Storbanken JP Morgan hacket: 83 millioner bankkunder er berørt

76 millioner privatpersoner og syv millioner virksomheder er berørt af at et sikkerhedshul i en af verdens største banker, amerikanske JP Morgan.

Artikel top billede

Computerworld har tidligere beskrevet et stort it-indbrud mod banken JP Morgan Chase, og nu er der kommet mere kød på, hvad tyvene egentlig er sluppet af sted med. 

Det drejer sig om navne, adresser, telefonnumre og e-mail-adresser på kunderne, mens der umiddelbart ikke er stjålet kontanter, personnumre, password eller kontonumre i forbindelse med det enorme hacker-angreb.

Det skriver blandt andre huffington-post.com.

Banken oplyser ligeledes, at der ikke er observeret et stigende antal af bankkunder, der har fået misbrugt informationer, som er forsvundet i forbindelse med hændelsen.

Selv om der endnu ikke er sket svindel, så er de løsslupne informationer stadig uden for bankens kontrol og kan derfor være en kilde til kriminalitet.

Hack i Superligaen

Angrebet mod banken har fundet sted i perioden juni til august i år, og det har resulteret i tabet af gigabytes af sensitive data.

Ifølge huffingtonpost.com undersøger myndighederne, om der er andre banker, også i Europa, som har fået samme omgang hacker-bank.

Huffington Post betegner epsioden som et af de største hacker-angreb, der er sket til dato.

I foråret blev det amerikanske e-handelssite eBay ramt, og 145 millioner brugere blev tvunget til at skifte password.

Et andet stort eksempel er et hul hos Home Depot, der er en amerikansk byggemarkedskæde.

Her blev 56 millioner kunder berørt af hacker-angrebet.

JP Morgan Chase fortæller, at man i samarbejde med de amerikanske myndigheder arbejder på at kortlægge episoden for at forstå, hvad der er gået galt med bankens sikkerhedssystemer og hvem, der står bag den ulovlige indtrængen.

Endnu er der ikke kommet en forklaring på, hvad der er sket.

JP Morgan Chase & Co er en amerikansk bank og den største i landet. På verdensplan placerer banken sig som nummer ni.

Læs også:

Hackerangreb rammer hospitaler - millionvis af persondata stjålet

Mega-hack mod amerikansk it-gigant - 145 millioner skal skifte password

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job