,4 millioner Windows Phone mod 8,2 millioner i det tilsvarende kvartal i fjor.

Det betyder, at Microsofts andel af smartphone-markedet er faldet til omkring 2,5 procent fra 3,4 procent i samme kvartal i fjor.

Det er noget af en bet for Microsoft, der fire år efter lanceringen af Windows Phone aldrig har formået at komme i nærheden af et gennembrud i markedet.

"Det er et hestearbejde for Windows Phone og de øvrige små spillere i smartphone-markedet. Windows Phone har været på gaden siden 2010, men har aldrig været i stand til at bryde gennem fem procent-mærket," lyder det fra IDC-analytiker Melissa Chau.

Ikke alle er dog helt enige med IDCs analyse. Microsoft-insider Paul Thurrot fra Winsupersite fremhæver i sit svar, at IDC ikke kan konkludere på en kort periode hvor der var meget få producenter og Windows Phone-baserede telefoner på markedet.  

Her er problemet

Ifølge IDC er et af de store problemet for Windows Phone samt de øvrige små-spillere - som eksempelvis også Blackberry med en andel på 0,5 procent - at få mobiliseret tilstrækkeligt mange samarbejdspartnere - udviklere og producenter - der kan se en fidus i at investere i netop det pågældende styresystem frem for i Android.

Her ser de fleste udviklere for tiden langt større fidus i at satse alene på de to store styresystemer, Android og iOS.

Her kan der imidlertid være gode ting i gære for Microsoft, der foruden sit nyere ejerskab af Nokia allerede har indgået samarbejdsaftaler med eksempelvis Lenovo, LG, ZTE og Foxconn.

Læs også:

Stor guide: Her er de bedste smartphones på markedet

Microsoft banker priserne i bund: Bølge af rasende billige Windows-devices på vej

Microsoft slår alle styresystemer sammen til ét enkelt

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil