Rejsekortet har givet dummebøder for 40 millioner kroner

Danskernes rejsekort giver bødeindtægter i millionklassen. Trafikselskaberne har således tjent over 40 millioner på dummebøder i år.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Rejsekortet har udviklet sig til en ganske god forretning for trafikselskaberne, og pengene tjenes på forglemmelser blandt brugerne af metro, tog og busser.

Hele 816.000 rejsende har nemlig modtaget en såkaldt dummebøde for at glemme at tjekke ud ved rejsens slutning. Bøderne svarer til et samlet beløb på over 40 millioner kroner. 

Det skriver Ekstrabladet.dk.

Avisens tal viser, at 2.607 rejsende dagligt har fået en ekstra betaling for forglemmelsen i perioden fra 1. januar til 9. november 2014.

Til sammenligning blev der sidste år givet 614.000 bøder for at glemme at tjekke ud med rejsekortet.

Så selv om rejsekortet har været plaget af tekniske problemer, ser bødeudskrivningsdelen altså ud til at fungere ganske udmærket.

Du kan læse mere om problemerne her: Efter software-opdatering: 2.400 opkald om dagen til Rejsekortet

Ifølge Forbrugerrådet skyldes de mange bøder til danske passagerer, at rejsekortet er for besværligt at bruge, og at løsningen derfor ikke fungerer godt nok.

"Det er beviset for, at rejsekortet er vanskeligt for folk at bruge korrekt. Det såkaldte skifte-tjek-in generer kunderne, og formålet er udelukkende at hjælpe trafikselskaberne til at fordele penge mellem hinanden," siger Asta Ostrowski, transportpolitisk medarbejder i Forbrugerrådet til Ekstra Bladet.

Læs også:

Rejsekort-projektet har kostet enorm formue: Så meget har det kostet

Direktøren for rejsekortet, Bjørn Wahlsten, kan godt forstå, at folk er frustrerede over bøderne, men siger samtidig, at de fleste kunder er tilfredse.

"98,02% af de rejsende tjekker korrekt ud," siger han til Ekstrabladet.

Årets it-fuser

Computerworlds læsere kårede i december sidste år rejsekortet til Årets it-fuser.

I afstemningen svarede 40 procent af de personer, der stemte, at det famøse kort til rejser med offentlige transport var en fuser.

Den historie kan du læse her: Vinderen af Årets it-fuser: Det er Computerworlds skyld

Læs også:

Brugere ramt af kuk hos Rejsekortet efter stor it-opdatering

Rejsekortet: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S