Lidl åbner for NFC-betaling: Computerworld tester løsningen og forsøger at købe en kringle med NFC-teknologi

Tirsdag har butiks-kæden Lidl indført Danmarks første NFC-betaling i dagligvare-butikker. Med NFC-kreditkort i hånden besøger Computerworld Lidl for at se, hvad det er for noget. Det går ikke helt efter planen.

Computerworlds chefredaktør har talt højt om Lidls profilprodukt i bagerafdelingen: Brezels, de store salte brødkringler - og med lanceringen af NFC-teknologi i kædens 94 butikker landet over, nærmest råbte det på en udflugt.

En kollega og jeg begav os derfor ud på en rejse gennem Herlevs betonjungle, også kendt som industrikvarteret Hørkær, med kurs mod den nærmeste Lidl og de eftertragtede Brezels.

Med os havde vi et hul i maven og et Mastercard udstyret med NFC-teknologi.

Endnu er det kun knap 100.000 Mastercards, som er blevet opdateret med NFC, men allerede i 2016 er samtlige Danske Banks kort udstyret med NFC. 

Det har Danske Banks vicedirektør, Jesper Nielsen, fortalt ved en tidligere lejlighed: Sådan virker trådløs NFC-betaling i Danmark.

Bag Lidls linjer
Varmen fra Lidls indgangsparti rammer som en slående kontrast til den bidende december-kulde, vi har trodset på vejen.

Men glæden over varmen er kun kortvarig. Vi er ikke kommet for at lune os. Vi er kommet for at spise saltkringle indkøbt med kontaktløs betaling.

Kontaktløs betaling er stadig en temmelig ukendt disciplin i Danmark, men spås af mange analytikere en stor fremtid.

Det kan du læse mere om her: Betal med MobilePay i Netto og Bilka

I USA er krigen om den endegyldige de facto-løsning på kontaktløse betalinger i gang.

Selv om Google allerede for år siden lod startskuddet ringe med selskabets Google Wallet-løsning, så må Apple nok få en stor del af rosen for at gøre begrebet mainstream med sin Apple Pay.

I Danmark har NFC-betaling haft en lidt usikker start, hvor blandt andre festivaler har forsøgt sig med armbånds- og tank op-løsninger.

Forsøgene her har båret præg af manglende erfaringer og usikker it-infrastruktur på henholdsvis mobilnet og terminaler.

Læs også: Smart NFC-teknologi erstatter kontanterne på Roskilde

Køen voksede bag os
Vi er nået til de gylden-brune brezels i den modsatte ende af butikker og uden videre omsvøb griber min kollega pose og tang og læsser kringler op, til han skammer sig.

Selvbetjeningsdelen i bake-off området går stærkt på en tirsdag formiddag, hvor der ikke er mange kunder i den store butik.

Dette er samtidig den sidste gang, det går hurtigt i Lidl.

Ved kassen lægger vi vores kringler på båndet, og køen skrider frem, til vi når betalings-terminalen.

Terminalerne har ingen særlige kendetegn eller NFC-logo'er, så min kollega spørger kassemedarbejderen, hvordan det fungerer:

"Du skal bare holde kortet hen mod den, sådan her," svarer den unge mand i kassen, mens han holder sin hånd hen foran displayet på terminalen.

Nemt.

Kortet bliver holdt op mod displayet. Terminalen bipper hidsigt og beder om, at der bliver brugt chip i stedet.

Fejl. 

Øv.

Flere hjælpsomme kassemedarbejdere træder til, og forsikrer os om, at der skam tidligere har været en kunde igennem, hvor det virkede.

Men efter otte forsøg på at gennemføre NFC-betalingen, og efter endnu en kasse er blevet åbnet for at afhjælpe køen bag os, må vi se os slået af teknologien.


Kontanter bliver udvekslet, og til trods for den venlige betjening, så blev det altså ikke i dag, at vi kunne betale for vores brezels med plastikkort uden brug af pin-koder.

Læs også:

Lidl genbesøgt: Saltkringle-sagen afsluttes med kontaktløs betaling

Sådan virker trådløs NFC-betaling i Danmark

Åben krig om mobilbetalinger: Så meget er på spil for de danske banker




Premium
Blandt 18.000 indberetninger om databrud er menneskefejl den mest almindelige: Sådan undgår din virksomhed de mest basale databrud
18.000 anmeldelser om databrud er tikket ind hos Datatilsynet siden siden GDPR-loven trådte i kraft. "Mange af de fejl, som vi ser, beror på relativt banale fejl,” lyder det fra tilsynets it-sikkerhedspecialist Allan Frank. Se her, hvordan du relativt nemt kan undgå dem.
Computerworld
Verdens tredjestørste smartphone-producent blacklistes af Trump-administrationen
Smartphoneproducenten Xiaomi er blandt de ni nytilkomne på Trump-administrationens sorte liste over kinesiske virksomheder, som amerikanerne ikke længere må investere i.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Ryk SAP-workloads i skyen – og tag alle de kendte fordele med
SAP-kunder verden over har gennem de seneste 15 år draget fordel af løsninger baseret på NetApps ONTAP-data management-platform. Herunder en mere sikker og stabil drift samt forenklet administration, hvilket er afgørende for at gennemføre projekter effektivt og for at reducere deres risikoprofil. Gennem de seneste år er det i høj grad også blevet muligt at rykke SAP-workloads i skyen, og det ønsker mange virksomheder rimeligvis at drage fordel af – men uden at sige farvel til mulighederne med NetApp ONTAP. I dette whitepaper stiller vi skarpt på mulighederne for at indarbejde NetApp Cloud Volumes ONTAP and Azure NetApp Files som del af en SAP-strategi baseret på Microsoft Azure.