Artikel top billede

Foto: Zitzitoune, CC BY-SA 2.0

Taxa-branchen angriber nye apps: Kan være på kant med loven

Danske Drivr og en række andre apps kan vende op og ned på taxabranchen. Men det spænder den danske taxalov måske ben for.

Nye taxatjenester som den danske app Drivr, der blev lanceret tidligere på ugen, kan ikke blot true den herskende orden på taxamarkedet. Den kan også være på kant med den danske taxalov.

Det mener Trine Wollenberg, der er direktør i brancheorganisationen Dansk Taxi Råd.

"Det er ikke nogen hemmelighed, at tjenester som Drivr let kan komme i strid med taxaloven," siger hun til Computerworld.

Tilbyder nu limousiner

Drivr har længe eksisteret under navnet Click A Taxi, hvor tjenesten via sin app har formidlet kontakt mellem på den ene side taxa-kunder og på den anden side danske taxaselskaber.  

Men under det nye navn udvider Drivr sit tilbud fra traditionel taxakørsel til også at omfatte bestilling af mere luksuriøse limousine-lignende vogne, der ikke kommer fra traditionelle taxaselskaber, men fra købehavnske udbydere af limousine-service.

Executive-vogne kalder Drivr de nye vogne.  

Navnet antyder, at det er en transportform, der primært appellerer til erhvervskunder, og det kan også være afgørende for, om det er i overensstemmelse med taxiloven, vurderer Trine Wollenberg

Må ikke erstatte taxaer

Ifølge hende må limousine-tjenester ikke være en erstatning for traditionel taxakørsel.

I stedet skal der ifølge taxaloven være tale om kørsel til formål som repræsentation, bryllupper, konfirmationer og lignende, og det skal ifølge loven foregå i køretøjer med særlig indretning.

"Det vil sige, at det ikke må være kørsel, som du kan få udført i en almindelig taxa, og det er sælgers opgave at sikre sig, at det bliver overholdt ved hver enkelt kørsel. Det er ikke altid let at kontrollere som virksomhed, men det er den opgave, som man påtager sig, når man udbyder denne type service," siger Trine Wollenberg.

Hun påpeger desuden, at Dansk Taxi Råd kan frygte, at der ikke er nogen større forskel på den service, der bliver udbudt af Drivr og så den service, som kunderne får med en almindelig taxa. I stedet kan tjenesterne ifølge Trine Wollenberg være en smart måde at presse taksterne op på. Det skyldes, at der i taxiloven er fastsat grænser for, hvor høje takster en almindelig taxa må tage, mens de samme grænser gælder ikke for limousine-kørsel.

Ifølge Trine Wollenberg vil Dansk Taxi Råd derfor i den kommende tid holde et vågent øje med, om Drivr overholder taxiloven.

Drivr afviser kritik

Kritikken bliver dog blankt afvist af Drivr. I en mail til Computerworld oplyser Drivrs administrerende direktør Søren Halskov Nissen:

"Bilerne vi benytter adskiller sig signifikant fra den traditionelle taxa. Både hvad angår pris, benplads og rengøringsniveau. Dermed lever Drivr op til lovens krav. Når kunden bestiller en Drivr Exec, er det fordi kunden vurderer, at en taxa ikke opfylder det behov, kunden har," skriver han.

Drivrs Exec-vogne er typisk Mercedes-biler af modellerne E-klasse eller S-klasse, og ifølge Drivr har vognene et udstyrsniveau, der betyder, at de typisk koster det dobbelte af, hvad en normal Mercedes-taxa koster. Tjenesten understreger desuden, at chaufførerne skal være iklædt slips og jakkesæt, samt at bilen skal være nyvasket og støvsuget hver eneste dag.

Taxi Råd: Derfor er de udenlandske taxa-apps ulovlige i Danmark

Det er ikke kun i Danmark, at apps som Drivr er med til at ændre den måde, hvorpå vi bestiller taxaer og anden form for transport.

I USA har man gennem de seneste år set en række tjenester, der truer med at vende op og ned på taxabranchen, spire frem.
Blandt dem er tjenester som Uber, Sidecar og Lyft. De to sidste er deciderede bil-delings-tjenester, hvor private bliver betalt for at give andre private et lift.

Presset af taxilov i New York

Især Uber har været i problemer i flere amerikanske byer, hvor tjenesten har været beskyldt for at bryde taxa-reguleringen, hvilket blandt andet har fået Uber til at lukke for dele af deres tjeneste i blandt andet New York.

Men Uber, Sidecar eller Lyft ville heller ikke kunne komme ind på det danske marked uden at bryde med den danske taxilov, vurderer Trine Wollenberg fra Dansk Taxi Råd. Det skyldes, at de ikke samarbejder med etablerede taxaselskaber, men selv hyrer deres egne chauffører.

"Uber ville eksempelvis kun kunne komme ind på det danske marked, hvis de laver aftaler med etablerede taxa-selskaber. Det er sådan, at formidling af taxakørsel i Danmark kun kan ske gennem bestillingskontorer, der har en godkendelse til det," siger hun.

Så er det jo oplagt at spørge: Er det ikke loven, der ikke er tidssvarende, hvis den ikke levner plads til denne type nye tjenester? 

"Nej, det handler om, at når der udbydes en sådan tjeneste til forbrugeren, så skal vi være sikre på, at den også bliver varetaget af folk, som er uddannet til at køre med kunderne, og at betalingen foregår under nogle fastsatte rammer," siger hun 

Men det er en trend i formidlingen af transport i øjeblikket, hvor vi ser selskaber som Uber, Sidecar og Lyft i USA og i en vis grad Drivr herhjemme, som forsøger sig med nye løsninger. Er det noget, som I ønsker at modarbejde?

"Nej slet ikke. Mange af de nye løsninger indeholder meget spændende teknologi, der også kan være med til at højne produktiviteten i taxierhvervet. Det skal slet ikke modarbejdes. Vores forbehold er blot, at vi ønsker, at udviklingen sker i samarbejde med veletablerede virksomheder og folk med en taxauddannelse i ryggen. Herhjemme viser Click A Taxis succes jo netop, at det godt kan ske et i reguleret taxamarked som det danske," siger hun.

Læs også:
Nu kan du bestille privatchauffør med populær dansk app

Slut med telefonkø: Julebranderter blev kørt hjem med taxa-apps

Danske iværksættere vil gøre det nemt at bestille taxi i hele Europa