Google tager billed-genkendelse til et nyt niveau

Bedre billedsøgninger og tekstforklaringer er målet for Google, der kombinerer flere teknologier i ny løsning.

Artikel top billede

En floskel lyder, at et billede siger mere end 1.000 ord.

Den frase har søgeselskabet Google så at sige vendt om, så googlernes billedsøgninger fremover skal bruges til mere præcist at beskrive og finde billeder på verdens største søgemaskine.

Google forklarer, at nye måder at kombinere forskellige søgeteknologier på vil gøre selskabets søgemaskineri bedre til at finde billedmatches ved brug af komplekse søgetermer som 'to pizzaer ligger på en ovn'.

Dermed tager selskabet (endnu) et skridt mod at gøre sin søgemaskine mere menneskelig, så en bruger dels ikke længere behøver at spekulere i maskinvenlige søgetermer. Snarere kan han/hun beskrive sin billedsøgning i dagligdags tale og samtidig få bedre, forklarede billedresultater.

"Vi har udviklet et maskinlæringssystem, der automatisk kan producere billedtekster til præcist at beskrive billederne, så snart vi ser dem," forklarer Oriol Vinyals, Alexander Toshev, Samy Bengio og Dumitru Erhan fra Googles Research-team på selskabets blog.

Kombinerer teknologier

I dag er det muligt at søge efter billeder med ord eller simpelthen uploade eller trække billeder ind Googles billed-søgefelt.

Dermed søges der efter billeder, der matcher det enkelte ord eller form- og farveligheder med det uploadede billede.

Med Googles nye billedsøgninger bliver flere forskellige parametre sat i spil for eksempel ord som 'to', 'pizzaer', 'ligger på' og 'en ovn' - og ikke mindst ordenes indbyrdes relation til hinanden.

"En præcis beskrivelse af et komplekst scenario kræver en dybere repræsentation af, hvad der foregår, en forståelse for objekternes indbyrdes relationer og derefter skal man oversætte det til hele på et forklarligt sprog," skriver Google Research-medarbejderne på bloggen.

Mere specifikt kombinerer Google neurale systemer trænet til at klassificere objekter på et billede med neurale netværk, der kan producere ord og sætninger, der minder om vores naturlige sprog - uanset hvilket sprog, man taler.

Kørt flere tests

Google har inden blog-publiceringen af den nye søgeteknologi afprøvet sit nye billedsøgesystem med åbne datasæt fra blandt andre Flickr og Pascal.

"De genererede sætninger er fornuftige. Systemet gør det også godt i kvantitative evalueringer med BLEU," skriver Google-medarbejderne på bloggen.

Her er BLEU (Bilingual Evaluation Understudy) en algoritme, der bruges til at evaluere kvaliteten af en sætning, der er maskinoversat fra et sprog til et andet.

Teknologien er stadig i sin vorden, og du kan læse mere om Googles billed- og tekstsøgningsteknologi her.

Google genopfinder mail-klienten med Inbox


Google risikerer bøde på 35 milliarder for unfair søgeresultater

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S