Teleselskaberne lover: Du får bedre mobil-samtalekvalitet i 2015

Flere teleselskaber i Danmark sparker samtale-teknologien Voice over LTE (VoLTE) ud til sine kunder i 2015. Læs her, hvad du kan forvente med VoLTE-udrulningerne.

I 2015 introducerer flere teleselskaber mobilteknologien VoLTE, der er en forkortelse for voice over LTE - eller slet og ret: taleopkald på 4G.

Med introduktionen af VoLTE lover teleselskaberne blandt andet, at lydkvaliteten i samtaler bliver markant bedre.

Derudover kommer der også en række nye services på toppen af den nye teknologi, der i sagens natur er målrettet enheder med indbygget 4G/LTE.

Siden i sommers har eksempelvis Telenor sammen med Nokia Networks testet VoLTE i Nokias laboratorier med henblik på at få sendt teknologien ud til kunderne i første halvår af 2015.

"Den høje lydkvalitet og hurtige opkaldstider skal være i helt orden, og vi øver os i laboratoriet, indtil det er helt på plads," forklarer teknisk direktør hos Telenor i Danmark, Kim Krogh Andersen, til Computerworld.

Prisen er ukendt
Kim Krogh Andersen fortæller at dropraterne (andel af mistede opkald) på kombinationen af 2G og 3G i Telenors netværk i dag ligger under 0,5 procent.

Med VoLTE skal andelen af gennemførte opkald som minimum også ligge på 99,5 procent.

"Indtil lanceringen af VoLTE vil 3G være det bedste net at gennemføre voice-kald på. Vores kvalitetskrav til VoLTE er samme niveau eller bedre," lyder det fra Telenors tekniske direktør.

Hvordan VoLTE skal markedsføres, og hvor meget det skal koste, har Telenor endnu ikke lagt sig fast på.

Noget kunne dog tyde på, at når Telenor investerer et tocifret millionbeløb på at få VoLTE ud til kunderne som en del af sit kernenetværk, så er det også en service, der skal betales for.

"Vi skal naturligvis give kunderne en god oplevelse og os selv en god forretning. Sådan vil det jo altid være," siger Kim Krogh Andersen.

På trods af Telenors fællesnetværk med Telia og de to selskabers kommende fusion i Danmark, når og hvis konkurrencemyndighederne godkender sammenlægningen, vil VoLTE hos Telenor indtil videre være et rent Telenor-produkt.

Flere 4G-services
Også Danmarks indtil videre største mobilselskab TDC sparker VoLTE ud i sit netværk i 2015 - formentligt i andet halvår.

TDC oplyser til Computerworld, at lanceringstidspunkten dels afhænger af TDC's testresultater, dels af hvor mange TDC-kunder, der rent faktisk har 4G-enheder til udnyttelse af VoLTE mellem hænderne.

VoLTE vil formentlig i første omgang være rettet mod erhvervslivet som en naturlig forlængelse af HD Voice. Services som konferenceopkald på smartphonen og videokonference på iPads vil sandsynligvis blive nogle af de første TDC-services med VoLTE.

TDC fremhæver udover de højere datamængder på de mobile enheder, at VoLTE gør brug af prioriterede datakald.

Det betyder, at der i netværket bliver reserveret plads til eksempelvis dit VoLTE-videoopkald, hvilket er en ganske anden tilgang end en tilfældig chattjeneste, der typisk er en del af hele din maskines datastrømme.

Indtil videre er VoLTE-teknologien med op til tre gange så meget datakapacitet som 3G dog endnu i sin vorden i Danmark.

Flere asiatiske teleselskaber som eksempelvis China Mobile har introduceret teknologien, som dog endnu ikke er rullet ud til alle selskabets godt 600 millioner kunder. 

Læs også:
Fem grunde til at dit teleselskab snart vil være totalt forandret




IT-JOB
Se flere it-job hos
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2021

Gennem målrettede opkøb og egenudvikling tilbyder SAP i dag en produktpalette, der blandt andet omfatter avancerede analyseredskaber, HR-systemer og helt- eller delvist cloud-baserede løsninger. Få muligheden for at møde erfarne it-folk, der kan hjælpe dig videre på din SAP-rejse.

13. april 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021 - trends, teknologi, innovation og organisationsformer

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

15. april 2021 | Læs mere


Sådan gør IT bæredygtighed til en god forretning

Presset øges i disse år på virksomheder for at begrænse klimabelastningen. IT og teknologi spiller en nøglerolle i arbejdet, hvilket er emnet for denne konference. Her kan du blive klogere på, hvordan du aktivt arbejder for at kombinere effektiv og lønsom forretningsdrift med en effektiv bæredygtighedsindsats.

20. april 2021 | Læs mere






Premium
Microsoft bekræfter gigant-opkøb af AI-selskabet Nuance
Nuance Communication, der blandt andet har leveret teknologi til Apples Siri, er blevet opkøbt af Microsoft, der mandag eftermiddag bekræfter handlen.
Computerworld
Gigantisk datalæk: 600.000 danskeres Facebook-data offentliggjort på hackerforum
Data om 533 millioner Facebook-brugere på verdensplan er i weekenden blev lækket på hackerforum.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.