Brugere ramt af kuk hos Rejsekortet efter stor it-opdatering

Efter stor software-opdatering hos Rejsekortet oplever flere kunder, at de er blevet afkrævet for store beløb af systemet. Direktøren for Rejsekortet betragter ellers software-opdateringen som en succes.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Rejsekortet skulle i weekenden gennemgå en stor systemopdatering bag kulisserne, så selskabet bag kortet kunne flytte sin it-platform fra version 4 til version 5.

Systemopdateringen er dog ikke gået helt så smertefrit, som man kunne have håbet.

Det skyldes, at mange busser haltede efter på version 4, mens stort set alle tog- og metrostationer natten til søndag blev opdateret til version 5.

Nu har det vist sig, at rejser foretaget i kombination mellem transportmidler på version 4 og version 5 har afstedkommet fejl i tidsstemplingerne.

Onsdag eftermiddag er fejlen stadig ikke helt udbedret i hele landet. 

Fejl opdaget i søndags

Allerede søndag oplevede nogle kunder, at der var kuk i tiderne. Konkret var deres rejser tidsstemplet en time tidligere eller senere, end de rent faktisk rejste.

Hvis tiden for rejsen er blevet opført en time tidligere, end rejsen reelt er foretaget, vil den rejsende blive afkrævet betaling for en times ekstra rejsetid.

Så hvis du eksempelvis har rejst i en bus (it-platform version 4) klokken 16:00 og hopper over i et tog (it-platform version 5) og chekker ud klokken 17:00, kan din rejse fejlagtigt stå opført, som om du har rejst fra klokken 15:00 til klokken 17:00.

Så selvom du kun har været på farten i én time, kan det i Rejsekort-systemet være opført som to timers rejsetid. Dermed bliver du afkrævet merbetaling for en times rejse, som du aldrig har foretaget.

Omvendt kan nogle kunder også have fået en time forærende, og så har de betalt for lidt for deres rejse. 

Refunderer kunderne

Direktør i Rejsekortet, Bjørn Wahlsten, forklarer, at rejsende søndag, mandag, tirsdag og eventuelt også i dag onsdag kan have oplevet disse tidsforskydelser på en time den ene eller anden vej.

Den fejl kan som nævnt få indflydelse på, hvor meget de rejsende eventuelt betaler ekstra for deres ture.

"Vi er i gang med at gennemgå samtlige rejser for at se på data, og vi refunderer selvfølgelig, hvis nogen har fået trukket for meget på deres konto," siger Bjørn Wahlsten til Computerworld.

Hvordan kan der overhovedet opstå den slags problemer mellem version 4- og version 5-transportmidler?

"Ja, det er så et rigtig godt spørgsmål, som i morgen vil blive diskuteret på et direktørmøde med vores leverandør Thales," lyder det fra Bjørn Wahlsten.

Indtil videre lyder forklaringen, at tidssætningen er forskellig i version 4 og version 5, uden det er muligt at få forklaret, hvorfor det forholder sig sådan.

Udrulningen blev sat i bero

Bjørn Wahlsten fortæller, at han selv var ude og rejse natten til søndag for at se, hvordan systemopdateringen gik.

Da han oplevede en tidsfejl på en rejse, stoppede han udrulningen.

"Jeg satte udrulningen i bero, fordi jeg ville have en forklaring fra leverandøren," lyder det fra Bjørn Wahlsten.

Hos leverandøren Thales lød meddelelsen, at systemet skulle rulles ud så hurtigt som muligt, da det gjaldt om at få alle systemer over på version 5 i en ruf.

Som sagt så gjort, så fortsatte systemudrulningen som planlagt natten til søndag.

Men da udrulningen i landets busser tager længere tid, er der muligvis opstået et endnu større gab mellem togenes version 5 og bussernes version 4, end hvis udrulningen ikke var blevet bremset i løbet af natten.

Bjørn Wahlsten fortæller, at der i dag onsdag stadig kan være ganske få busser i landet, der kører på version 4, hvis de har været i garage, og derfor ikke er blevet opdaterede til version 5.

Så selvom næsten alle transportmidler er opdaterede til version 5 i løbet af ugen, kan der fortsæt være enkelte version 4-busser, der ruller rundt i landet.

Opdatering er en succes

Direktøren fra Rejsekortet kan på nuværende tidspunkt ikke sige noget om, hvor mange rejser og kunder, der er berørte af den noget slingrende software-opdatering i weekenden.

Og hvis du som Rejsekort-kunde går ind på Rejsekort.dk for at kontrollere din konto, så kan du ikke være helt sikker på, at det er et retvisende beløb, som står på din konto.

Det skyldes, at der kan være efterslæb fra forkerte tidsstemplinger først på ugen, og at det helt generelt - systemopdateringer eller ej - tager henholdsvis op mod fire og 24 timer at opdatere data fra tog- og busrejser til hjemmesiden.

"Vi forventer, at vi har fået styr på alle mellemregninger fredag, så der burde hjemmesiden vise de korrekte beløb. Man kan også chekke sit Rejsekort, for på kortet står der altid det rigtige beløb," fortæller Bjørn Wahlsten.

Oven på alt dette her, betragter du så weekendens software-opdatering som en succes?

"Ja, det gør jeg, fordi det drejer sig om en meget stor systemændring, hvor vi har ændret vores databaser, det grundlæggende økonomisystem og meget andet. Vi vidste godt, at uanset hvor meget vi testede, så ville der være nogle fejl bagefter. Heldigvis er det kun de færreste fejl, der berører kunderne."

Læs også:

Rejsekortets online-løsning lukkes i weekenden - se hvorfor her

Rejsekortet: Vi er ikke stolte af den nuværende løsning

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S