Artikel top billede

Dagens gode råd: Sådan undgår du den væmmelige licens-bombe

Softwarelicenser kan gøre rigtig ondt på budgettet, og det kan være direkte væmmeligt, hvis uventede licens-regninger rammer virksomheden. Det kan du dog hindre, hvis du er klar til at tage arbejdshandskerne på.

Hvis du er it-ansvarlig og ofte har søvnløse nætter over udgifterne til softwarelicenser eller nye licens-audits, så kan du trøste dig selv med, at du langt fra er den eneste.

Antallet af softwarelicenser - og den øgede kompleksitet, der følger med blandt andet virtualisering - er noget, man bakser med i de fleste it-afdelinger.

Netop fordi de fleste it-chefer og it-afdelinger har det som en vedblivende udfordring, at man skal være 'compliant', er der også nogle helt generelle ting, man kan tage fat på, hvis man ønsker at minimere licens-udgifterne. Og ikke mindst de uventede licens-bomber.   

Sådan lyder budskabet fra IDC-analytiker Amy Konary i en analyse af licens-udfordringerne.

"IDC forventer, at kompleksitet inden for softwarelicenser i 2015 indirekte vil koste organisationer i gennemsnit 25 procent af deres budgetter til softwarelicenser."

Analysehuset anbefaler derfor, at man tager hul på en optimering af softwarelicenserne (software license optimization, SLO) ved at udrulle de løsninger, der kan håndtere det arbejde.

Her skal du være særligt på vagt

Ved selv at foretage audits, kommer man problemerne i forkøbet og får indentificeret de grundlæggende problemer, der kan betyde, at man som virksomhed ikke er compliant og derfor risikerer dyre ekstraregninger.

"It-købere skal forstå, hvad der udløser audits og være særligt på vagt, når følgende gør sig gældende: virtualisering/cloud-initiativer, fusions- og opkøbsaktiviteter og migrering til skyen."

IDC skriver, at de fleste virksomheder allerede er i færd med at implementere SLO-løsninger, men at det endnu er på et tidligt stadie.

"Samtidig venter IDC, at det vil blive stadig sværere for organisationer at opnå en optimering af softwarelicenserne, medmindre tid og ressourcer permanent afsættes af denne indsats."

Anbefalingen fra IDC er, at at man inddeler licens-arbejdet i tre faser:

Første 6 måneder: Her lyder IDC's anbefaling kort fortalt, at man identificer de personer, der har ansvaret for licens-optimeringen. Man skal finde ud af, hvad der udløser licens-audits og være særlig opmærksom på virtualisering, cloud, fusioner og opkøb. Begynd proaktivt selv at foretage audits.

6 til 18 måneder: Her mener IDC, at man skal få styr på almindelige licens-termer og -forhold og hvilke fremgangsmåder, der accepteres. Konsolider licens-aftalerne. Begynd at gå mere kritisk til værks med, hvilke software-licenser, I rent faktisk har brug for.

18 til 36 måneder: Her bør man arbejde hen imod en automatiseret livscyklus-proces for software-licenserne. Og så skal der fokus på de områder, hvor man virkelig bruger mange penge - de applikationer skal måles og vejes ifht. brugen og værdien, så man både kan øge medarbejdernes brug af løsningen og reducere omkostninger.

Amy Konary skriver, at vi kan vente en øget kompleksitet på licens-områet i fremtiden, blandt andet fordi mange virksomheder vil have hybride it-mijøer, hvor der både er tale om lokale installationer og cloud-løsninger, der kan skalere op og ned.

I den verden skal it-kunderne groft sagt være længere fremme i skoene:

"De må tage sagen i egne hænder og bruge den information, der genereres via softwarelicens-optimerings-strategier til at finde frem til den bedste måde at indkøbe og styre deres software på."

"På et område, hvor kunder tidligere har haft så ringe informationer, kan information om softwarebrug have stor betydning," lyder det IDC-rådgiverens indlæg, som du kan læse i fuld længde her.

Læs også:

Problemer med softwarelicenser? Her er løsningen

Danskere blæser til kamp mod licens-audits: Sådan får vi prisen ned

It-afdelingens to do-liste: Her kan der spares penge




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til NIS2 - indhold, krav og konsekvenser

På dagen vil du både få et koncentreret, fokuseret overblik over de juridiske aspekter og de krav, du vil skulle leve op til. Du går også hjem med praktisk viden fra eksperter, der arbejder med NIS2-compliance på både det tekniske og organisatoriske niveau.

28. februar 2024 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Vi dykker ned i, hvordan du finder den perfekte pasform for netop din virksomhed. Vi ser på, hvordan du kan imødekomme jeres behov for fleksibilitet og hurtig udvikling, samtidig med at håndtere udfordringerne ved cloud-tjenester.

29. februar 2024 | Læs mere


Faldgruber og forberedelser når du skal implementere Dynamics 365 FO

På dette webinar stiller vir skarpt på overvejelser, forberedelser, forretning og faldgruber, så din virksomhed får det bedste udgangspunkt for jeres Dynamics 365-implementering. Du bliver også klogere på at håndtere master data, som er et af de absolut vigtigste områder i ethvert ERP-projekt, og på hvorfor Dynamics 365 FO er en del af et samlet cloud-transformationsprojekt.

29. februar 2024 | Læs mere