Gratis software til din virksomhed varsler nye tider: Du skal betale med data

Når en kommerciel virksomhed begynder at forære software-løsninger gratis til kunderne, er det, fordi det egentlige indtjenings-potentiale ligger gemt et helt andet sted.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

"Et varsel om forandringer for it-chefer."

Sådan betegner Forrester-analytiker Nigel Fenwick en gratis CRM-løsning, som virksomheden HubSpot har tænkt sig at frigive på markedet næste år.

Amerikanske HubSpot, der har eksisteret siden 2006 og primært har leveret it til marketing, annoncerede for et par uger siden, at virksomheden kommer med et gratis, cloud-baseret CRM-værktøj i starten af 2015.

Det træk varsler nye tider, mener Nigel Fenwick fra Forrester i et blogindlæg, hvor han peger på, at eksempelvis Salesforce.com har nu har hjulpet den cloud-baserede softwaremodel så godt på vej, at CIO'erne omfavner software-as-a-service (SaaS) som en mulighed.

"Men hvorfor vil en hurtigt voksende virksomhed som HubSpot - der leverer interne marketing-værktøjer til SMB-markedet - lancere en ny CRM-løsning som et "freemium" tilbud?"

"Svaret ligger i en af de nøgle-forandringer, som den digitale økonomi har bragt: At skaffe nye kunder trumfer omsætning, når man skal etablere en digital forretning - omsætningen vil komme senere og ikke nødvendigvis fra traditionelle kilder," lyder det fra Forresters Nigel Fenwick.

Hvordan vil du helst betale?

Han mener, at HubSpot med gratis-tilbuddet vil kunne opnå en betydelig tilstedeværelse som spiller på SMB-markedet.

Når kunderne så er i hus - og kundernes data ligger på HubSpots servere - skal indtjeningen også nok blive sikret, mener analytikeren.

"Hvis de har succes, er dataene på deres servere potentielt mere værd som en fremtidig kilde til omsætning end indtjeningens-potentialet, som er tilgængeligt fra SaaS-licenser. I den digitale økonomi er data valutaen."

Forrester-analytikeren mener, at konsekvensen af de nye tendenser, vi ser på markedet, vil blive, at CIO'er i fremtiden skal træffe et svært valg: Vil man betale direkte for softwaren på traditionel vis, eller vil man betale ved at dele data med SaaS-leverandøren?

Her oplever du det selv

Det er en lignende tendens, vi har set på forbrugerområdet i efterhånden mange år.

Eksempelvis giver online storage-løsninger som Google Drev og SkyDrive brugerne mere og mere plads helt gratis, mange apps til smartphoens og tablets er gratis, og sociale medier som Facebook og Twitter anvender heller ikke brugerbetaling.

I stedet finder man "betalingen" helt andre steder i forholdet mellem kunde og leverandør.

Læs også:

Undgå fiasko: Her er guiden til succes med dit CRM

Medarbejderne kan sende dit CRM-projekt i graven

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S