Sådan gik 3 fra blodrøde regnskaber til kæmpe-overskud

Interview: Teleselskabet 3 tabte milliarder i Danmark for år tilbage, men i dag skovler selskabet penge ind. Her forklarer direktør Morten Christiansen, hvordan det hænger sammen.

Artikel top billede

Morten Christiansen er CEO i 3. Foto: Torben Klint.

Historien om 3 er blevet mindre rød med årene.

Regnskaberne var bestemt ikke noget at prale af i de første mange år, hvor selskabet var til stede i Danmark.

3 pumpede penge i Danmark i den helt store stil, og det resulterede i , at 3 i perioden 2003 til 2009 tabte mere end 4,2 milliarder kroner i Danmark.

I dag er 3 - hvis man ser bort fra de voldsomme underskud fra de tidligere år - faktisk ganske godt kørende.

Det er opsigtsvækkende på et dansk telemarked, hvor de fire store netværksoperatører, TDC, Telia, Telenor og 3, kæmper en intens kamp om kunderne - og om at overleve i det hele taget.

"Det der prædikat med kæmpe underskud og tab hang på os i lang tid, hvilket jeg altid har syntes var meget uretfærdigt," siger Morten Christiansen, administrerende direktør i 3.

"Man kan ikke bygge et teleselskab op, uden at man får nogle underskud i starten. Du skal bygge et netværk, du skal bygge en organisation, og samtidig skal du have kunderne. Det tager altså tid," forklarer han til Computerworld i kølvandet på en artikel i sidste uge om den dramatiske situation på det danske telemarked, hvor alle venter, at et af de fire selskaber må lade sig opsluge af et andet.

3-direktør om krig mod Telenor, Telia og TDC: Vi vil gerne købe op

Vendepunktet kom i 2009

3 tog sig dog den tid, det krævede at få sig ordentligt etableret i Danmark, og i 2009 skete det så: Røde tal blev til rar regnskabs-læsning.

Siden dengang er regnskaberne blevet bedre år for år. Sidste år lød resultatet efter skat eksempelvis på 337 millioner kroner, i 2012 var det et overskud på 280 millioner, og i 2011 på 923 millioner kroner. 

Morten Christiansen mener ikke selv, at det er nogen overraskelse, at 3 i dag er så godt kørende. For opskriften har været ganske klar helt tilbage fra 2001, da selskabet fik dets første 3G-licens i Danmark.

"Når man ser på branchen, har analytikere og journalister en tendens til at kigge meget på kundebase og tilbud i markedet og ikke særligt meget på de mere klassiske dyder som driftsøkonomi og driftseffektivitet. Det er i alle andre brancher en forudsætning for, at man kan klare sig - og det er det også her."

"Vi har altid vidst, at det var et tætpakket marked med hensyn til udbydere, så vi har stort set ikke øget vores variable omkostninger siden 2008. Vi har brugt utrolig meget tid på at opbygge en meget effektiv organisation. Vi kæmper hele tiden med, hvordan vi kan gøre det smartere og enklere," siger Morten Christiansen.

"Hvis du skal ansætte 10 medarbejdere, hver gang du får 10.000 nye kunder, bliver du aldrig profitabel," tilføjer direktøren, der selv har været i spidsen for 3 i ni år på nuværende tidspunkt.

I anden halvdel af interviewet forholder Morten Christiansen sig til, om 3 er et dansk teleselskab, der er til salg - eller på udkig efter at opkøbe konkurrenter.

3's tre fordele

Det er ikke unikt for 3, at man som teleselskab konstant forsøger at minimere omkostningerne og at effektivisere processerne. Faktisk er det præcis den samme fremgangsmåde, man ser hos konkurrenterne.

Morten Christiansen mener dog, at 3 har flere fordele i det spil.

"Vi har den fordel, at vi deler vores it-udviklingsomkostninger og vores netværksafdeling med vores svenske søsterselskab. Der ligger en forretningsmodel, der også er med til at tage toppen af omkostningerne."

"Den anden ting er, at vi er de nyeste på markedet. Det er interessant, for så har vi også noget nyere it - og jo nyere it, du har, jo mere fleksibel og agil er du ganske enkelt."

Den tredje fordel, ifølge Morten Christiansen, er, at ejerne af 3, Hutchison Whampoa, giver 3 i Danmark frie rammer for at træffe egne beslutninger.

"Det er en enorm fordel, fordi det gør, at vores time-to-market med ideer er meget kort."

I hvor høj grad kan man skalere den succes, I har, op? Kunne I levere de samme resultater, hvis I var 10 gange større?

"Vi vokser jo hele tiden, og sidste efterår passerede vi en million kunder. Men hvis du skal fortsætte, bliver du nødt til at endnu mere fokus på dine omkostninger, for du kan se på markedet, at priserne bliver ved med at falde."

"Vi har gjort det, at vi undervejs har lanceret søsterselskaber eller sub-brands," forklarer Morten Christiansen med henvisning til 3-selskaberne Oister og Zenji.

"Man er nødt til at sprede sig ud, for der er grænser for, hvor meget man kan trække ud af ét brand."

Samtidig mener 3-direktøren, at 3 allerede har bevist, at det kan have førertrøjen på her i Danmark.

"Vi har den suverænt største andel af mobil-data på markedet med næsten 40 procent af de data, der flyver rundt i det danske luftrum. Vi har fået fat i den del af markedet, der for alvor er vokset," siger han til Computerworld.

Læs anden halvdel af interviewet, hvor Morten Christiansen forholder sig til, om 3 er et dansk teleselskab, der er til salg - eller på udkig efter at opkøbe konkurrenter.

Læs også:

TDC, Telia, Telenor og 3: Nu er de fire - men snart kun tre

Fem vigtige ting: Det satser dit teleselskab på i 2014

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird