Smarte Uber i danske chauffør-problemer - hvor er alle bilerne?

Uber-tjenesten er smart, app-baseret og en knytnæve lige i synet på både taxa-vognmænd og sansynligvis også dansk lovgivning. Tjenesten blev lanceret i tirsdags - men hvor er bilerne?

"Hej København. Jeres Ubers er her".

Med disse ord blev den amerikanske taxatjeneste Uber lanceret i Danmark tidligere på ugen. Men mange københavnske Uber-brugere har forgæves måtte åbne deres app til beskeden: "Ingen ledige biler".

Det er der tilsyneladende en god grund til. For Uber ejer ikke selv sine biler, men skal samarbejde med selvstændige vognmænd, og  branchekilder oplyser Computerworld, at Uber har store udfordringer med at skaffe vognmænd til sin tjeneste i København.

Og det er her skoen trykker for Uber og tilsyneladende derfor budskabet om ingen ledige biler møder forventningsfulde Uber-kunder.   

"Jeg har været til møde med Uber, men valgte at takke nej til deres tilbud, og det samme har de andre københavnske limousineselskaber, som jeg har været i kontakt med," siger Morten Rix-Møller, der er formand for Brancheforeningen for Forretningslimousiner, og selv er indehaver af virksomheden Dansk Limousineservice.

Han var til møde med Uber så sent som tirsdag aften, hvor Uber allerede næste morgen lancerede sine to tjenester UberBlack og UberPop i København.

Uber Black er en limousineservice, hvor Uber-brugere til priser der er lidt højere end traditionelle taxapriser kan blive afhentet af en chauffør i jakkesæt, der ankommer i en stor sort limousine. Typisk en Mercedes S-klasse.

Den anden tjeneste som Uber lancerede er UberPop, der er en betydeligt billigere samkørsels-lignende tjeneste, som indtil videre er lanceret som et pilotprojekt i en prøveperiode på seks måneder. 

Lanceret af dansk popstjerne
Da Uber lancerede tjenesten i onsdags var det med stor medieomtale tilfølge, og virksomheden bragte på sin blog et billede af den danske popsanger Oh Land, som fik æren af at være den første Uber-passager i København.

"Med et enkelt ‘touch' på sin smartphone fik Oh Land bestilt et lift, og før hun vidste af det, blev renæssance-pigen samlet op af en lækker Mercedes S-Class midt i hjembyens brostensbelagte gader," skriver Uber.

Blandt andet derfor vækker det også en vis undren hos Morten Rix-Mølle, at der tilsyneladende ikke er nogle limousiner tilgængelige i Ubers apps.

"Det virker jo meget underligt. Alle de gange, hvor jeg har åbnet appen, har jeg ikke set en ledig Uber Black. Og det er jo ikke, fordi bilerne er ude at køre. Det lader til, at det er fordi, der ikke er nogen på vejene," siger han

Lave priser afskrækker vognmænd
Ifølge Computerworlds oplysninger ligger Ubers forventning til prisniveauet betydeligt under markedsprisen på det københavnske marked, hvilket er hovedårsagen til, at mange limousineselskaber har valgt at afvise Uber. Her til kommer, at Ubers chauffører på samme måde som traditionelle taxachauffører aflønnes via provision, mens det i den københavnske limousinebranche er udbredt at aflønne chaufførerne via timeløn. 

Computerworld har haft indsigt i det prospekt, som Uber for nylig har sendt til de danske limousineselskaber. Her fremgår det, at Uber forventer, at den gennemsnitlige pris for en tur bliver på 240 kroner og, at 20 procent af det samlede beløb går til Uber, mens resten går til vognmanden.

Vognmand: Uber forventede halv pris
Heller ikke det københavnske limousineselskab Business Car Denmark har valgt at køre for Uber, selvom det amerikanske selskab af flere omgange har henvendt sig til virksomheden. 

Ejeren af Business Car Denmark Henrik Andersen har desuden været i kontakt med hovedparten af de andre københavnske limousineselskaber, og de har alle oplyst til ham, at de ligeledes har valgt at takke nej. 

Han bekræfter, at det især er prisniveauet, der gør, at han selv og andre limousineselskaber har valgt at afvise Uber. 

"Jeg tror, at det var engang sidste år, at de var på besøg hos os første gang. Der troede de, at vi maksimalt betalte en chauffør 20 dollar inklusiv alt. Men jeg betaler altså over det dobbelte, og den mængde biler, som de ønskede at få på gaden findes slet ikke i København i øjeblikket. De priser som de spytter ud, kommer slet ikke i nærheden af, hvad jeg alene skal betale i løn, sociale ydelser og det ene og det andet. Og det er før, at chaufføren er  begyndt at bruge brændtstof samt slide på dæk og motor," siger han. 

Computerworld har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Ubers landechef i Danmark, Alex Czarnecki. Ubers europæiske presseafdeling har heller ikke reageret på Computerworlds henvendelse.



Læs også: 
Kontroversiel online-tjeneste åbner i Danmark: Nu kommer Uber til byen 

Uber er lanceret i Danmark: Men virksomheden er tynget af tre møgsager

Jobopslag afslører: Taxa-appen Uber er på vej til Danmark 

Taxa-branchen angriber nye apps: Kan være på kant med loven



mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.