Microsoft får tørre tæsk på smartphone-markedet mens rivalerne vokser

Salget af smartphones buldrer derudad i et tempo, som vi aldrig tidligere har set. I dette ekstremt vigtige marked får én af producenterne imidlertid fortsat læsterlige tæsk: Microsoft taber andele med katastrofal fart.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Der er aldrig nogensinde tidligere blevet solgt så mange smartphones, som i årets andet kvartal, hvor det globale salg af smartphones ifølge analysehuset IDC landede på i alt 301,3 millioner enheder.

Det svarer til en stigning på hele 25,3 procent i forhold til det tilsvarende kvartal sidste år.

Rekordsalget og den markante stigning i det globale salg underbygger, at smartphone-området for alvor er blevet stedet, som forbrugerne har øjnene - og deres pengepung - rettet imod.

Dermed er det også afgørende for de store producenter at vinde på dette marked, der også i de kommende år spåes at ville vokse i takt med, at forbrugerne i vækstlandene for alvor kommer med.

Samsung størst i verden

Android-telefonerne er de klart mest udbredte på smartphone-markedet, idet 84,7 procent af de solgte smartphones er Android-baserede.

Det er hele 33 procent flere end i den tilsvarende periode i fjor.

Samsung, der er verdens største smartphone-producent, sidder alene på 29,3 procent af markedet.

Samtidig er salget af Apples iPhone steget med 12,7 procent til i alt 35,2 millioner solgte enheder.

Det ændrer dog ikke på, at Apple taber markedsandele i det voksende marked. Apples markedsandel er faldet fra 13 procent i fjor til nu 11,7 procent.

Nedtur for Microsoft

Værre ser det imidlertid ud for Microsoft, der i andet kvartal både går ned på antallet af solgte enheder og markedsandele.

Det er kritisk for selskabet, der har investeret massivt i et gennembrud for Windows Phone, som selskabet betragter som afgørende for fremtidens consumer-rettede aktiviteter.

Microsoft solgte i kvartalet 7,4 millioner Windows Phone mod 8,2 millioner i det tilsvarende kvartal i fjor.

Det betyder, at Microsofts andel af smartphone-markedet er faldet til omkring 2,5 procent fra 3,4 procent i samme kvartal i fjor.

Det er noget af en bet for Microsoft, der fire år efter lanceringen af Windows Phone aldrig har formået at komme i nærheden af et gennembrud i markedet.

"Det er et hestearbejde for Windows Phone og de øvrige små spillere i smartphone-markedet. Windows Phone har været på gaden siden 2010, men har aldrig været i stand til at bryde gennem fem procent-mærket," lyder det fra IDC-analytiker Melissa Chau.

Ikke alle er dog helt enige med IDCs analyse. Microsoft-insider Paul Thurrot fra Winsupersite fremhæver i sit svar, at IDC ikke kan konkludere på en kort periode hvor der var meget få producenter og Windows Phone-baserede telefoner på markedet.  

Her er problemet

Ifølge IDC er et af de store problemet for Windows Phone samt de øvrige små-spillere - som eksempelvis også Blackberry med en andel på 0,5 procent - at få mobiliseret tilstrækkeligt mange samarbejdspartnere - udviklere og producenter - der kan se en fidus i at investere i netop det pågældende styresystem frem for i Android.

Her ser de fleste udviklere for tiden langt større fidus i at satse alene på de to store styresystemer, Android og iOS.

Her kan der imidlertid være gode ting i gære for Microsoft, der foruden sit nyere ejerskab af Nokia allerede har indgået samarbejdsaftaler med eksempelvis Lenovo, LG, ZTE og Foxconn.

Læs også:

Stor guide: Her er de bedste smartphones på markedet

Microsoft banker priserne i bund: Bølge af rasende billige Windows-devices på vej

Microsoft slår alle styresystemer sammen til ét enkelt

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Erfaren leder til cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S