Sådan sendte softwareopdatering Microsofts cloud-løsning til tælling

Årsagerne til det omfattende nedbrud på cloud-løsningen Azure bliver nu lagt frem af Microsoft.

Artikel top billede

Microsofts Azure-platform blev natten til onsdag ramt af et omfattende nedbrud, der varede i flere timer.

Det har givet betydelige problemer for kunderne, der da også har brugt knap så pæne ord om Microsoft på de sociale medier i det seneste døgn.

Azure-nedbruddet ramte en stribe forskellige teknologier og løsninger, og det fandt sted på tværs af forskellige regioner og lande.

I et længere blogindlæg forsøger Microsoft nu at forklare, hvad der helt præcis gik galt:

"Azure storage services oplevede en service-afbrydelse på tværs af USA, Europa og dele af Asien, hvilket påvirkede flere cloud-tjenester i disse regioner. Først vil jeg oprigtigt undskylde for de afbrydelser, det har forårsaget," skriver Jason Zander, der er corporate vice president for Microsofts Azure-team.

Han forklarer, at problemerne opstod i forbindelse med en performance-opdatering til Azure Storage.

"... der blev opdaget et problem, der resulterede i reduceret kapacitet på tværs af services, der udnytter Azure Storage, inklusiv Virtual Machines, Visual Studio Online, Websites, Search og andre Microsoft-services."

Havde ellers testet opdateringen

"Før performance-opdateringen blev tilføjet, var den blevet testet over adskillige uger i en del af vores kundevendte storage-service til Azure Tables. Vi kalder typisk dette 'flighting,' da vi arbejder på at identificere problemer, før vi udruller nogen opdatering bredt," skriver Jason Zander videre.

Alligevel gik det altså galt for Microsoft, og Azure-løsningen blev sendt helt eller delvist til tælling til store frustration for kunderne.

"I forbindelse med udrulingen opdagede vi et problem, der resulterede i, at storage blob frontends gik i et uendeligt loop, hvilket ikke var blevet opdaget, da vi testede."

"Nettoresultatet var, at frontends ikke kunne modtage yderligere traffik, hvilket så igen skabte problemer for andre tjenester, der er bygget oven på."

Jason Zander skriver videre, at Microsoft med det samme trak ændringerne af systemet tilbage, men at det krævede en genstart af de ramte storage frontends for helt at annullere opdateringen.

Lover yderligere afklaring

Herefter blev problemet løst for de fleste kunder, oplyser Microsoft, der dog samtidig også erkender, at nogle kunder stadig oplever problemer som følge af Azure-nedbruddet.

"Når vi har en begivenhed som denne, er vores hovedfokus hurtig recovery for vores kunder, men vi arbejder også på at undersøge grundigt, hvad der gik galt, så det aldrig sker igen," lyder det fra Microsoft, der lover yderligere information om nedbruddet på et senere tidspunkt.

Læs også:

Tre fejl Microsoft begik ved ved det store cloud-nedbrud

Microsofts cloud-løsning brager ned: Sådan rammer det kunderne

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S