Ny forskning: så god - eller upræcis - er din fitnesstracker

Mange overvejer nok at købe et smartwatch eller fitness-wearable for at forbedre træningen. Ny forskning viser nu, at trackerne ikke nødvendigvis er det bedste, du kan bruge. Faktisk løber du nok allerede med noget, som er endnu mere præcis.

Artikel top billede

(Foto: Picasa)

De fleste holder ikke deres nytårsforsæt om mere træning længere end til vinterferien. Men hvis du stadig har løbebukserne på, så overvejer du måske også at købe dig en fitness-tracker til at supplere din træning.

Men vent lige med at købe en fitness-tracker.

En undersøgelse fra det medicinske universitet i den amerikanske stat Pennsylvania, Penn Medicine, viser nemlig, at det langt fra er alle trackere, som er mere præcise end den smartphone, som mange danskere alligevel løber med på overarmen for at have musik i ørerne.

En gruppe forskere testede skridttællerne i seks forskellige trackere samt skridttællerne i Samsung S4 og iPhone 5S i et par forskellige motionsapp - heriblandt Fitbits app.

Det positive i testen er, at mange af produkterne er præcise nok til rent faktisk at kunne bruges til at beregne, hvor langt du har gået eller løbet.

Den knap så gode nyhed - i hvert fald for producenterne af fitness-trackere - er at deres trackere langt hen ad vejen ikke er meget bedre, end smartphonen i lommen.

Næsten lige gode
Universitetet tog seks forskellige trackere, heriblandt fitbit One, Jawbone 24UP og Nike Fuelband - tre af de mest populære trackere for motionister, og de gik præcis 1.500 skridt på et løbebånd. Smartphones blev testet samtidig.

De to smartphones var kun 7 procent fra de egentlige 1.500 skridt, imens for eksempel Nike Fuelband var meget langt fra, og enten viste alt for mange skridt eller alt for få.

Da de talte skridt bliver brugt til at danne anden information på trackerne og telefonerne, er det vigtigt, at de er så præcise som muligt. De fleste trackere viser for eksempel kalorieforbrug ud fra blandt andet skridttælling.

Den mest præcise tæller var Fitbits lille skridttæller, Fitbit One.

Drop ikke wearables helt
Men du skal ikke droppe wearables helt endnu. Testen fra det amerikanske universitet testede kun seks forskellige trackers, og wearables findes i et hav af forskellige typer. Skal du mere end bare løbe en tur, så kan det give mening at købe et mere avanceret smartwatch eller aktivitetstracker.

Det kan også være, at du er en af dem med en stor smartpone såsom iPhone 6 Plus eller Note 4, og skal du løbe med dem på dig, så kræver det næsten en taske ved siden af.

Men din telefon? Ja den burde langt hen ad vejen være god nok til at tælle dine skridt.

Læs også: 12 sjove fitness-trackere til din løbetur 

 

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S