Gratis software til din virksomhed varsler nye tider: Du skal betale med data

Når en kommerciel virksomhed begynder at forære software-løsninger gratis til kunderne, er det, fordi det egentlige indtjenings-potentiale ligger gemt et helt andet sted.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

"Et varsel om forandringer for it-chefer."

Sådan betegner Forrester-analytiker Nigel Fenwick en gratis CRM-løsning, som virksomheden HubSpot har tænkt sig at frigive på markedet næste år.

Amerikanske HubSpot, der har eksisteret siden 2006 og primært har leveret it til marketing, annoncerede for et par uger siden, at virksomheden kommer med et gratis, cloud-baseret CRM-værktøj i starten af 2015.

Det træk varsler nye tider, mener Nigel Fenwick fra Forrester i et blogindlæg, hvor han peger på, at eksempelvis Salesforce.com har nu har hjulpet den cloud-baserede softwaremodel så godt på vej, at CIO'erne omfavner software-as-a-service (SaaS) som en mulighed.

"Men hvorfor vil en hurtigt voksende virksomhed som HubSpot - der leverer interne marketing-værktøjer til SMB-markedet - lancere en ny CRM-løsning som et "freemium" tilbud?"

"Svaret ligger i en af de nøgle-forandringer, som den digitale økonomi har bragt: At skaffe nye kunder trumfer omsætning, når man skal etablere en digital forretning - omsætningen vil komme senere og ikke nødvendigvis fra traditionelle kilder," lyder det fra Forresters Nigel Fenwick.

Hvordan vil du helst betale?

Han mener, at HubSpot med gratis-tilbuddet vil kunne opnå en betydelig tilstedeværelse som spiller på SMB-markedet.

Når kunderne så er i hus - og kundernes data ligger på HubSpots servere - skal indtjeningen også nok blive sikret, mener analytikeren.

"Hvis de har succes, er dataene på deres servere potentielt mere værd som en fremtidig kilde til omsætning end indtjeningens-potentialet, som er tilgængeligt fra SaaS-licenser. I den digitale økonomi er data valutaen."

Forrester-analytikeren mener, at konsekvensen af de nye tendenser, vi ser på markedet, vil blive, at CIO'er i fremtiden skal træffe et svært valg: Vil man betale direkte for softwaren på traditionel vis, eller vil man betale ved at dele data med SaaS-leverandøren?

Her oplever du det selv

Det er en lignende tendens, vi har set på forbrugerområdet i efterhånden mange år.

Eksempelvis giver online storage-løsninger som Google Drev og SkyDrive brugerne mere og mere plads helt gratis, mange apps til smartphoens og tablets er gratis, og sociale medier som Facebook og Twitter anvender heller ikke brugerbetaling.

I stedet finder man "betalingen" helt andre steder i forholdet mellem kunde og leverandør.

Læs også:

Undgå fiasko: Her er guiden til succes med dit CRM

Medarbejderne kan sende dit CRM-projekt i graven

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Midtjylland

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Politiets Efterretningstjeneste

Datacentertekniker til PET

Københavnsområdet

KMD A/S

Project Director

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job