Samsung på vej med sin egen betalingsløsning: Åben krig mod Apple Pay

Mobilgiganten Samsung vil have en bid af betalingskagen, og derfor er selskabet i gang med en konkurrent til Apple Pay. Betalingsservicen kommer angiveligt allerede næste år.

Artikel top billede

Foto: LoopPay.com.

Samsung forhandler i øjeblikket med et opstartsfirma med speciale i mobilbetalinger.

Sådan lyder det fra websiden Re/code, der ifølge en stribe kilder har fanget rygterne om Samsungs betalingsløsning.

Løsningen fra Samsung kommer ifølge mediet allerede næste år, i 2015.

Betalingsløsningen fra det amerikanske selskab LoopPay, skal gøre det muligt for ejere af en Samsung-mobil at betale ved at holde telefonen over terminalen - på samme måde som den kontaktløse betalingsmodel fra Apple, Apple Pay.

Læs også: Sådan virker trådløs NFC-betaling i Danmark

Prototype er klar

Det ligger ikke helt fast, om Samsung faktisk har indgået en aftale med LoopPay, eller der endnu bare er tale om forhandlinger om løsningen.

Men en af kilderne, som Re/code har talt med, fortæller, at der allerede er bygget en fungerende prototype på en betalingsløsning fra Samsung.

LoopPay understøtter NFC-baseret betaling, præcis som Apple og de danske banker er på vej til.

Men samtidig har LoopPay en hjemmestrikket løsning, der ved hjælp af magnetisk induktion kan efterligne, at du benytter et betalingskort med magnetstribe.

Telefoner, der anvender løsningen, kan således også bruges som betalingsmiddel via terminaler, der ikke understøtter NFC - i hvert tilfælde i USA.

I Danmark understøtter cirka halvdelen af de eksisterende terminaler allerede NFC-teknologien.

Hverken Samsung eller LoopPay har ønsket at kommentere påstandene overfor Re/code, der hævder, at de nye mobiler med LoopPays løsning allerede kan se dagens lys i første halvdel af 2015.

Både i USA, England og Danmark

Selv om mobile betalinger går lidt trægt i USA, er der begyndt at komme krusninger på overfladen.

Det skriver avisen The New York Times.

90 procent af de amerikanske kortleverandører understøtter løsningen fra Apple, og fødevarekæden Whole Foods beretter, at der er foretaget 150.000 trådløse betalinger i kædens over 400 butikker siden oktober.

I kongeriget Danmark er der også begyndt at blomstre NFC-betalinger frem. Ikke via mobilen, men via en NFC-chip på kreditkort.

Det er blandt andet cafe-kæden Joe and the juice og dagligvarebutikkerne i den tyske Lidl-kæde, der kan tilbyde, at du bare vifter med kortet og betaler.

Læs også: Lidl åbner for NFC-betaling: Computerworld tester løsningen og forsøger at købe en kringle med NFC-teknologi

Og del to:

Lidl genbesøgt: Saltkringle-sagaen afsluttes med kontaktløs betaling

I England er trådløs betaling eksempelvis mulig i det offentlige transportsystem i London. Der er 38.000.000 NFC-kort i England.

Læs også:

Lidl åbner for NFC-betaling: Computerworld tester løsningen og forsøger at købe en kage med NFC-teknologi

Sådan virker trådløs NFC-betaling i Danmark

Smart NFC-teknologi erstatter kontanterne på Roskilde

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra 7N A/S

    7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

    Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S