Apple frikendt i retten for at misbruge iTunes

Vrede sagsøgere taber stor retssag mod Apple med et brag: Apple har ikke misbrugt markedet til egen vinding.

Artikel top billede

Apple slipper for at skulle betale erstatning til en længere række sagsøgere, der har trukket selskabet i retten med beskyldninger om, at det udnyttede sin dominerende position på online-musikmarkedet for 10 år siden til egen vinding.

Efter blot tre timers votering nåede den otte mand store jury ved en domstol i Oakland i Californien nemlig frem til, at Apples daværende iTunes 7.0 fungerede i strid med den amerikanske monopollovgivning.

Det mener gruppen af sagsøgere er tilfældet.

De har forlangt 350 millioner dollar - godt to milliarder kroner - i erstatning.

Selve retssagen har taget 10 dage. Undervejs er der blandt andet blevet fremvist en hidtil uset video af Apple-stifter Steve Jobs, som blev optaget et halvt års tid før han døde i 2011.

Sikkerheds-bekymring

I videooptagelserne fortæller Steve Jobs, at Apple besluttede at indføre de pågældende ændringer, fordi selskabet var bekymret for iTunes-hackere, og derfor havde brug for en række sikkerhedsforbedringer.

Gruppen af sagsøgere mener, at Apple for 10 år siden forsøgte at monopolisere online-musikmarkedet og skubbe eventuelle konkurrenter helt ud af markedet ved at sørge for, at musik købt i iTunes Music Store alene kunne afspilles på Apples egne iPod-musikafspillere.

Hertil kom, at Apple dengang sørgede for, at iPod-afspillerne ikke kunne afspille musik, der var indkøbt andre steder end i iTunes Music Store.

Det skete ifølge gruppen med Apples opgradering til iTunes 7.0, hvor selskabet indarbejdede en række ændringer.

"Hver gang, vi har opdateret hvert eneste Apple-produkt gennem årene, er det sket med henblik på at gøre brugeroplevelsen bedre," lyder det fra Apple efter domsafsigelsen.

Gruppen af sagsøgere planlægger nu at anke afgørelsen.

Sagen tog oprindelig sin begyndelse i 2005 i en tid, hvor den etablerede musik-branche først lige var begyndt at ane, at den stod over for store omvæltninger forårsaget af internet og e-handlen.

Apple fjernede den såkaldte DRM-teknologi (digital right management) fra iTunes i begyndelsen af 2009.

Det kan du læse mere om her: Apple dropper kopi-sikring af musik.

Det var netop DRM-teknologien, der låste iPod og iTunes sammen.

Apple har gennem årene været involveret i en lang række retssager.

Du kan læse om de største af slagsen her: Her er de mest berømte Apple-retssager.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival 2026

    Digital transformation | Ballerup

    Eksplosiv udvikling i cloud og AI kræver overblik og viden. Computerworld samler 3.000 it-professionelle, 70+ leverandører og 120+ talere om AI, infrastruktur, data, compliance og sikkerhed. To dage med viden og netværk. Tilmeld dig nu.

    16 & 17 september 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    MLOps Engineer til opbygning af Forsvarets nye AI-platform

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

    Jeppe Spanggaard

    Pinksky ApS

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S