Uber om danske chauffør-problemer: "Folk må have lidt tålmodighed"

Det er stort set umuligt at skaffe en Uber-bil i Danmark. "Vi må opfordre til, at folk har tålmodighed," lyder det fra tjenesten.

Artikel top billede

Foto: Uber

Det har været overordentligt svært at få en bil fra amerikanske Uber, der lancerede sin taxa-lignende tjeneste i Købehavn i sidste uge.

Men nu slår tjenesten fast, at den har biler på de københavnske gader, selvom repræsentanter fra københavnske limousineselskaber siger, at de ikke har kendskab til limousineselskaber, der kører for Uber.

Computerworld har sendt en række spørgsmål til Uber, og via e-mail bekræfter selskabet, at det har et samarbejde med et københavnsk limousineselskab, men af konkurrencemæssige hensyn ønsker Uber ikke at oplyse hvilket selskab, det drejer sig om.

Uber erkender dog, at efterspørgslen i øjeblikket markant overstiger udbuddet, hvilket er forklaringen på, at det i
øjeblikket er utroligt svært at bestille en vogn via Ubers app.

Ifølge Uber må kunderne forvente, at der kan gå flere måneder, før tjensten virker optimalt i Købehavn.

"Vi må opfordre til, at folk har tålmodighed, og der går formodentligt et par måneder, før det kommer til at virke 100 procent. Uber har nogle skrappe screeninger af chaufførerne, der gør, at det tager lang tid, før en chauffør kan blive godkendt til at køre for os," lyder det via e-mail fra Alex Czarnecki, der er ansvarlig for Ubers lancering i Danmark.

Men hvorfor har Uber valgt at lancere sin tjeneste, hvis der ikke er chauffører nok?

"Den store interesse har overvældet os meget, og derfor ville vi naturligvis også ønske, at vi havde haft flere chauffører til rådighed."

To tjenester i Købehavn

Uber har lanceret to tjenester i København.

Den ene er Uber Black der er en limousine-lignede premium-tjeneste, som blev lanceret øjeblikkeligt og permanent. Og dernæst blev den betydeligt billigere samkørsels-lignende tjeneste UberPop lanceret i en seks måneders testperiode.  

Som Computerworld tidligere har skrevet, så meddeler Ubers app dog nærmest konsekvent, at der ikke er nogen biler ledige i København.

De københavnske limousineselskaber, som Computerworld har været i kontakt med, har heller ikke kendskab til folk i branchen, der har valgt at samarbejde med Uber.

"Jeg har været til møde med Uber, men valgte at takke nej til deres tilbud, og det samme har de andre københavnske limousineselskaber, som jeg har været i kontakt med," sagde Morten Rix-Møller, formand for Brancheforeningen for Forretningslimousiner og indehaver af virksomheden Dansk Limousineservice, til Computerworld i lørdags

Læs mere:

Smarte Uber i danske chauffør-problemer - hvor er alle bilerne?

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S