Apple på vej med to-faktor sikkerhed til iPhone, Mac og iPad

Fremover vil du kunne indtaste en engangs-kode sendt med sms for at komme ind på FaceTime og iMessage.

Artikel top billede

Apple er på vej med en skærpelse af sikkerhedsniveauet på Mac, iPad og iPhone.

Selskabet er nemlig på vej til at indføre muligheden for to-faktor autentifikation for brugernes adgang til besked-tjenesterne iMessage og FaceTime.

Det betyder, at brugerne vil kunne vælge at få tilsendt en særlig kode til deres smartphone eller iPad via sms eller via Apples egen Find My iPhone-tjeneste hver gang de logger ind på iMessage eller FaceTime.

Denne kode skal anvendes sammen med den almindelige adgangskode for at få adgang til tjenesterne.

Engangs-kode

Det betyder, at brugerne vil skulle indtaste en ny kode, hvis de logger ud deres iMessage- og FaceTime-konti efter en endt session.

Ideen er at forbedre beskyttelsen af brugernes chat-sessioner mod nysgerrige hackere og lignende i en tid, hvor sikkerheds-problematikkerne i meget høj grad er eksploderet, og hvor mange brugere i stigende omfang er bekymret over deres privacy.

Det kan du læse mere om her: Hackerne kommer - og du kan (næsten) intet gøre

Ifølge den britiske avis er det endnu uklart, hvornår den nye sikkerheds-løsning vil være klar.

Også Google, Facebook, Twitter og Dropbox har over de senere år indført muligheden for to-faktor sikkerhed.

Det kan du læse mere om her: Guide: Beskyt Gmail og Facebook mod hackerangreb

Apple har gennem de senere år løbende forbedret sikkerheds-funktionerne i iPhone og iPad med eksempelvis automatisk kryptering af iPhone-softwaren og fingeraftryks-scannere i iPhone fra og med iPhone 5S.

Selskabet indførte i 2013 desuden to-faktor sikkerhed i iCloud og iTunes.

Det kan du læse mere om her: Apple klar med to-faktor-sikkerhed til iCloud og iTunes

Også Microsoft arbejder med dobbelt-sikkerhed til Windows 10: Microsoft: Adgang til Windows 10 vil kræve flere koder

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S