Google på trapperne med særlige udgaver af Chrome og YouTube til børn

Inden længe vil Google lancere børnevenlige versioner af produkter som Chrome og Youtube, målrettet børn under 13 år. Lanceringen vækker bekymring hos forbrugerorganisationer.

I 2015 begynder Google at arbejde med re-design af en række af online-gigantens produkter, som skal målrettes børn på 12 og ned.

Blandt kandidaterne til at blive børnevenlige er Googles Chrome-browser og selskabets videosite Youtube.

Det skriver USA Today.

"Vi forventer, at det bliver kontroversielt, men den simple sandhed er, at børn allerede benytter teknologien i skolen og derhjemme. Så vores tilgang er, at sørge for, at teknologien bliver brugt på en bedre måde," siger Googles chef for børneprogrammet, Pavni Diwanji, til USA Today.

Hun er selv mor til to børn på henholdsvis 8 og 13.

"Den store motivationsfaktor i Google er, at alle medarbejdere har børn. Vi ønsker derfor at ændre vores produkter, så de bliver sjove og sikre for børn," forklarer Pavni Diwanji ifølge USA Today.

Teknologi i børnehøjde
Indtil videre ønsker søgeselskabet ikke at sætte nogle datoer på, hvornår de børnevenlige udgaver af Googles kendte online-services er klar.

Ikke desto mindre fortsætter Google med at sætte børn i fokus, efter selskabet har afholdt Maker Camp, en Doodle 4 Google-konkurrence og Made with Code-programmet, som er specielt målrettet unge piger.

Made with Code-programmet bliver blandt andet brugt til, at børnene kan fabrikere deres egen version af juletræet i Det Hvide Hus.

"Vi ønsker, at børnene skal være sikre. Ultimativt ønsker vi dog at hjælpe børnene med at være mere end teknologi-forbrugere, så det også bliver medskabere af teknologien," lyder det fra Pavni Diwanji.

Derfor er der også jævnligt børn på besøg hos Google, så de kan være med til at skabe de nye børneprodukter.

Den helt store øjenåbner for Pavni Diwanji var da hendes egen datter havde søgt i Googles søgemaskine efter tog, og først og fremmest fandt tidsplaner for nationale tog.

"Hun kom til mig og sagde, at jeg skulle fortælle Google om Thomas Tog (Thomas the Tank Engine, red.), for det har Google tilsyneladende ikke hørt om," siger hun til USA Today.

Myndighederne på banen
Google vil derfor forsøge at genskabe sine produkter til børns behov, mens det samtidig skal være muligt for forældrene at følge med i teknologi-brugen - eksempelvis ved at sætte tidsbegrænsninger på brugen.

Ikke desto mindre er den amerikanske Handelskommission på banen for at holde et skarpt øje med Google-initiativet.

"Vi er ikke ude at lege tag-fat. Det handler bare om at sikre børnenes beskyttelse og overholde reglerne i et kommercielt produkt," forklarer Maneesha Mithal, fra Handelskommissionen til USA Today.

Også forbruger-vagthunden Electronic Privacy Information Center har meldt sin interesse i den kommende produktlancering. Chef hos forbrugervagthunden siger blandt andet til den amerikanske avis:

"Udsigten til lyd-reklamer rettet mod børn er ganske reel, og det er meget væsentligt, når du taler om en målgruppe, der er meget modtagelige for manipulation. Handelskommissionen bliver nødt til at klæde sig på til opgaven, for vi ønsker vel ikke en verden, hvor vores børn får solgt ting, de ikke behøver."

Googles programchef Pavni Diwanji siger, at hun forstår bekymringerne. For hende handler det i sidste ende om at skabe et miljø, hvor forældrene kan stimulere deres børn frem for bare at blokere for teknologien.

"Jeg ønsker at lære børnene, hvad der er rigtigt og forkert, så familier kan komme tættere sammen ved teknologi-brugen," siger hun til USA Today.

Læs også:
Google dræber den irriterende Captcha med et enkelt klik

Kode-amok: 100 danske børn programmerede i 24 timer med Coding Pirates


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR - De sidste skridt frem mod fuld compliance

På denne konference vil du høre danske virksomheder fortælle om deres GDPR-projekter og deres udvikling, faldgruber og gevinster. Du vil også få præsenteret en række værktøjer - både proces- og it-værktøjer - der hjælpe dig med at nå det sidste stykke frem mod målet: At blive fuld compliant med de nye GDPR-regler inden 25. maj 2018.

07. december 2017 | Læs mere


Office 365 og Windows 10: Sådan udnytter du de nyeste værktøjer og funktioner

Office 365 har over de senere fem år vundet indpas i utallige danske virksomheder. Mange af disse er nu også i gang med at opgradere til Microsofts Windows 10. På dette event bliver du klogere på mulighederne og udfordringerne med Office 365 og Windows.

12. december 2017 | Læs mere


Cloud og it-infrastruktur: Udnyt de nye teknologier og platforme til at optimere performance

Cloud computing rummer store muligheder for mange i en tid, hvor agilitet, fleksibilitet og sammenhæng mellem systemerne spiller en større og større rolle i jagten på at skabe og høste værdi og udklække viden via data. Kom og hør om mulighederne.

14. december 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Så nemt er det at fuppe sig til 80.000 kroner: Her er læren af den seneste MobilePay-svindel
ComputerViews:En tidligere chefredaktør på Computerworld blev for nylig svindlet for 80.000 kroner via MobilePay. Men det betyder ikke, at systemet er usikkert.
CIO
Dansk it-afdeling med 140 ansatte vil væk fra 'brændende platform'
Landbrugsstyrelsens it-afdeling, der nærmer sig 140 medarbejdere, har en klar mission: “Jeg håber, at vi hurtigst muligt er ude af den brændende platform, hvor it er den begrænsende faktor,” lyder det fra underdirektør.
Comon
Ugens tip: Find ud af hvem der ringer til dig med Facebook og MobilePay
Hvis du bliver ringet op af et nummer, du ikke kender, kan du lynhurtigt bruge en af to smarte tricks til at finde ud af, hvem de er - også selv om nummeret er beskyttet
Job & Karriere
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.