Artikel top billede

Telefirmaer afviser film-afgift: Det er det rene vanvid

De danske teleselskaber nyder godt af den massive bredbånds-trafik, streaming af film skaber, og de bør derfor betale penge til filmindustrien, lyder et forslag. Det rene vanvid, svarer telebranchen.

"Teleselskaberne tjener millioner og atter millioner kroner på dansk film - og de betaler ikke en krone for det!"

Sådan lød det forrige uge, da Kim Pedersen, der blandt andet er formand for brancheforeningen Danske Biografer og medlem af Rådet for Spillefilm og det danske Oscar-udvalg, langede ud efter de danske teleselskaber i et blogindlæg i filmmagasinet Ekko.

"Problemet er, at teleselskaberne fik al denne trafik forærende kvit og frit uden at blive afkrævet så meget som en bøjet femøre for den," lød det blandt andet.

"Det er trafikken, der er vigtig for teleselskaberne. Indtægterne på selve indholdet kommer i anden række - indtægter, som ellers kunne sikre filmproducenterne en ordentlig betaling for de film, som streames," skrev Kim Pedersen i sit indlæg hos Ekko.

"Det rene vanvid"

Men budskabet om, at danske teleselskaber skal punge ud til filmindustrien får ikke ligefrem klapsalver af Jakob Willer, der er direktør i Teleindustrien.

I en ny artikel hos Ekko sender han denne svada afsted mod filmindustrien:

"De skulle tage og besøge dem ovre i musikbranchen, som måtte igennem megen lidelse, før de erkendte, at man var nødt til at tage digitaliseringen alvorligt og finde nye forretningsmodeller."

"De skal i gang med arbejdet i stedet for at komme med hatten i hånden og bare bede om penge," siger direktøren til Ekko.

Jakob Willer giver heller ikke meget for, at man i Frankrig faktisk allerede har valgt at påføre internetselskaberne en form for filmafgift.

"Bare fordi det findes i andre lande, gør det det ikke til en god idé. Alle er enige om, at den digitale infrastruktur er den vækstmotor, vi skal leve af i fremtiden. Det ville være det rene vanvid at beskatte teleselskaberne og dermed gøre det dyrere for dem at tilbyde digitale tjenester til borgerne, fordi den danske filmbranche ikke er i stand til at forny sig," siger han til Ekko i artiklen.

Flere danskere streamer

Danskerne er i de senere år begyndt at anvende streaming-tjenester som Netflix, HBO, Spofify og Wimp i stor stil, hvilket i sagens natur er med til at øge behovet for hurtige bredbånds-forbindelser.

Om det så er en byrde eller gevinst for teleselskaberne, at der kommer det pres på netværket, er en mere kompliceret diskussion, blandt andet fordi priserne på bredbånd presses ned på grund af hård konkurrence i telebranchen.

Vi har tidligere bragt en serie artikler om, hvordan du kan erstatte kabel-tv-pakken med streaming-løsninger - og om hvordan du undgår at udgifterne til streaming-abonnementer løber løbsk.

Læs også:

Farvel til dyrt kabel-tv - goddag til tre (næsten) perfekte apps

Streaming-udgifterne griber om sig: Ender det med at blive for dyrt?

TDC's nye konkurrenter: Kæmper mod streaming-giganterne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere