Google på trapperne med særlige udgaver af Chrome og YouTube til børn

Inden længe vil Google lancere børnevenlige versioner af produkter som Chrome og Youtube, målrettet børn under 13 år. Lanceringen vækker bekymring hos forbrugerorganisationer.

I 2015 begynder Google at arbejde med re-design af en række af online-gigantens produkter, som skal målrettes børn på 12 og ned.

Blandt kandidaterne til at blive børnevenlige er Googles Chrome-browser og selskabets videosite Youtube.

Det skriver USA Today.

"Vi forventer, at det bliver kontroversielt, men den simple sandhed er, at børn allerede benytter teknologien i skolen og derhjemme. Så vores tilgang er, at sørge for, at teknologien bliver brugt på en bedre måde," siger Googles chef for børneprogrammet, Pavni Diwanji, til USA Today.

Hun er selv mor til to børn på henholdsvis 8 og 13.

"Den store motivationsfaktor i Google er, at alle medarbejdere har børn. Vi ønsker derfor at ændre vores produkter, så de bliver sjove og sikre for børn," forklarer Pavni Diwanji ifølge USA Today.

Teknologi i børnehøjde
Indtil videre ønsker søgeselskabet ikke at sætte nogle datoer på, hvornår de børnevenlige udgaver af Googles kendte online-services er klar.

Ikke desto mindre fortsætter Google med at sætte børn i fokus, efter selskabet har afholdt Maker Camp, en Doodle 4 Google-konkurrence og Made with Code-programmet, som er specielt målrettet unge piger.

Made with Code-programmet bliver blandt andet brugt til, at børnene kan fabrikere deres egen version af juletræet i Det Hvide Hus.

"Vi ønsker, at børnene skal være sikre. Ultimativt ønsker vi dog at hjælpe børnene med at være mere end teknologi-forbrugere, så det også bliver medskabere af teknologien," lyder det fra Pavni Diwanji.

Derfor er der også jævnligt børn på besøg hos Google, så de kan være med til at skabe de nye børneprodukter.

Den helt store øjenåbner for Pavni Diwanji var da hendes egen datter havde søgt i Googles søgemaskine efter tog, og først og fremmest fandt tidsplaner for nationale tog.

"Hun kom til mig og sagde, at jeg skulle fortælle Google om Thomas Tog (Thomas the Tank Engine, red.), for det har Google tilsyneladende ikke hørt om," siger hun til USA Today.

Myndighederne på banen
Google vil derfor forsøge at genskabe sine produkter til børns behov, mens det samtidig skal være muligt for forældrene at følge med i teknologi-brugen - eksempelvis ved at sætte tidsbegrænsninger på brugen.

Ikke desto mindre er den amerikanske Handelskommission på banen for at holde et skarpt øje med Google-initiativet.

"Vi er ikke ude at lege tag-fat. Det handler bare om at sikre børnenes beskyttelse og overholde reglerne i et kommercielt produkt," forklarer Maneesha Mithal, fra Handelskommissionen til USA Today.

Også forbruger-vagthunden Electronic Privacy Information Center har meldt sin interesse i den kommende produktlancering. Chef hos forbrugervagthunden siger blandt andet til den amerikanske avis:

"Udsigten til lyd-reklamer rettet mod børn er ganske reel, og det er meget væsentligt, når du taler om en målgruppe, der er meget modtagelige for manipulation. Handelskommissionen bliver nødt til at klæde sig på til opgaven, for vi ønsker vel ikke en verden, hvor vores børn får solgt ting, de ikke behøver."

Googles programchef Pavni Diwanji siger, at hun forstår bekymringerne. For hende handler det i sidste ende om at skabe et miljø, hvor forældrene kan stimulere deres børn frem for bare at blokere for teknologien.

"Jeg ønsker at lære børnene, hvad der er rigtigt og forkert, så familier kan komme tættere sammen ved teknologi-brugen," siger hun til USA Today.

Læs også:
Google dræber den irriterende Captcha med et enkelt klik

Kode-amok: 100 danske børn programmerede i 24 timer med Coding Pirates


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur: Få bedre performance og stabilitet – her er de nye løsninger

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Heldigvis er der mange nye teknologiske muligheder og koncepter, der kan hjælpe dig med at få bedre styr på it-driften og frigive ressourcer til, at der kan komme mere fokus på at udvikle den digitale forretning. Kom og bliv klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Interneteksperternes mareridt er gået i opfyldelse: EU godkender omstridt direktiv, der "ødelægger internettet for altid"
EU's lovgivende udvalg har godkendt nye copyright-regler, som indeholder to kontroversielle paragraffer. Eksperter advarer imod, at artikel 11 og 13 kan ødelægge internettet for altid. Reglerne mangler stadig at blive endeligt vedtaget.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Sådan vælger du business intelligence-løsning
I dette whitepaper undersøger vi, hvilke faktorer du skal være opmærksom på, når du vælger din kommende BI-løsning