Sådan sendte softwareopdatering Microsofts cloud-løsning til tælling

Årsagerne til det omfattende nedbrud på cloud-løsningen Azure bliver nu lagt frem af Microsoft.

Artikel top billede

Microsofts Azure-platform blev natten til onsdag ramt af et omfattende nedbrud, der varede i flere timer.

Det har givet betydelige problemer for kunderne, der da også har brugt knap så pæne ord om Microsoft på de sociale medier i det seneste døgn.

Azure-nedbruddet ramte en stribe forskellige teknologier og løsninger, og det fandt sted på tværs af forskellige regioner og lande.

I et længere blogindlæg forsøger Microsoft nu at forklare, hvad der helt præcis gik galt:

"Azure storage services oplevede en service-afbrydelse på tværs af USA, Europa og dele af Asien, hvilket påvirkede flere cloud-tjenester i disse regioner. Først vil jeg oprigtigt undskylde for de afbrydelser, det har forårsaget," skriver Jason Zander, der er corporate vice president for Microsofts Azure-team.

Han forklarer, at problemerne opstod i forbindelse med en performance-opdatering til Azure Storage.

"... der blev opdaget et problem, der resulterede i reduceret kapacitet på tværs af services, der udnytter Azure Storage, inklusiv Virtual Machines, Visual Studio Online, Websites, Search og andre Microsoft-services."

Havde ellers testet opdateringen

"Før performance-opdateringen blev tilføjet, var den blevet testet over adskillige uger i en del af vores kundevendte storage-service til Azure Tables. Vi kalder typisk dette 'flighting,' da vi arbejder på at identificere problemer, før vi udruller nogen opdatering bredt," skriver Jason Zander videre.

Alligevel gik det altså galt for Microsoft, og Azure-løsningen blev sendt helt eller delvist til tælling til store frustration for kunderne.

"I forbindelse med udrulingen opdagede vi et problem, der resulterede i, at storage blob frontends gik i et uendeligt loop, hvilket ikke var blevet opdaget, da vi testede."

"Nettoresultatet var, at frontends ikke kunne modtage yderligere traffik, hvilket så igen skabte problemer for andre tjenester, der er bygget oven på."

Jason Zander skriver videre, at Microsoft med det samme trak ændringerne af systemet tilbage, men at det krævede en genstart af de ramte storage frontends for helt at annullere opdateringen.

Lover yderligere afklaring

Herefter blev problemet løst for de fleste kunder, oplyser Microsoft, der dog samtidig også erkender, at nogle kunder stadig oplever problemer som følge af Azure-nedbruddet.

"Når vi har en begivenhed som denne, er vores hovedfokus hurtig recovery for vores kunder, men vi arbejder også på at undersøge grundigt, hvad der gik galt, så det aldrig sker igen," lyder det fra Microsoft, der lover yderligere information om nedbruddet på et senere tidspunkt.

Læs også:

Tre fejl Microsoft begik ved ved det store cloud-nedbrud

Microsofts cloud-løsning brager ned: Sådan rammer det kunderne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Release og Change Manager til DeMars i Cyberdivisionen, Hvidovre.

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    BI Enterprise Architect

    Nordjylland

    Jyske Bank

    Senior Informationsarkitekt

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job