Fem grunde til at dit teleselskab snart vil være totalt forandret

ComputerViews: Teleselskabernes traditionelle forretningsmodeller er ved at smuldre væk. Nye indtægtskilder og forretningskoncepter kan forandre selskaberne totalt.

Artikel top billede

ComputerViews: Forretningsmodeller er til for at blive lavet om.

Det er mottoet i telebranchen i disse år. De traditionelle indtægtskilder skrumper ind, og mange af selskaberne i telebranchen har derfor taget den kreative hat på og forsøger nu at redefinere sig selv.

Men selvom telebranchen innoverer i et tempo, der kan tage pusten fra rigtig mange andre brancher, er det ikke nok.

Det fremgår af en rapport fra Erhvervsstyrelsen om situationen i den danske telebranche: Både omsætningen og beskæftigelsen bevæger sig i den forkerte retning.

Tager man branchens samlede omsætning fra fastnettelefoni, mobiltelefoni, mobilt bredbånd, internet, kabel-tv, udlejning af infrastruktur og de øvrige aktiviteter, så var den i 2011 på 39,5 milliarder kroner.

I 2013 var omsætningen faldet til 34,8 milliarder kroner, og alene fra 2012 til 2013 var der tale om et fald i den samlede omsætning på 6,7 procent.

Her er problemet for teleselskaberne

Den overordnede udvikling dækker naturligvis over, at nogle telefirmaer klarer sig skidt, mens andre har fornuftig vækst. Branchen som sådan må dog under alle omstændigheder siges at have en udfordring.

Som de fleste nok er klar over, skyldes faldet i omsætningen ikke, at danskerne bruger mobilen mindre eller ikke har brug for en internetforbindelse længere.

Tværtimod har smartphones og tablets været med til at øge vores digitale forbrug ganske markant.

Problemerne har derfor en helt anden karakter:

1) Den heftige priskonkurrence betyder, at selskaberne mister omsætning, ligesom indtægterne fra eksempelvis roaming og sms svinder år for år.

2) Forbrugernes penge går i stigende grad til onlinetjenester som eksempelvis Netflix og Spotify, mens mobilabonnementet bare skal være billigere og billigere. 

Modsvaret fra teleselskaberne her hidtil været følgende:

- At bringe omkostningsniveauet helt i bund og at effektivisere alle processer og ydelser maksimalt.

- At indgå nye partnerskaber og alliancer, man slet ikke kunne forestille sig for få år siden, og at købe op eller lade sig købe op.

- At levere pakkeløsninger og indholdsløsninger, der gør det lettere at opretholde indtjeningen og fastholde kunderne.

Bliver overhalet indenom

Det er imidlertid et kapløb, hvor teleselskaberne bliver stadig mere forpustede. Telebranchen er på godt dansk ved at blive 'disrupted' af de nye indholdsspillere, der skovler kunder ind og får mere og mere at skulle have sagt.

Fra Facebook til Netflix - for de fleste danskerne betyder den slags tjenester efterhånden en hel del mere en navnet på teleoperatøren.     

For selvom vi aldrig har haft mere brug for fuld netværksdækning på smartphonen, og selvom sulten efter højere bredbåndshastighederne fortsætter med at vokse, så er priserne under pres, og tidligere tiders guldminer er ved at være tomme som din bankkonto ved månedens udgang.

Tænk roaming, tænk sms'er, tænk kabel-tv, tænk fastnettelefoni - og tænk så på, at det er forretningsområder, der med forskellige hastigheder alle skrumper ind hos teleselskaberne.

Fem områder der skal satses på

Selvom den traditionelle telebranche står overfor nogle ganske markante udfordringer i disse år, er der dog stadig masser af håb for fremtiden.

Telekommunikation er og bliver omdrejningspunktet i den digitale tidsalder, og teleselskaberne har formentlig bedre muligheder for at etablere nye forretninger end de fleste andre.

Særligt er der fem potentielle forretningsområder, der blinker på tavlen i bestyrelseslokalerne. Nogle af dem er selskaberne allerede godt i gang med at udnytte, mens andre stadig ligger hen som uopdyrket land.

1) Big data

På mange måder er det overraskende så lidt vi har hørt til teleselskaberne inden for big data. I stedet er det de store it-giganter, der buldrer løs med nye løsninger.

Men big data-markedet vokser, og teleselskaberne har nogle helt unikke muligheder for at indsamle data og levere services med det udgangspunkt.

Det er stadig et sprængfarligt område, hvor både lovgivning og privacy-bekymringer kan spænde ben for de nye forretningsidéer. Det ændrer bare ikke på den grundlæggende præmis: Teleselskaberne skal spille en central rolle på big data-markedet.

2) Internet of things

Internet of things, der er beslægtet med big data-området, og også her kommer teleselskaberne til at investere massivt i de kommende år.

Internet of things kan beskrives som et helt nyt internet, hvor maskiner kommunikerer med hinanden, udveksler data og muliggør en hidtil uset grad af intelligens og automatik i netværket. Gæt hvem, der er helt afgørende, hvis internet of things for alvor skal blive til noget?

Hvis man dertil lægger, at vi kun lige har set toppen af isbjerget i forhold til internet of things og machine-to-machine-kommunikation, er det ikke svært at forestille sig, at der lige nu tegnes og fortælles i reseach and development-afdelingerne i mange telekoncerner.

3) Den komplette erhvervsløsning

For erhvervskunderne bliver tele-, kommunikations- og netværksløsninger bare vigtigere og vigtigere. Teleselskaberne kan levere den integrerede total-oplevelse, der forbedrer det interne samarbejde i organisationerne og baner vejen for bedre kundeservice.

Den digitale arbejdsplads er kommet for at blive, og teleselskaberne vil gøre alt for at blive den helt centrale leverandør på den front.

Unified communications og quality of service er den slags valuta, som teleselskaberne kan handle med på den front.

4) Indholdsløsninger

Vi har allerede set en række konkrete indholds-produkter fra teleselskaberne - eksempelvis Telmore Play og Telia TV.

Der findes forskellige forretningsmodeller; eksempelvis at indgå partnerskaber eller selv at udvikle streaming-tjenester. Det at bundle løsninger er også et stort tema for de fleste teleselskaber.

Det er dog også her, at teleselskaberne har nogle af de største udfordringer, fordi der er så mange tjenester på markedet, og forbrugernes ønsker og behov er i konstant forandring.

Teleselskaberne kæmper for at være andet og mere end rene netværksleverandører. Den kamp er langt fra slut endnu.

5) It-sikkerhed

Igen et område, hvor telebranchen har et stort uudnyttet potentiale. Et teleselskab kan via internetforbindelsen tage temperaturen på din computer og spotte, hvis der sker unormal aktivitet, eller det kan se, når store mængder trafik pludselige bevæger sig i en bestemt retning på netværket.

Operatøren har med andre ord et rigtig godt udgangspunkt for at kunne levere forskellige services, der relaterer sig til it-sikkerhed. Sikkerhedsmarkedet boomer i disse år - så mon ikke teleselskaberne også vil jagte en større del af den kage?

De fem punkter her er nogle bud på, hvor teleselskaberne vil bevæge sig hen i de kommende år.
Kom gerne med dine bud på, hvor teleselskaberne kan jagte ny indtjening.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S