Microsoft opruster mod Google og Apple: Køber populær app for 600 millioner kroner

Microsoft har fundet cirka 600 millioner kroner frem fra muldvarpen og lagt dem på bordet hos kendt kalender-udvikler. Kampen mod Apple Siri og Google Now bliver nu optrappet.

Artikel top billede

Microsoft har været på indkøb i app-huset Sunrise.

Redmond-giganten har lagt 100 millioner dollar eller - ved en rundhåndet konvertering - 600 millioner gode danske kroner for det kalenderprogram, som Sunrise har udviklet.

Indkøbet er et led i Microsofts satsning på at skaffe værktøjer, der kan sætte skub på produktiviteten i den mobile verden.

På sin blog skriver firmaet, at Microsoft har overtaget butikken, og at der nu starter en helt ny epoke i kalender-appens historie.

To til salg

Det er lidt en eventyrhistorie. For Sunrise har kun eksisteret i to år og findes blandt andet til iPhone, iPad, Mac, Android og traditionelle pc'er.

Ligeledes fungerer programmet sammen med Google Calendar, Apples Icloud og Microsofts egen Exchange.

Microsoft køber både udviklerkompetencerne og selv appen af Sunrise. Købesummen er selvfølgelig hemmelig, men websiden Techcrunch vurderer den til omkring de 100 millioner dollar.

Microsoft har ikke ønsket at fortælle prisen.

Supplement til Cortana

Kalender-appen har fået flotte anmeldelser for sit design, og at det er muligt at koordinere oplysninger fra en række forskellige kilder.

Den kan ligeledes fungere som personlig assistent ved at komme med relevante oplysninger til brugeren.

Det falder helt i tråd med Microsofts egen personlige assistent Cortana, der er et af de flagskibe som kodefabrikken har på mobilsiden.

Ifølge Computerworlds nyhedstjeneste har Microsoft fortalt, at firmaet vil integrere appen i fremtidige produkter.

Sunrise og Cortana kan således flette fingre i konkurrencen med Apples Siri og Google Now.

Læs også:
Så vild bliver Windows Phone 8.1

Apple på vej med to-faktor sikkerhed til iPhone, Mac og iPad

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse