Adobe: Vi har 3,4 millioner cloud-kunder - og vi er altså kun lige begyndt

Med 3,4 millioner cloud-brugere har Adobe taget skridtet fra leverandør af desktop-software til en cloud-baseret abonnements-tjeneste. Tre drivere skal sikre de næste tre millioner brugere.

Artikel top billede

Det er knapt halvandet år siden at Adobe gik all-in på deres cloud-baserede Creative Cloud-løsning, som løftede kendte programmer som Photoshop, Lightroom, Premiere og Illustrator over i udelukkende cloud-leveret løsning.

Dermed gik grafikgiganten også fra traditionelle lange og store opdateringer til mindre og oftere opdateringer og forbedringer - og fra et stort engangskøb af softwaren til flere mindre månedlige licensbetalinger.

Et skift som ikke gik helt uden protester fra brugere, som følte Adobe havde introduceret en evighedsmaskine i licensform snarere end egentlig service.

Siden lanceringen har Adobe dog sendt en ny større version ud via Creative Cloud, leveret næsten månedlige opdateringer, udvidet med mobile apps over hele linjen, justeret på antallet og indholdet i pakkerne - og verden har haft tid til at vænne sig til abonnementstjenester som Office 365, Spotify og Netflix.

Derfor regner Adobe med over 6 millioner brugere i 2016

Så hvordan går det med Adobes cloud-transformation? Ret godt tilsyneladende - især hvis man spørger Mala Sharma, Adobes vice-president for Business Strategy.

For Adobes "cloudificing" af kerneproduktet betyder at Adobe, ifølge Mala, nu har over 3,4 millioner Creative Cloud medlemmer.

En vækst som forventes at fortsætte i årene fremover så Creative Cloud kan runde medlem nummer 6 million ved udgangen af 2016.

Den vækst vil - understreger Mala Sharma - blive drevet af tre ting: Mobile, deleøkonomi og udviklere.

Adobe faldt ikke søvn oven på pengetanken

Netop mobil er interessant, for Adobe har længe været i en bekvemt - og derfor farlig - situation hvor deres kendte desktop-programmer havde et decideret monopol inden for den kreative branche.

Mange andre firmaer, ikke mindst Microsoft under Steve Ballmer, har benyttet de faste indtægtsstrømme som sovepude - men Adobe har tilsyneladende set (luksus)fælden og benytter Creative Cloud-skiftet til et forstærket fokus på mobile.

Både i form af udvidelser til de eksisterende programmer så indhold produceret med Adobe-programmer nemt kan bruges på mobile enheder, men også gennem en målrettet strategi om at levere apps som Adobe Voice og Adobe Premiere Clip - alle sammen knyttet sammen med dit Creative Cloud-login. 

Deleøkonomi baseret på kreativitet

Den anden driver til Creative Cloud-familien er Adobes fortolkning af den deleøkonomi, som gjort Uber, Relayrides og Airbnb til it-branchens hotteste navne.

Deleøkonomien er på få år gået fra 0 til 10 milliarder dollars - og dens omdrejningspunkt er dybest set, at folk kan dele eller anvende de ressourcer - og de evner - som de har.

Har du en ledig lejlighed? Eller en bil du sjældent bruger? Lej den ud i et par dage, et par uger eller måske helt ned på timebasis og tjen lidt skillinger på ting som ellers bare var ubrugte.

Adobes lille smarte trick er, at din Creative Cloud-profil også er din adgang til at sælge dine ideer, dine genveje i Photoshop, og dine standarddesigns til interesserede i hele verden. Så er du grafiker er Creative Cloud ikke bare et arbejdsredskab, men også potentielt genvejen til ekstra indtægter.

Og med Adobes køb af foto-tjenesten Fotolia.com i januar 2015 favnes også fotografer ind i Creative Cloud.

Den tredje driver er, ifølge Mala Sharma, Adobes Creative Cloud SDK - det er her udviklere kan spille bold op af Adobes cloud-løsninger og skabe funktioner på både desktop og mobile enheder.

Så hvis Photoshop på desktop eller iPad ikke lige er dig, så kan dele af Creative Cloud-tjenesterne optræde i et andet program du måske bedre kan lide - med integrationen til Adobes funktionaliteter som limen der holder brugerne tæt på firmaets ydelser.

Om det er nok til at lokke endnu flere - betalende - kunder ind i Adobes butik er et åbent spørgsmål.

Men viljen til at sadle om og udfordre sin traditionelle indtjeningsmotor har Adobe under alle omstændigheder vist - og efter et lidt stille første år med Creative Cloud kom der i 2014 for alvor fart på udrulninger af mobile apps og opdateringer til de tunge - og centrale - desktop-programmer, som udgør kernen i Creative Cloud.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly