Rejsekortet har givet dummebøder for 40 millioner kroner

Danskernes rejsekort giver bødeindtægter i millionklassen. Trafikselskaberne har således tjent over 40 millioner på dummebøder i år.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Rejsekortet har udviklet sig til en ganske god forretning for trafikselskaberne, og pengene tjenes på forglemmelser blandt brugerne af metro, tog og busser.

Hele 816.000 rejsende har nemlig modtaget en såkaldt dummebøde for at glemme at tjekke ud ved rejsens slutning. Bøderne svarer til et samlet beløb på over 40 millioner kroner. 

Det skriver Ekstrabladet.dk.

Avisens tal viser, at 2.607 rejsende dagligt har fået en ekstra betaling for forglemmelsen i perioden fra 1. januar til 9. november 2014.

Til sammenligning blev der sidste år givet 614.000 bøder for at glemme at tjekke ud med rejsekortet.

Så selv om rejsekortet har været plaget af tekniske problemer, ser bødeudskrivningsdelen altså ud til at fungere ganske udmærket.

Du kan læse mere om problemerne her: Efter software-opdatering: 2.400 opkald om dagen til Rejsekortet

Ifølge Forbrugerrådet skyldes de mange bøder til danske passagerer, at rejsekortet er for besværligt at bruge, og at løsningen derfor ikke fungerer godt nok.

"Det er beviset for, at rejsekortet er vanskeligt for folk at bruge korrekt. Det såkaldte skifte-tjek-in generer kunderne, og formålet er udelukkende at hjælpe trafikselskaberne til at fordele penge mellem hinanden," siger Asta Ostrowski, transportpolitisk medarbejder i Forbrugerrådet til Ekstra Bladet.

Læs også:

Rejsekort-projektet har kostet enorm formue: Så meget har det kostet

Direktøren for rejsekortet, Bjørn Wahlsten, kan godt forstå, at folk er frustrerede over bøderne, men siger samtidig, at de fleste kunder er tilfredse.

"98,02% af de rejsende tjekker korrekt ud," siger han til Ekstrabladet.

Årets it-fuser

Computerworlds læsere kårede i december sidste år rejsekortet til Årets it-fuser.

I afstemningen svarede 40 procent af de personer, der stemte, at det famøse kort til rejser med offentlige transport var en fuser.

Den historie kan du læse her: Vinderen af Årets it-fuser: Det er Computerworlds skyld

Læs også:

Brugere ramt af kuk hos Rejsekortet efter stor it-opdatering

Rejsekortet: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Csis Security Group A/S

    Product Marketing Manager

    Uspecificeret arbejdssted

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S