Samsung skærer drastisk ned: Du kan forvente langt færre Samsung-modeller i fremtiden

Samsung vil fremover producere langt færre smartphone-modeller i dag. Det er en særlig grund til. Se den her.

Artikel top billede

Samsung vil reducere antallet af smartphone-modeller, som selskabet bygger, med op mod 30 procent i løbet af det kommende år.

Sådan lyder det fra selskabets chef for investor relations, Robert Yi.

Det sydkoreanske selskab skærer ned for antallet af forskellige smartphone-modeller, efter det har fået en række svidende kindheste af markedet i det seneste års tid.

Det seneste kom for nogle uger siden, da Samsung kunne fremvise sit fjerde kvartals-regnskab i træk med stærkt faldende indtjening og faldende markedsandele.

Det kan du læse mere om her: Fjerde katastrofe-regnskab i træk for Samsung: Nu skal Samsung-smartphones ned i pris.

Tallene er katastrofale for Samsung: Driftsresultatet er faldet med 60 procent, markedsandelen er faldet fra 32,5 procent til 23,8 procent, mens netto-overskuddet er faldet med hele 49 procent.

Problemet skyldes ikke mindst tiltagende konkurrence fra en række asiatiske smartphone-producenter, der støt og stabilt æder sig ind på Samsung med deres sværm af prisbillige smartphones, som forbrugerne er i fuld gang med at tage til sig med kinesiske Xioaomi i spidsen.

Det er ideen, at det kan forbedre Samsungs bundlinie at beskære antallet af Samsung-modeller på markedet med op mod 30 procent.

Det skyldes, at Samsung ikke skal håndtere så mange forskellige udviklings- og produktions-faciliteter, ligesom det bliver meget nemmere at styre og håndtere lagerbeholdningen med færre modeller.

Det er noget, der har stor betydning, når vi bevæger os i de luftlag, som Samsung opererer i, hvor selskabet håndterer millioner af forskellige telefoner hvert år.

Således er det vurderingen, at der for tiden befinder sig omkring 40 millioner Galaxy-smartphones i transit i salgskanalen verden over - altså telefoner, der er bygget, men endnu ikke solgt.

Færre modeller

Det er samtidig med til at understrege, at Samsung er udfordret af de øvrige Android-producenter, der er begyndt at kunne følge med Samsung, når det gælder samlekvalitet og lignende.

Det forventes, at Samsung i løbet af 2015 vil indføre en produktions-politik, der fjerner striben af forskellige variationer under hver model, som findes i dag.

I stedet vil Samsung angiveligt indføre en model, hvor selskabet vil holde sig til ganske få forskellige smartphone-modeller inden for hvert pris-segment.

Alt i alt er det forventningen, at de færre modeller vil kunne forbedre Samsungs indtjeningsmarginer - også selv om smartphones generelt falder ganske støt i pris.

Læs også:

Fjerde katastrofe-regnskab i træk for Samsung: Nu skal Samsung-smartphones ned i pris.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil