Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Gratis software til din virksomhed varsler nye tider: Du skal betale med data

Når en kommerciel virksomhed begynder at forære software-løsninger gratis til kunderne, er det, fordi det egentlige indtjenings-potentiale ligger gemt et helt andet sted.

"Et varsel om forandringer for it-chefer."

Sådan betegner Forrester-analytiker Nigel Fenwick en gratis CRM-løsning, som virksomheden HubSpot har tænkt sig at frigive på markedet næste år.

Amerikanske HubSpot, der har eksisteret siden 2006 og primært har leveret it til marketing, annoncerede for et par uger siden, at virksomheden kommer med et gratis, cloud-baseret CRM-værktøj i starten af 2015.

Det træk varsler nye tider, mener Nigel Fenwick fra Forrester i et blogindlæg, hvor han peger på, at eksempelvis Salesforce.com har nu har hjulpet den cloud-baserede softwaremodel så godt på vej, at CIO'erne omfavner software-as-a-service (SaaS) som en mulighed.

"Men hvorfor vil en hurtigt voksende virksomhed som HubSpot - der leverer interne marketing-værktøjer til SMB-markedet - lancere en ny CRM-løsning som et "freemium" tilbud?"

"Svaret ligger i en af de nøgle-forandringer, som den digitale økonomi har bragt: At skaffe nye kunder trumfer omsætning, når man skal etablere en digital forretning - omsætningen vil komme senere og ikke nødvendigvis fra traditionelle kilder," lyder det fra Forresters Nigel Fenwick.

Hvordan vil du helst betale?

Han mener, at HubSpot med gratis-tilbuddet vil kunne opnå en betydelig tilstedeværelse som spiller på SMB-markedet.

Når kunderne så er i hus - og kundernes data ligger på HubSpots servere - skal indtjeningen også nok blive sikret, mener analytikeren.

"Hvis de har succes, er dataene på deres servere potentielt mere værd som en fremtidig kilde til omsætning end indtjeningens-potentialet, som er tilgængeligt fra SaaS-licenser. I den digitale økonomi er data valutaen."

Forrester-analytikeren mener, at konsekvensen af de nye tendenser, vi ser på markedet, vil blive, at CIO'er i fremtiden skal træffe et svært valg: Vil man betale direkte for softwaren på traditionel vis, eller vil man betale ved at dele data med SaaS-leverandøren?

Her oplever du det selv

Det er en lignende tendens, vi har set på forbrugerområdet i efterhånden mange år.

Eksempelvis giver online storage-løsninger som Google Drev og SkyDrive brugerne mere og mere plads helt gratis, mange apps til smartphoens og tablets er gratis, og sociale medier som Facebook og Twitter anvender heller ikke brugerbetaling.

I stedet finder man "betalingen" helt andre steder i forholdet mellem kunde og leverandør.

Læs også:

Undgå fiasko: Her er guiden til succes med dit CRM

Medarbejderne kan sende dit CRM-projekt i graven




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere