Dagens gode råd: Sådan undgår du den væmmelige licens-bombe

Softwarelicenser kan gøre rigtig ondt på budgettet, og det kan være direkte væmmeligt, hvis uventede licens-regninger rammer virksomheden. Det kan du dog hindre, hvis du er klar til at tage arbejdshandskerne på.

Artikel top billede

Hvis du er it-ansvarlig og ofte har søvnløse nætter over udgifterne til softwarelicenser eller nye licens-audits, så kan du trøste dig selv med, at du langt fra er den eneste.

Antallet af softwarelicenser - og den øgede kompleksitet, der følger med blandt andet virtualisering - er noget, man bakser med i de fleste it-afdelinger.

Netop fordi de fleste it-chefer og it-afdelinger har det som en vedblivende udfordring, at man skal være 'compliant', er der også nogle helt generelle ting, man kan tage fat på, hvis man ønsker at minimere licens-udgifterne. Og ikke mindst de uventede licens-bomber.   

Sådan lyder budskabet fra IDC-analytiker Amy Konary i en analyse af licens-udfordringerne.

"IDC forventer, at kompleksitet inden for softwarelicenser i 2015 indirekte vil koste organisationer i gennemsnit 25 procent af deres budgetter til softwarelicenser."

Analysehuset anbefaler derfor, at man tager hul på en optimering af softwarelicenserne (software license optimization, SLO) ved at udrulle de løsninger, der kan håndtere det arbejde.

Her skal du være særligt på vagt

Ved selv at foretage audits, kommer man problemerne i forkøbet og får indentificeret de grundlæggende problemer, der kan betyde, at man som virksomhed ikke er compliant og derfor risikerer dyre ekstraregninger.

"It-købere skal forstå, hvad der udløser audits og være særligt på vagt, når følgende gør sig gældende: virtualisering/cloud-initiativer, fusions- og opkøbsaktiviteter og migrering til skyen."

IDC skriver, at de fleste virksomheder allerede er i færd med at implementere SLO-løsninger, men at det endnu er på et tidligt stadie.

"Samtidig venter IDC, at det vil blive stadig sværere for organisationer at opnå en optimering af softwarelicenserne, medmindre tid og ressourcer permanent afsættes af denne indsats."

Anbefalingen fra IDC er, at at man inddeler licens-arbejdet i tre faser:

Første 6 måneder: Her lyder IDC's anbefaling kort fortalt, at man identificer de personer, der har ansvaret for licens-optimeringen. Man skal finde ud af, hvad der udløser licens-audits og være særlig opmærksom på virtualisering, cloud, fusioner og opkøb. Begynd proaktivt selv at foretage audits.

6 til 18 måneder: Her mener IDC, at man skal få styr på almindelige licens-termer og -forhold og hvilke fremgangsmåder, der accepteres. Konsolider licens-aftalerne. Begynd at gå mere kritisk til værks med, hvilke software-licenser, I rent faktisk har brug for.

18 til 36 måneder: Her bør man arbejde hen imod en automatiseret livscyklus-proces for software-licenserne. Og så skal der fokus på de områder, hvor man virkelig bruger mange penge - de applikationer skal måles og vejes ifht. brugen og værdien, så man både kan øge medarbejdernes brug af løsningen og reducere omkostninger.

Amy Konary skriver, at vi kan vente en øget kompleksitet på licens-områet i fremtiden, blandt andet fordi mange virksomheder vil have hybride it-mijøer, hvor der både er tale om lokale installationer og cloud-løsninger, der kan skalere op og ned.

I den verden skal it-kunderne groft sagt være længere fremme i skoene:

"De må tage sagen i egne hænder og bruge den information, der genereres via softwarelicens-optimerings-strategier til at finde frem til den bedste måde at indkøbe og styre deres software på."

"På et område, hvor kunder tidligere har haft så ringe informationer, kan information om softwarebrug have stor betydning," lyder det IDC-rådgiverens indlæg, som du kan læse i fuld længde her.

Læs også:

Problemer med softwarelicenser? Her er løsningen

Danskere blæser til kamp mod licens-audits: Sådan får vi prisen ned

It-afdelingens to do-liste: Her kan der spares penge

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job