Lidl genbesøgt: Saltkringle-sagaen afsluttes med kontaktløs betaling

Tidligere på ugen annoncerede Lidl, at selskabet var klar med en kontaktløs betalingsløsning. Vi tog dem på ordet og forsøgte at købe saltkringler, men endte med at bruge rede kontanter. Nu genbesøger vi Lidl - denne gang med forstærkninger.

De saltkringler, som vi købte sidst, var gode, men de kom med en trist eftersmag: De smagte af nederlag og kolde kontanter, når vi nu havde sat næsen op efter kontaktløs betaling.

En smag vi ikke kunne have siddende, så vi har udrustet endnu en ekspedition og satte denne gang producenten af betalingsterminalerne, Points, administrerende direktør Chris Lund-Hansen samt udviklingsdirektøren Morten Kalland stævne i Lidl i Herlev.

Hvis nogen kan hjælpe os med kontaktløs betaling, så må det være dem.

Vi møder dem inden for skydedørene i Lidl i Herlev, til en gennemgang af, hvad der gik galt for os, og hvad kontaktløs betaling betyder i butikkerne.

Læs også: Lidl åbner for NFC-betaling: Computerworld tester løsningen og forsøger at købe en kringle med NFC-teknologi

Intet kort uden kode
Mellem toiletpapir, friske blomster og morgenmadsprodukter får vi forklaringen på, hvorfor vores NFC-eventyr fik så brat en ende under vores sidste besøg:

"I blev bedt om at benytte chippen under jeres første forsøg; det er et tegn på, at kortet kunne læses og registreres, men betalingen ikke kunne gennemføres," fortæller Morten Kalland.

Det lyder alt sammen meget klogt, men maven knurrer og der er friske kringler i bagerafdelingen, så vi ender med at gå ned af de lange gange og snakke videre.

"Terminalerne er udstyret med en PSAM-chip fra NETS, som læser en modsvarende chip i betalingskortet og herfra sender data gennem terminalen og op til en database, som verificerer købet. Men hvis chippen ikke er aktiveret, kan købet ikke godkendes," forklarer Morten Kalland.

Fordi kortet kunne læses og forstås af terminalen, men bare ikke kunne gennemføre betalingen, har terminalen kunne svare os med et intelligent svar, altså "indlæs chip", som en fall back-metode til at gennemføre købet, forklarer Morten Kalland.

En proces vi allerede kender fra i dag, når chippen bliver afvist og vi i stedet skal bruge magnetstriben.


Så meget for den teoretiske forklaring. Kringlerne er pakket, og der bliver netop åbnet en ny kasse. Vi er meget tæt på at kunne omsætte vores nye viden til praktiske brezels.


Heureka, kringlerne klarer skærene
Vi foretager to køb: Et kontrol-køb hvor alt foregår som sidst. Og et med vores nye viden.

Første pose bliver tastet ind.

8 kroner - indlæs kort, står der i displayet, vi tapper det NFC-kompatible kort mod displayet og bliver mødt af den samme skuffende besked som sidst om, at vi skal indlæse chippen. 

Et par opmuntrende nik fra vores nye følgesvende og købet bliver gennemført på kedelig, gammeldags manér med chip og pin-kode.

Anden pose bliver tastet ind.

8 kroner - indlæs kort, står der igen. Vi tager en dyb indånding og holder vejret, mens kortet med bævrende hænder bliver ført hen over displayet.Godkendt.

Godkendt.



Så nemt var det alligevel. Og nu kommer den kontaktløse betaling til sin ret. Det var nemt. Og hurtigt. Og fik jeg sagt nemt?

Kommunikation kunne have undgået problemet
Vores problem var altså, at selvom vores kort har været benyttet til nethandel, så var kortet så nyt, at det ikke havde været brugt i en butik før.

Forud for kontaktløs betaling er brugeren altså nødt til at aktivere sit kort på traditionel vis med chip og pinkode. 

Men det kunne ingen fortælle os i butikken.


"Der ligger et stort kommunikations- og oplysningsarbejde her i opstarten af kontaktløs betaling. Alle medarbejderne i Lidl har nu fået tilføjet en hel ekstra side i deres medarbejdermanual til forklaring af brugen af kontaktløs betaling," siger Chris Lund-Hansen, direktør hos Point.

Men det skal nok komme. Al ny teknologi har en indlæringsfase.

For nu deler vi ligeligt vores saltkringler med de to direktører, inden vores veje skilles. De kører afsted i en sort Audi og vi sjosker hen under skinnerne og tilbage til Hørkær.

Læs også:

Lidl åbner for NFC-betaling: Computerworld tester løsningen og forsøger at købe en kage med NFC-teknologi

Sådan virker trådløs NFC-betaling i Danmark

Smart NFC-teknologi erstatter kontanterne på Roskilde


mest debatterede artikler

Premium
Banker indfører nye skrappe regler for e-handel to måneder før forventet: “Det er et uheldigt tidspunkt”
Efter at være blevet udsat er de nye betalingsregler for webshops nu trådt i kraft. Men timingen kunne ikke være værre, lyder det fra Dansk Erhverv.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Digital transformation tvinger organisationer til at nå deres digitale mål på nye måder
Allerede for to år siden hævdede nordiske virksomheder, at virksomhedernes konkurrenceevne og sågar overlevelse var afhængig af en vellykket digitalisering. De var klar, fulde af håb og på vej mod det digitale paradis. Hvordan gik det så? Hvor er de nu? For at finde ud af det, interviewede DigiPlex og Norstat 377 forretningsledere og IT-beslutningstagere fra organisationer fordelt over hele Danmark, Sverige og Norge om deres digitaliseringsfremskridt, om hvordan de har håndteret pandemien, og om hvordan IT understøtter eller står i vejen for indfrielsen af deres bæredygtighedsmål. DigiPlex kan nu dele en rapport med resultaterne fra undersøgelsen samt tanker om, hvordan man håndterer dem. De deler også nogle nyttige tips til, hvordan man skaber en pålidelig infrastruktur, der kan tilskynde til og understøtte ambitioner i den digitale økonomi. Læs mere i rapporten Nordic Data Center Trends 2020: Riding out the Storm.