Morten Christiansen er CEO i 3. Foto: Torben Klint.

Sådan gik 3 fra blodrøde regnskaber til kæmpe-overskud

Interview: Teleselskabet 3 tabte milliarder i Danmark for år tilbage, men i dag skovler selskabet penge ind. Her forklarer direktør Morten Christiansen, hvordan det hænger sammen.

Historien om 3 er blevet mindre rød med årene.

Regnskaberne var bestemt ikke noget at prale af i de første mange år, hvor selskabet var til stede i Danmark.

3 pumpede penge i Danmark i den helt store stil, og det resulterede i , at 3 i perioden 2003 til 2009 tabte mere end 4,2 milliarder kroner i Danmark.

I dag er 3 - hvis man ser bort fra de voldsomme underskud fra de tidligere år - faktisk ganske godt kørende.

Det er opsigtsvækkende på et dansk telemarked, hvor de fire store netværksoperatører, TDC, Telia, Telenor og 3, kæmper en intens kamp om kunderne - og om at overleve i det hele taget.

"Det der prædikat med kæmpe underskud og tab hang på os i lang tid, hvilket jeg altid har syntes var meget uretfærdigt," siger Morten Christiansen, administrerende direktør i 3.

"Man kan ikke bygge et teleselskab op, uden at man får nogle underskud i starten. Du skal bygge et netværk, du skal bygge en organisation, og samtidig skal du have kunderne. Det tager altså tid," forklarer han til Computerworld i kølvandet på en artikel i sidste uge om den dramatiske situation på det danske telemarked, hvor alle venter, at et af de fire selskaber må lade sig opsluge af et andet.

3-direktør om krig mod Telenor, Telia og TDC: Vi vil gerne købe op

Vendepunktet kom i 2009
3 tog sig dog den tid, det krævede at få sig ordentligt etableret i Danmark, og i 2009 skete det så: Røde tal blev til rar regnskabs-læsning.

Siden dengang er regnskaberne blevet bedre år for år. Sidste år lød resultatet efter skat eksempelvis på 337 millioner kroner, i 2012 var det et overskud på 280 millioner, og i 2011 på 923 millioner kroner. 

Morten Christiansen mener ikke selv, at det er nogen overraskelse, at 3 i dag er så godt kørende. For opskriften har været ganske klar helt tilbage fra 2001, da selskabet fik dets første 3G-licens i Danmark.

"Når man ser på branchen, har analytikere og journalister en tendens til at kigge meget på kundebase og tilbud i markedet og ikke særligt meget på de mere klassiske dyder som driftsøkonomi og driftseffektivitet. Det er i alle andre brancher en forudsætning for, at man kan klare sig - og det er det også her."

"Vi har altid vidst, at det var et tætpakket marked med hensyn til udbydere, så vi har stort set ikke øget vores variable omkostninger siden 2008. Vi har brugt utrolig meget tid på at opbygge en meget effektiv organisation. Vi kæmper hele tiden med, hvordan vi kan gøre det smartere og enklere," siger Morten Christiansen.

"Hvis du skal ansætte 10 medarbejdere, hver gang du får 10.000 nye kunder, bliver du aldrig profitabel," tilføjer direktøren, der selv har været i spidsen for 3 i ni år på nuværende tidspunkt.

I anden halvdel af interviewet forholder Morten Christiansen sig til, om 3 er et dansk teleselskab, der er til salg - eller på udkig efter at opkøbe konkurrenter.

3's tre fordele
Det er ikke unikt for 3, at man som teleselskab konstant forsøger at minimere omkostningerne og at effektivisere processerne. Faktisk er det præcis den samme fremgangsmåde, man ser hos konkurrenterne.

Morten Christiansen mener dog, at 3 har flere fordele i det spil.

"Vi har den fordel, at vi deler vores it-udviklingsomkostninger og vores netværksafdeling med vores svenske søsterselskab. Der ligger en forretningsmodel, der også er med til at tage toppen af omkostningerne."

"Den anden ting er, at vi er de nyeste på markedet. Det er interessant, for så har vi også noget nyere it - og jo nyere it, du har, jo mere fleksibel og agil er du ganske enkelt."

Den tredje fordel, ifølge Morten Christiansen, er, at ejerne af 3, Hutchison Whampoa, giver 3 i Danmark frie rammer for at træffe egne beslutninger.

"Det er en enorm fordel, fordi det gør, at vores time-to-market med ideer er meget kort."

I hvor høj grad kan man skalere den succes, I har, op? Kunne I levere de samme resultater, hvis I var 10 gange større?

"Vi vokser jo hele tiden, og sidste efterår passerede vi en million kunder. Men hvis du skal fortsætte, bliver du nødt til at endnu mere fokus på dine omkostninger, for du kan se på markedet, at priserne bliver ved med at falde."

"Vi har gjort det, at vi undervejs har lanceret søsterselskaber eller sub-brands," forklarer Morten Christiansen med henvisning til 3-selskaberne Oister og Zenji.

"Man er nødt til at sprede sig ud, for der er grænser for, hvor meget man kan trække ud af ét brand."

Samtidig mener 3-direktøren, at 3 allerede har bevist, at det kan have førertrøjen på her i Danmark.

"Vi har den suverænt største andel af mobil-data på markedet med næsten 40 procent af de data, der flyver rundt i det danske luftrum. Vi har fået fat i den del af markedet, der for alvor er vokset," siger han til Computerworld.

Læs anden halvdel af interviewet, hvor Morten Christiansen forholder sig til, om 3 er et dansk teleselskab, der er til salg - eller på udkig efter at opkøbe konkurrenter.



Læs også:

TDC, Telia, Telenor og 3: Nu er de fire - men snart kun tre

Fem vigtige ting: Det satser dit teleselskab på i 2014



mest debatterede artikler

CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Find den rette model til din organisation: Ny guide til outsourcing er fyldt med tips & tricks
Mængden af outsourcede it-opgaver er steget støt over de sidste 10 år. Det giver mening, for samtidig er kompleksitet og forretningens forventninger til hastighed også steget. Men outsourcing er også et strategisk valg. For skal du hyre direkte, gennem en leverandør eller skabe dit eget sourcingselskab? Og hvad er fordele - og ulemper ved hver model? Det får du en række konkrete bud på hvor 5 relationship modeller og 3 prismodeller gennemgås og evalueres.