Google på trapperne med særlige udgaver af Chrome og YouTube til børn

Inden længe vil Google lancere børnevenlige versioner af produkter som Chrome og Youtube, målrettet børn under 13 år. Lanceringen vækker bekymring hos forbrugerorganisationer.

Artikel top billede

I 2015 begynder Google at arbejde med re-design af en række af online-gigantens produkter, som skal målrettes børn på 12 og ned.

Blandt kandidaterne til at blive børnevenlige er Googles Chrome-browser og selskabets videosite Youtube.

Det skriver USA Today.

"Vi forventer, at det bliver kontroversielt, men den simple sandhed er, at børn allerede benytter teknologien i skolen og derhjemme. Så vores tilgang er, at sørge for, at teknologien bliver brugt på en bedre måde," siger Googles chef for børneprogrammet, Pavni Diwanji, til USA Today.

Hun er selv mor til to børn på henholdsvis 8 og 13.

"Den store motivationsfaktor i Google er, at alle medarbejdere har børn. Vi ønsker derfor at ændre vores produkter, så de bliver sjove og sikre for børn," forklarer Pavni Diwanji ifølge USA Today.

Teknologi i børnehøjde

Indtil videre ønsker søgeselskabet ikke at sætte nogle datoer på, hvornår de børnevenlige udgaver af Googles kendte online-services er klar.

Ikke desto mindre fortsætter Google med at sætte børn i fokus, efter selskabet har afholdt Maker Camp, en Doodle 4 Google-konkurrence og Made with Code-programmet, som er specielt målrettet unge piger.

Made with Code-programmet bliver blandt andet brugt til, at børnene kan fabrikere deres egen version af juletræet i Det Hvide Hus.

"Vi ønsker, at børnene skal være sikre. Ultimativt ønsker vi dog at hjælpe børnene med at være mere end teknologi-forbrugere, så det også bliver medskabere af teknologien," lyder det fra Pavni Diwanji.

Derfor er der også jævnligt børn på besøg hos Google, så de kan være med til at skabe de nye børneprodukter.

Den helt store øjenåbner for Pavni Diwanji var da hendes egen datter havde søgt i Googles søgemaskine efter tog, og først og fremmest fandt tidsplaner for nationale tog.

"Hun kom til mig og sagde, at jeg skulle fortælle Google om Thomas Tog (Thomas the Tank Engine, red.), for det har Google tilsyneladende ikke hørt om," siger hun til USA Today.

Myndighederne på banen

Google vil derfor forsøge at genskabe sine produkter til børns behov, mens det samtidig skal være muligt for forældrene at følge med i teknologi-brugen - eksempelvis ved at sætte tidsbegrænsninger på brugen.

Ikke desto mindre er den amerikanske Handelskommission på banen for at holde et skarpt øje med Google-initiativet.

"Vi er ikke ude at lege tag-fat. Det handler bare om at sikre børnenes beskyttelse og overholde reglerne i et kommercielt produkt," forklarer Maneesha Mithal, fra Handelskommissionen til USA Today.

Også forbruger-vagthunden Electronic Privacy Information Center har meldt sin interesse i den kommende produktlancering. Chef hos forbrugervagthunden siger blandt andet til den amerikanske avis:

"Udsigten til lyd-reklamer rettet mod børn er ganske reel, og det er meget væsentligt, når du taler om en målgruppe, der er meget modtagelige for manipulation. Handelskommissionen bliver nødt til at klæde sig på til opgaven, for vi ønsker vel ikke en verden, hvor vores børn får solgt ting, de ikke behøver."

Googles programchef Pavni Diwanji siger, at hun forstår bekymringerne. For hende handler det i sidste ende om at skabe et miljø, hvor forældrene kan stimulere deres børn frem for bare at blokere for teknologien.

"Jeg ønsker at lære børnene, hvad der er rigtigt og forkert, så familier kan komme tættere sammen ved teknologi-brugen," siger hun til USA Today.

Google dræber den irriterende Captcha med et enkelt klik


Kode-amok: 100 danske børn programmerede i 24 timer med Coding Pirates

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

KMD A/S

Konsulent til KMD Health & Social

Københavnsområdet

Schilling ApS

Technical Support Specialist

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S